Shanghai Maritime University opublikował zestawienie piętnastu największych portów kontenerowych w Europie. W ogólności przeładowały one 77,226 mln TEU, czyli o 5,5% więcej niż przed rokiem. Liderem na Starym Kontynencie niezmiennie jest Rotterdam. Na dobrym, piętnastu miejscu, znalazł się największy polski port, czyli Port Gdańsk.
Europejska czołówka
Wśród największych europejskich portów kontenerowych czołówka jest niezmienna. Miejsca na podium od lat zajmują Rotterdam, Antwerpia i Hamburg. Łącznie w 2018 roku odpowiadały one za 44,5% przeładunku kontenerów wśród piętnastu największych portów Starego Kontynentu, przeładowując 34,343 mln TEU. Co ciekawe, ich znaczenie lekko spadło w porównaniu do roku ubiegłego, kiedy stanowiły one 45,1% przeładunków pierwszej piętnastki.
Największe kontenerowe porty w Europie w 2018 roku |
Miejsce |
Port |
Kraj |
Przeładunki 2018
(mln TEU) |
Przeładunki 2017 (mln TEU) |
r/r |
1 |
Rotterdam |
Holandia |
14,513 |
13,735 |
+5,7% |
2 |
Antwerpia |
Belgia |
11,100 |
10,451 |
+6,2% |
3 |
Hamburg |
Niemcy |
8,730 |
8,820 |
-1,0% |
4 |
Bremerhaven |
Niemcy |
5,467 |
5,509 |
-0,8% |
5 |
Valencia |
Hiszpania |
5,104 |
4,832 |
+5,6% |
6 |
Pireus |
Grecja |
4,908 |
4,057 |
+21,0% |
7 |
Algeciras |
Hiszpania |
4,772 |
4,381 |
+8,9% |
8 |
Felixstowe |
Wielka Brytania |
4,161 |
3,774 |
+10,3% |
9 |
Barcelona |
Hiszpania |
3,423 |
2,969 |
+15,3% |
10 |
Marsaxlokk |
Malta |
3,310 |
3,150 |
+5,1% |
11 |
Le Havre |
Francja |
2,884 |
2,884 |
0,0% |
12 |
Genoa |
Włochy |
2,609 |
2,622 |
-0,5% |
13 |
Gioia Tauro |
Włochy |
2,301 |
2,449 |
-6,0% |
14 |
Southampton |
Wielka Brytania |
1,995 |
1,996 |
-0,1% |
15 |
Gdańsk |
Polska |
1,949 |
1,581 |
+23,3% |
Suma: |
77,226 |
73,21 |
+5,5% |
W ogólności w pierwszej czternastce porównując lata 2017 i 2018 nie doszło do wielu zmian do małych przetasowań doszło na miejscach 6-7 (grecki port wyprzedził hiszpański) i 9-10 (hiszpański port wyprzedził maltański).
W ogólności, w 2018 roku, w porównaniu do roku 2017, do pierwszej 15 przebił się jedynie port Gdańsk, który awansował z, ubiegłorocznego, 16 miejsca przeskakując portugalski port w Sines.
Gdańsk idzie w górę
Co ważne, port Gdańsk może poszczycić się największym wzrostem przeładunku kontenerów w porównaniu rok do roku. W 2018 roku w większym z trójmiejskich portów ich obrót był większy niż w roku poprzednim o 23,3%. Co ważne, trend jest utrzymywany z roku na rok. W 2017 roku, w porównaniu z rokiem 2016 przeładowano aż o 47,4%.
Biorąc pod uwagę te dane oraz wyniki za początek 2019 roku (wg. magazynu Namiary w styczniu 2019 roku DCT Gdańsk przeładował o 15 tys. TEU więcej niż przed rokiem, czyli o 9,7% więcej), i niewielkie spadki w Southampton, można liczyć, że za rok będziemy mogli cieszyć się z kolejnego awansu polskiego giganta.
Porównując Gdańsk do innych europejskich portów należy zauważyć, że w większości miejsc z pierwszej piętnastki znajduje się więcej niż jeden terminal. Z kolei w Gdańsku mamy „tylko” DCT.
Największy terminal na Bałtyku
Można również zauważyć, że Gdańsk jest jedynym portem w pierwszej piętnastce, który znajduje się na Bałtyku. W tym roku w całym największym polskim porcie przeładowano niemal 50 mln ton, co dało mu czwarte miejsce na Bałtyku. Patrząc jednak tylko na sektor kontenerów widzimy, że Gdańsk jest liderem na Bałtyku.