Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska rozstrzygnęła przetarg na budowę układu drogowego na terenie Portu Północnego, czyli głębokowodnej części gdańskiego portu morskiego. Prace wykona konsorcjum Polimex Infrastruktura i Polimex Mostostal. Inwestycja ma zostać zrealizowana w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych.
Jak wskazuje Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska w opisie zamówienia, jego przedmiotem jest przedłużenie ulicy Andruszkiewicza oraz budowa łącznika w formie wiaduktu, który zapewni jej skomunikowanie z Trasą Sucharskiego, a także łącznika Trasy Sucharskiego z ulicą Sucharskiego w ramach projektu tzw. “węzła dzielnicowego”. Kontrakt ma zostać zrealizowany w systemie “projektuj i buduj”, co oznacza, że zwycięski podmiot będzie odpowiedzialny zarówno za przygotowanie dokumentacji projektowej, jak też realizację prac budowlanych wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego.
Inwestycja będzie realizowana ze wsparciem państwa w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych. Głównym kryterium oceny ofert w przetargu była cena – z tego tytułu potencjalni wykonawcy mogli uzyskać do 60% punktów. Przewidziano także istotne kryterium pozacenowe w postaci przedłużenia minimalnego okresu gwarancji jakości dla robot budowlanych. W tym przypadku potencjalni wykonawcy mogli uzyskać maksymalnie 40% punktów. Najlepszą ofertę złożyło konsorcjum Polimex Infrastruktura i Polimex Mostostal. Wartość kontraktu wynosi niespełna 71 mln zł.
Port Północny to powstała w latach 70. głębokowodna część portu morskiego w Gdańsku, położona na wschód od kanału portowego w przebiegu Martwej Wisły, wokół którego funkcjonuje port wewnętrzny. Jego zasadniczą część stanowią pirsy przeznaczone do przeładunków węgla kamiennego, koksu, czy rud metali.
Zarządza nią spółka o tej samej nazwie, w której niedawno 80,43% udziałów nabył Węglokoks, o czym informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury”. Na obszarze Portu Północnego został także zlokalizowany
Naftoport, którego udziałowcami są PERN i ORLEN, a który umożliwia Polsce sprowadzanie ropy naftowej drogą morską z całego świata w ilościach umożliwiających nie tylko zaopatrzenie polskich rafinerii, ale również niemieckich. Z kolei na wschód od Portu Północnego w 2007 roku oddany do użytku został głębokowodny terminal kontenerowy Baltic Hub, który znajduje się aktualnie w trakcie rozbudowy.