Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Gdańsk: Budowa terminala przeładunkowego na Martwej Wiśle za półmetkiem

Dalej Wstecz
Data publikacji:
30-01-2024
Ostatnia modyfikacja:
30-01-2024
Źródło:
Rynek Infrastruktury/ORLEN

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Gdańsk: Budowa terminala przeładunkowego na Martwej Wiśle za półmetkiem
fot. NDI, mat. pras.
Na Martwej Wiśle w Gdańsku trwa budowa nowego morskiego terminala przeładunkowego. Inwestycję realizuje ORLEN, który posiada 70% udziałów w spółce joint venture zarządzającej Rafinerią Gdańską. Terminal będzie położony w jej bezpośrednim sąsiedztwie i powstaje z myślą o jej obsłudze. Zaawansowanie projektu przekroczyło 50%.

Rafineria Gdańska to jedna z dwóch rafinerii ropy naftowej w Polsce – druga znajduje się w Płocku. Położona jest nad Martwą Wisłą. Jej kluczowym atutem jest właśnie lokalizacja – bliskość Morza Bałtyckiego oznacza niemal bezpośredni dostęp do surowca importowanego drogą morską, inaczej niż w przypadku Płocka, do którego ropa naftowa musi być tłoczona z Gdańska rurociągami. Jednocześnie zakład nie posiadał dotychczas własnego terminala przeładunkowego, który umożliwiałby obsługę przeładunków bezpośrednio na statki.

Budowa takiego obiektu była rozważana już wiele razy w przeszłości, kiedy Rafineria Gdańska stanowiła jeszcze integralną część nieistniejącej już Grupy LOTOS. Przykładowo w 2009 roku zapowiedziano budowę terminala przeładunkowego, który miał służyć do eksportu paliwa żeglugowego do portów morskich w Europie. Z kolei w 2013 roku rozważano budowę obiektu, który miał służyć importowi FAME, etanolu i eterów oraz eksportowi mniejszych partii produktów rafineryjnych. Plany te nie doczekały się realizacji i ostatecznie terminal przeładunkowy nad Martwą Wisłą nie powstał.

Inwestycja o wartości 500 mln zł

Już w przyszłym roku ów stan rzeczy ulegnie zmianie. Trwa bowiem budowa nowego morskiego terminala przeładunkowego, co ma wzmocnić logistyczną niezależność Rafinerii Gdańskiej, zapewniając jej dodatkowy szlak ekspedycyjny, a także odciążyć kolejową infrastrukturę dostępową. Inwestycję realizuje ORLEN, większościowy udziałowca spółki, natomiast wykonawcą prac budowlanych jest Grupa NDI. Obiekt ma zapewnić zdolności przeładunkowe docelowo na poziomie 2 mln ton rocznie.


OpenStreetMap

Jego zasadniczą częścią będzie 380-metrowe nabrzeże, umożliwiające obsługę jednostek pływających o ładowności na poziomie 10 tys. ton, na którym znajdą się dwa stanowiska przeładunkowe do obsługi zbiornikowców, każde z czterema ramionami nalewczymi. Nabrzeże będzie mogło przyjmować statki o długości do 130 metrów, szerokości do 7,6 metra i zanurzeniu do 5,8 metra. Powstaną również rurociągi, estakady oraz infrastruktura podziemna i pomocnicza. Zaawansowanie realizacji inwestycji przekroczyło 50%. Łączna wartość nakładów inwestycyjnych w ramach projektu opiewa na 500 mln zł.

Obajtek: Inwestujemy w nasze gdańskie aktywa

– Zgodnie z zapowiedziami inwestujemy w nasze gdańskie aktywa, aby zapewnić im długofalową rentowność i wzrost wartości w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu biznesowym. Budowa terminala na Martwej Wiśle, zwiększy możliwość dostaw biokomponentów do produkcji paliw zgodnie z unijnymi regulacjami. Jednocześnie pozwoli gdańskiej rafinerii na eksport olejów bazowych II generacji, których produkcja będzie możliwa, dzięki inwestycji w hydrokrakingowy blok olejowy. Jego uruchomienie otworzy przed gdańską rafinerią nowe rynki i znacząco poprawi jej konkurencyjność – mówi cytowany w komunikacie prasowym Daniel Obajtek, który nadal kieruje pracami zarządu płockiego giganta.



Przez lata Rafineria Gdańska stanowiła trzon nieistniejącej już Grupy LOTOS, która w 2022 roku stała się częścią grupy kapitałowej ORLEN. Warunkiem Komisji Europejskiej dla największej fuzji w sektorze paliwowym w regionie było wydzielenie aktywów rafineryjnych do osobnej spółki wraz ze sprzedażą 30% udziałów w takowej niezależnemu podmiotowi trzeciemu. Nabywcą mniejszościowego pakietu udziałów została spółka Aramco Overseas Company, holenderska spółka zależna Saudi Aramco, największego producenta ropy naftowej na świecie.

Przywołana przez Daniela Obajtka budowa hydrokrakingowego bloku olejowego jest jednak realizowana wyłącznie przez ORLEN. Nowa część gdańskiego kompleksu rafineryjnego umożliwi produkcję 400 tys. ton olejów bazowych grupy II oraz kilkudziesięciu tysięcy ton półproduktów paliwowych. Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w ubiegłym roku, budowę terminala przeładunkowego w Gdańsku planuje również należąca do płockiego giganta włocławska spółka Anwil.

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Gdynia: Drugi operator promowy (znowu) poszukiwany

Intermodal i logistyka

Gdynia: Drugi operator promowy (znowu) poszukiwany

Mikołaj Kobryński 08 marca 2024

Pierwszy rok bez importu gazu ziemnego z Rosji

Biznes i przemysł

Pierwszy rok bez importu gazu ziemnego z Rosji

Mikołaj Kobryński 01 marca 2024

Ważny przetarg dla głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu

Inżynieria i innowacje

Port Szczecin. Odnowią plac do składowania towarów

Intermodal i logistyka

Port Szczecin. Odnowią plac do składowania towarów

Magdalena Romanowska 08 maja 2020

Z Portu Gdynia wypłynęły ostatnie suwnice dla amerykańskich terminali

Intermodal i logistyka

W Porcie Gdynia potrzebne wykonanie infrastruktury sanitarnej

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Gdynia: Drugi operator promowy (znowu) poszukiwany

Intermodal i logistyka

Gdynia: Drugi operator promowy (znowu) poszukiwany

Mikołaj Kobryński 08 marca 2024

Pierwszy rok bez importu gazu ziemnego z Rosji

Biznes i przemysł

Pierwszy rok bez importu gazu ziemnego z Rosji

Mikołaj Kobryński 01 marca 2024

Ważny przetarg dla głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu

Inżynieria i innowacje

Port Szczecin. Odnowią plac do składowania towarów

Intermodal i logistyka

Port Szczecin. Odnowią plac do składowania towarów

Magdalena Romanowska 08 maja 2020

Z Portu Gdynia wypłynęły ostatnie suwnice dla amerykańskich terminali

Intermodal i logistyka

W Porcie Gdynia potrzebne wykonanie infrastruktury sanitarnej

Intermodal i logistyka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5