M. Franczak
- Terminal LNG w Świnoujściu ma zasadnicze znaczenie dla bezpieczeństwa energetycznego w Polsce oraz w Europie Środkowej, ponieważ oznacza dywersyfikację źródeł i kierunków dostaw gazu ziemnego w regionie. Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju konsekwentnie wspiera poprawę bezpieczeństwa energetycznego w Europie Wschodniej, zaś terminal LNG w Polsce jest wielkim krokiem naprzód w budowie transeuropejskich sieci energetycznych - powiedział przy podpisaniu umowy Riccardo Puliti, dyrektor zarządzający EBOIR, odpowiedzialny za sektor energetyczny.
Kredyt będzie dostępny dla Gaz-System od momentu podpisania umowy do końca 2014 roku, okres spłaty wyniesie 12 lat. Okresy odsetkowe przypadają co 6 miesięcy, stopą bazową jest 6-miesięczny WIBOR, a marża pozostanie stała przez cały okres kredytowania. Kredyt zostanie w całości przekazany w formie pożyczki lub dokapitalizowania spółce zależnej Polskie LNG, realizującej tę inwestycję.
- Budowa terminalu regazyfikacyjnego w Świnoujściu jest jedną z najważniejszych inwestycji obecnie realizowanych w Polsce. Jest kolejnym elementem dywersyfikacji źródeł energii, który wpłynie na wzmocnienie bezpieczeństwa energetycznego kraju. Rangę inwestycji, jej istotność i wiarygodność potwierdza udział w finansowaniu tak znaczących instytucji zewnętrznych – powiedział Mikołaj Budzanowski, minister skarbu państwa.
- Warty odnotowania jest wzrost znaczenia LNG w ostatnich latach - w roku 2010 światowy udział LNG w dostawach gazu ziemnego wyniósł ponad 32% i ma tendencję rosnącą. Technologia skroplonego gazu ziemnego umożliwia transport LNG od dowolnego dostawcy na świecie, znosi geograficzne ograniczenia i umożliwia globalizację rynku gazu. Terminal LNG będzie oknem dla Polski do glabalnego rynku. W świetle tych faktów szczególnie cieszy, że już na tym etapie inwestycji mamy zapewnione w 100 procentach finansowanie. Podpisanie kolejnej umowy z EBOiR stanowi także potwierdzenie, że środki przeznaczone na realizację tej strategicznej inwestycji są wydatkowane przez spółkę Polskie LNG zgodnie z najwyższymi standardami i w pełni rzetelnie - powiedział Rafał Wardziński, prezes spółki Polskie LNG.
Dla projektu wartego 2,7 mld zł, poza przyznanym dzisiaj kredytem z Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju, Gaz-System pozyskał już środki z Europejskiego Banku Inwestycyjnego w wysokości 600 mln zł. Ponadto spółka zależna Polskie LNG jest beneficjentem dofinansowania Unii Europejskiej z dwóch innych programów: European Energy Programme for Recovery (EEPR - w wysokości 245 mln PLN oraz Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko – w kwocie 456 mln PLN). Udział środków własnych gaz-system w budżecie projektu wyniesie prawie ponad 1,1 mld zł.
- Finansowanie budowy terminalu przez europejskie instytucje jest dowodem na to, że realizowane przez Gaz-System projekty wpisują się w unijną politykę tworzenia zintegrowanej sieci przesyłowej gazu ziemnego, podnoszenia bezpieczeństwa dostaw gazu na terenie UE oraz budowy wspólnego, europejskiego rynku energetycznego. Jest to również dobry sygnał dla rynku, szczególnie dla shipperów, którzy chcieliby oprzeć swoje strategie zakupowe na imporcie LNG - powiedział Jan Chadam, prezes Gaz-System.