Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Port Gdańsk wyprzedził Pireus. Już w pierwszej dziesiątce

Dalej Wstecz
Data publikacji:
11-12-2023
Ostatnia modyfikacja:
11-12-2023
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Port Gdańsk wyprzedził Pireus. Już w pierwszej dziesiątce
fot. Baltic Hub
Port morski w Gdańsku wyprzedził w zakresie wielkości przeładunków Pireus w Grecji, sytuując się wśród dziesięciu największych portów morskich w Unii Europejskiej. Choć istotny wpływ na wzrost przeładunków w ostatnim czasie miała wojna na Ukrainie oraz zwiększone przeładunki węgla kamiennego i ropy naftowej, perspektywy rozwoju gdańskiego portu morskiej są dobre.

Eurostat przedstawił informacje dotyczące przeładunków w portach morskich w państwach członkowskich Unii Europejskiej w 2022 roku. Największy wzrost odnotowano w porcie morskim w Gdańsku, w którym były one wyższe aż o 40% niż w roku 2021. Przeładunki osiągnęły według informacji Eurostatu 63 mln ton, choć inne dane na ten temat przekazał wcześniej Zarząd Morskiego Portu Gdańsk, który wskazał w styczniu w komunikacie prasowym na ponad 68 mln ton, co miało oznaczać wzrost o 28% względem roku minionego. Wiadomo, że Gdańsk prześcignął Barcelonę, Genuę, czy Pireus, awansując do pierwszej dziesiątki.

Trzeba jednak mieć na uwadze, że istotny wpływ na tak duży wzrost miały wzmożone przeładunki węgla kamiennego i ropy naftowej, a to za sprawą rezygnacji z dostaw tych surowców z Federacji Rosyjskiej, co spowodowało konieczność zasadniczej reorientacji importu, w wyniku czego w naturalny sposób wzrosły dostawy do Polski drogą morską.

Nie tylko surowce energetyczne

Wobec powyższego można zakładać z dużą dozą pewności, że rok 2023 przyniesie kolejne rekordy, ponieważ do jeszcze wyższych przeładunków surowców energetycznych doszedł tranzyt ukraińskiego zboża, konieczny w obliczu blokady portów morskich nad Morzem Czarnym oraz okupacji wybrzeża nad Morzem Azowskim przez rosyjskie siły inwazyjne. – Gdy Rosja napadła na Ukrainę, wiedzieliśmy, że polskie porty odegrają znaczącą rolę. I tak się stało. Wykorzystały swój potencjał – mówił wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski. Skokowy wzrost nastąpił także w odniesieniu do przeładunków paliw płynnych.

Z drugiej strony jeszcze przed wybuchem wojny na Ukrainie w gdańskim porcie morskim od lat notowano coraz wyższe przeładunki. W ciągu dekady wzrosły one o 154%. Rośnie także ruch intermodalny, a jedyny w Polsce głębokowodny terminal kontenerowy, czyli gdański Baltic Hub, znajduje się w trakcie rozbudowy, w wyniku której jego przepustowość wzrośnie z 3 mln TEU do aż 4,5 mln TEU. Porównując ze zdolnościami przeładunkowymi portów morskich w Niemczech, można powiedzieć, że dziś Gdańsk przewyższa w tym zakresie Wilhelmshaven, a niedługo niemal dorówna Bremerhaven, choć należy tu zastrzec, że tylko w Wilhelmshaven mieści się terminal umożliwiający przyjmowanie największych jednostek oceanicznych.

Coraz bliżej Hamburga

Z łączną wielkością przeładunków na poziomie 63 mln ton gdański port morski nie jest już tak daleko od Hamburga, gdzie w 2022 roku przeładowano 103 mln ton. Obydwa porty morskie dystansują jednak Rotterdam (427 mln ton) i zespół Antwerpia-Zeebrugge (254 mln ton). Co ciekawe, na czwartym miejscu za Hamburgiem znalazł się Amsterdam, a tuż za nim Algeciras.

Wydaje się, że perspektywy polskich portów morskich pozostają bardzo korzystne. Choć w przypadku przeładunków węgla kamiennego po niedawnym piku można spodziewać się wieloletniego systematycznego spadku, jeszcze wyższe mogą być przeładunki ropy naftowej i paliw płynnych, a także skroplonego gazu ziemnego – za sprawą budowy drugiego terminala LNG w postaci jednostki FSRU, która pojawi się w Gdańsku.

Przewozy intermodalne największą szansą

Dużą szansą jest także rozwój ruchu intermodalnego, jednak w tym przypadku widać też wiele ryzyk. Wobec ograniczonej przepustowości infrastruktury kolejowej może ona okazać się wąskim gardłem. Choć w ostatnich latach udało się kompleksowo zmodernizować duże stacje kolejowe położone w bezpośrednim sąsiedztwie portów morskich, modernizacji nie doczekały się choćby linia kolejowa nr 201, czy dolnośląski odcinek linii kolejowej nr 273, czyli Nadodrzanki.

Bez realizacji wymienionych inwestycji w najbliższych latach trudno sobie wyobrazić sukces planowanego Portu Zewnętrznego w Gdyni i nowego głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu, czy dalszy rozwój portu morskiego w Gdańsku.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Podlaskie. Wyremontują dwa mosty na DK 8

Drogi i autostrady

Podlaskie. Wyremontują dwa mosty na DK 8

Grzegorz Rekiel 08 marca 2024

Zobacz również:

Gdynia: Drugi operator promowy (znowu) poszukiwany

Intermodal i logistyka

Gdynia: Drugi operator promowy (znowu) poszukiwany

Mikołaj Kobryński 08 marca 2024

Port morski w Gdańsku rośnie na paliwach

Intermodal i logistyka

Port morski w Gdańsku rośnie na paliwach

Mikołaj Kobryński 29 stycznia 2024

Gdańsk: Zakończono przebudowę rejonu Nabrzeża Przemysłowego

Intermodal i logistyka

Pozostałe z wątku:

Podlaskie. Wyremontują dwa mosty na DK 8

Drogi i autostrady

Podlaskie. Wyremontują dwa mosty na DK 8

Grzegorz Rekiel 08 marca 2024

Zobacz również:

Gdynia: Drugi operator promowy (znowu) poszukiwany

Intermodal i logistyka

Gdynia: Drugi operator promowy (znowu) poszukiwany

Mikołaj Kobryński 08 marca 2024

Port morski w Gdańsku rośnie na paliwach

Intermodal i logistyka

Port morski w Gdańsku rośnie na paliwach

Mikołaj Kobryński 29 stycznia 2024

Gdańsk: Zakończono przebudowę rejonu Nabrzeża Przemysłowego

Intermodal i logistyka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5