Partnerzy serwisu:
Intermodal i logistyka

Gdańsk: Co dalej z głębokowodnym terminalem zbożowym?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
20-05-2024
Ostatnia modyfikacja:
20-05-2024
Źródło:
Rynek Infrastruktury/ZMPG

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Gdańsk: Co dalej z głębokowodnym terminalem zbożowym?
fot. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk
Unieważnienie przetargu na dzierżawę terenu w głębokowodnej części portu morskiego w Gdańsku, przeznaczonego dla terminala zbożowego, wzbudziło duże emocje. Decyzja została podjęta przed terminem otwarcia ofert. Administracja portowa wyjaśnia jednak, że jej przyczyną są sygnały płynące z rynku. Ogłoszenie nowego przetargu ma nastąpić jeszcze w tym roku.

Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w ubiegłym tygodniu, Zarząd Morskiego Portu Gdańsk podjął decyzję o unieważnieniu postępowania przetargowego dotyczącego dzierżawy terenu pod budowę terminala zbożowego. Ów teren znajduje się w głębokowodnej części gdańskiego portu morskiego – pomiędzy Pirsem Rudowym w Porcie Północnym a głębokowodnym terminalem kontenerowym Baltic Hub. Spółka nie przekazała wówczas przyczyn odwołania przetargu, które nastąpiło jeszcze przed terminem otwarcia ofert.


wiz. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk

Przypomnijmy, że przetarg obejmował dzierżawę terenu o łącznej powierzchni 24 hektarów. Co istotne, na tym obszarze obowiązuje pozwolenie na budowę, obejmujące wszystkie kluczowe elementy terminala zbożowego, takie jak torowiska, parking, drogi dojazdowe, infrastruktura hydrotechniczna do cumowania statków, czy też infrastruktura magazynowa i przeładunkowa. Tym samym inwestor mógłby szybko rozpocząć prace budowlane, a co za tym idzie w nieodległej przyszłości rozpocząć działalność operacyjną. Warto w tym kontekście dodać, że dla terminala zbożowego dostępna byłaby południowa część Pirsu Rudowego, dlatego nie byłaby konieczna realizacja inwestycji hydrotechnicznych.

Dziś spółka poinformowała, że decydujący wpływ na unieważnienie przetargu miały sygnały płynące z rynku. ZMPG tłumaczy, że przetarg był przedmiotem zainteresowania kilku podmiotów, które skierowały niemal 300 pytań. W pytaniach zainteresowane podmioty sygnalizowały potrzebę zmiany warunków. W zaistniałej sytuacji zarząd ZMPG doszedł do przekonania, że optymalnym rozwiązaniem będzie odwołanie przetargu przed terminem składania ofert. Nowy przetarg ma zostać ogłoszony jeszcze w tym roku. ZMPG deklaruje, że intensywne prace nad określeniem nowych warunków rozpoczęły się w dniu 15 maja.

Pechowy teren

Można powiedzieć, że rzeczony obszar od lat nie ma szczęścia do inwestycji, pomimo niewątpliwych atutów. Wśród nich należy wymienić przede wszystkim dostęp do głębokowodnego nabrzeża, umożliwiającego obsługę masowców klasy Neopanamax o zanurzeniu na poziomie 15 metrów i nośności rzędu 120 tys. DWT. Dużą zaletą jest także zmodernizowana drogowa i kolejowa infrastruktura dostępowa. W roku 1998 kanadyjski inwestor rozpoczął budowę terminala zbożowo-paszowego, która jednak została przerwana. Do dziś znajduje się tu kilkanaście opuszczonych silosów, które od lat coraz bardziej niszczeją.


OpenStreetMap

W przeszłości do budowy nowego terminala zbożowego w tej lokalizacji, częściowo z wykorzystaniem istniejącej infrastruktury, przymierzała się spółka OT Logistics. Obiekt miał zapewnić zdolności przeładunkowe rzędu 8 mln ton w skali roku. Spółka podpisała nawet 30-letnią umowę dotyczącą dzierżawy nieruchomości. Doszło do tego pod koniec 2015 roku. W roku 2020 została ona jednak rozwiązana. OT Logistics przechodziło wówczas restrukturyzację. Wpływ na podjętą decyzję mogła mieć także niepewność na rynku, wywołana ekonomicznymi konsekwencjami pandemii COVID-19. Spółka przekazała wówczas ZMPG dokumentację projektową oraz wszelkie niezbędne pozwolenia.

