W ubiegłym roku w głębokowodnym terminalu kontenerowym Baltic Hub w porcie morskim w Gdańsku, odnotowano rekordowe przeładunki, które wyraźnie przekroczyły poziom 2,2 mln TEU. Zmierzająca ku końcowi rozbudowa, realizowana w ramach Projektu T3, umożliwi zwiększenie przepustowości z 3 mln TEU obecnie do aż 4,5 mln TEU.
Baltic Hub to jedyny w Polsce i jednocześnie najdalej wysunięty na wschód w Unii Europejskiej głębokowodny terminal kontenerowy. Został oddany do użytku w 2007 roku, zaś w roku 2016 jego zdolności przeładunkowe zwiększyły się z 1,5 mln TEU do 3 mln TEU.
Obecnie w ramach Projektu T3 realizowana jest jego rozbudowa, która zmierza obecnie ku końcowi, w efekcie czego już w tym roku przepustowość wzrośnie do aż 4,5 mln TEU. W latach 2007-2022 Baltic Hub funkcjonował pod nazwą Deepwater Container Terminal Gdańsk. Zmiana nazwy podkreśla jego znaczenie jako wiodącego hubu w przeładunkach kontenerów nad Morzem Bałtyckim.
Istotną część przeładunków stanowi bowiem tzw. transshipment – dysponowanie nabrzeżami głębokowodnymi umożliwia obsługę największych kontenerowców oceanicznych, jakie mogą wejść na Bałtyk przez cieśniny duńskie, o zanurzeniu rzędu 15 metrów, z których kontenery przeładowywane są na mniejsze jednostki feederowe, kursujące do portów morskich w państwach bałtyckich i skandynawskich. Choć w Baltic Hub obsługiwane są także jednostki feederowe dostarczające kontenery do Polski z terminali kontenerowych w Europie Północnej, szereg bezpośrednich serwisów oceanicznych uwzględniających Gdańsk zapewnia państwu pokaźny strumień dochodów.
Rok 2024 przyniósł w Baltic Hub rekordowe przeładunki, które przekroczyły barierę 2,2 mln TEU. To niemal 0,2 mln TEU więcej niż w roku 2023, co oznacza wzrost o 10%. Obsłużono łącznie 642 statki, przy czym 147 jednostek stanowiły kontenerowce oceaniczne. W lipcu odnotowano rekordową liczbę przeładunków w ramach pojedynczego zawinięcia, opiewającą na 20,5 tys. TEU. Baltic Hub obsłużył ponadto ponad 616 tys. samochodów ciężarowych i ponad 8 tys. pociągów intermodalnych. Solidny wzrost przeładunków w Baltic Hub wskazuje na wciąż trwającą w polskich portach morskich dobrą passę.
Choć w ostatnich kwartałach raportowano w nich przeważnie pokaźne spadki przeładunków, wynikało to w przeważającej mierze z tąpnięcia w przeładunkach węgla kamiennego (po wcześniejszych ponadnormatywnych wzrostach), a do pewnego stopnia również z ograniczenia roli Polski w tranzycie towarów ukraińskich. Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” przed tygodniem,
we wszystkich polskich portach morskich w 2024 roku również odnotowano rekordowe przeładunki kontenerów na poziomie 3,3 mln TEU, co oznacza, że łączne przeładunki w dwóch terminalach kontenerowych w Gdyni wyniosły ok. 1 mln TEU.
Warto dodać, że pod koniec ubiegłego roku w Baltic Hub na części T5 rozpoczęła się budowa terminala instalacyjnego dla farm wiatrowych na morzu. Obiekt zajmie powierzchnię 21 hektarów. W przyszłości, gdy boom inwestycyjny na budowę farm wiatrowych na morzu minie, nowo powstałe nabrzeże będzie mogło zostać zaadaptowane do przeładunku kontenerów. Jego parametry techniczne będą bowiem identyczne jak w przypadku istniejących nabrzeży T1 i T2 oraz budowanego T3. Układ falochronów osłonowych w zewnętrznej części gdańskiego portu morskiego przewiduje również możliwość budowy nabrzeża T4.