Jak informuje Zarząd Morskiego Portu Gdańsk, zakończona została budowa drogi wewnętrznej w rejonie głębokowodnego terminala kontenerowego Baltic Hub. Choć nowy odcinek jest krótki, umożliwi dojazd do obszarów przeznaczonych do komercjalizacji, na których powstaną w przyszłości terminale przeładunkowo-składowe.
Nowa droga wewnętrzna, jaka powstała w gdańskim porcie morskim między istniejącymi ulicami Grabarczyka i Kontenerową, ma 350 metrów długości i 7 metrów szerokości. Warto odnotować, że na powstałym odcinku zastosowano nawierzchnię betonową – konstrukcja drogi ma umożliwić intensywny ruch ciężki. Inwestycja objęła również wykonanie kanalizacji deszczowej i sanitarnej, wodociągu, sieci elektroenergetycznej i teletechnicznej oraz uzbrojenie terenu wraz z utworzeniem sześciu wjazdów na nieruchomości przeznaczone do zabudowy i realizacją robót odwodnieniowych.
– Wszystko z myślą o przyszłych kontrahentach, również takich których działalność może wymagać ponadnormatywnego zapotrzebowaniu na media, na przykład magazyny wysokiego składowania z kontrolowaną temperaturą. Niebawem zostanie ogłoszony przetarg na najem terenu o powyżej 3,2 ha, który został uzbrojony oraz skomunikowany w ramach tej inwestycji – mówi Kamil Tarczewski, wiceprezes zarządu ZMPG ds. infrastruktury, wskazując, że to dzięki wyprzedzającemu podejściu do wyzwań rynkowych gdański port morski od kilku lat rozwija się najszybciej w Europie.
Umowa na realizację inwestycji w formule “projektuj i buduj” została podpisana w 2021 roku, a jej wartość wynosi blisko 13 mln zł. Zrealizowało ją konsorcjum Roverpol i Rover Infraestructuras. Choć inwestycja wydaje się być stosunkowo nieduża, może mieć istotne znaczenie w kontekście dalszego dynamicznego rozwoju głębokowodnego terminala kontenerowego Baltic Hub w Gdańsku. Już dziś infrastruktura Baltic Hub umożliwia przeładunek 3 mln TEU w skali roku, zaś efektem obecnie realizowanych inwestycji będzie wzrost przepustowości do 4,5 mln TEU. Niewykluczone, że w przyszłości powstaną również nabrzeża przeznaczone do przeładunku kontenerów w planowanym Porcie Centralnym, czyli nowym uniwersalnym porcie zewnętrznym, który miałby powstać między Portem Północnym a Westerplatte.