Perspektywy wzrostu przeładunków zbóż a infrastruktura portowa

W poprzedniej kadencji parlamentu politycy Prawa i Sprawiedliwości wielokrotnie zapewniali, że nowy terminal zbożowy w Gdańsku wybuduje państwo. – W przyszłym roku planujemy rozpocząć prace, tak aby docelowo mieć dwa agroporty dedykowane Ministerstwu Rolnictwa – mówił ówczesny wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski. Jednak w poprzednim przetargu na dzierżawę terenu, ogłoszonym w grudniu 2021 roku, oferty złożyły jedynie Baltic Hub oraz duńska spółka CM Partner. W roku 2022 przetarg został unieważniony bez podania przyczyny.

– Inni działają, a my unieważniamy przetargi. Nie mamy nowych inwestycji ani widoku, bo wszystko zostało właśnie odwołane. Tak tracimy możliwość utworzenia silnego rynku zbożowego, benchmarku w rejonie, do którego by się wszyscy odnosili, po ile jest dziś zboże w portach w Gdańsku czy Gdyni – mówił w wypowiedzi dla “Rzeczpospolitej” Przemysław Błażejewski z BTS Brokers, jednego z największych brokerów zbożowych na polskim rynku. W tym kontekście warto dodać, że unieważnienie przetargu przez ZMPG poprzedziła podobna decyzja dotycząca dzierżawy terminala zbożowego w porcie morskim w Gdyni.

Tymczasem popyt na przeładunki zbóż rośnie. Zaistniała sytuacja jest zatem wysoce problematyczna dla sektora rolno-spożywczego. Brak głębokowodnego terminala zbożowego utrudnia eksport nadwyżek zbóż krajowej produkcji, nie wspominając o zbożu ukraińskim, którego nadpodaż na polskim rynku stanowiła w ostatnich kwartałach ogromny problem dla polskich rolników. Obecnie w polskich portach morskich najwięcej zbóż przeładowuje się w Gdyni – w 2023 przeładowano aż 6,8 mln ton, podczas gdy w Gdańsku 3,1 mln ton, zaś w zespole Szczecin-Świnoujście 2,6 mln ton.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Gdańsk: Unieważniono kolejny przetarg na terminal zbożowy

Intermodal i logistyka

Gdańsk: Unieważniono kolejny przetarg na terminal zbożowy

Mikołaj Kobryński 17 maja 2024

Potrzebne drugie połączenie kolejowe na Wyspę Portową w Gdańsku

Intermodal i logistyka

Unimot przymierza się do rozbudowy bazy paliwowej w Gdańsku

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Szczecin: Zakończono modernizację Nabrzeża Chorzowskiego

Intermodal i logistyka

Szczecin: Zakończono modernizację Nabrzeża Chorzowskiego

Mikołaj Kobryński 20 maja 2024

Gdańsk: Unieważniono kolejny przetarg na terminal zbożowy

Intermodal i logistyka

Gdańsk: Bliżej terminala zbożowego?

Biznes i przemysł

Gdańsk: Bliżej terminala zbożowego?

Mikołaj Kobryński 18 stycznia 2024

Pozostałe z wątku:

Gdańsk: Unieważniono kolejny przetarg na terminal zbożowy

Intermodal i logistyka

Gdańsk: Unieważniono kolejny przetarg na terminal zbożowy

Mikołaj Kobryński 17 maja 2024

Potrzebne drugie połączenie kolejowe na Wyspę Portową w Gdańsku

Intermodal i logistyka

Unimot przymierza się do rozbudowy bazy paliwowej w Gdańsku

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Szczecin: Zakończono modernizację Nabrzeża Chorzowskiego

Intermodal i logistyka

Szczecin: Zakończono modernizację Nabrzeża Chorzowskiego

Mikołaj Kobryński 20 maja 2024

Gdańsk: Unieważniono kolejny przetarg na terminal zbożowy

Intermodal i logistyka

Gdańsk: Bliżej terminala zbożowego?

Biznes i przemysł

Gdańsk: Bliżej terminala zbożowego?

Mikołaj Kobryński 18 stycznia 2024

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5