Supertechnologie wykorzystane przy budowie terminalu LNG w Świnoujściu to tylko część nowoczesnych narzędzi, którymi posługuje się spółka. Wielkie inwestycje o kluczowym znaczeniu dla polskiej gospodarki, takie jak terminal, muszą wykorzystywać najnowsze metody komunikacji ze społecznością lokalną. Dzięki nim sąsiedzi ambitnych przedsięwzięć stają się ich sprzymierzeńcami. Są również beneficjentami, tak samo jak inwestor, który dzięki dobrym relacjom z lokalną społecznością staje się jej pełnoprawnym uczestnikiem.
Pierwsze diagnozy dotyczące lokalnej społeczności - dzielnicy Warszów, w której powstaje terminal, a także całego Świnoujścia oraz Szczecina - wykazały, jak dużą wagę inwestor powinien przykładać do dialogu. Budowa terminalu w tak wymagającym otoczeniu – społecznym, kulturalnym, a także ekologicznym, ponieważ inwestycja powstaje na obszarze Natura 2000 - musiała uwzględnić wysokie standardy narzucone przez najbliższe sąsiedztwo.
Przykład dla innychSkala inwestycji w Świnoujściu wykracza daleko poza Polskę. Powstający terminal, którego komercyjna eksploatacja ruszy w przyszłym roku, jest kluczowym elementem bezpieczeństwa energetycznego Polski. Rocznie terminal będzie przyjmował 5 mld m sześc. gazu, a jeżeli zostanie zbudowany trzeci zbiornik – 7,5 mld. To prawie połowa rocznego zużycia gazu w naszym kraju. Terminal Świnoujściu to największe tego typu przedsięwzięcie w basenie Morza Bałtyckiego, a także w naszym regionie Europy. Dzięki niemu zwiększą się możliwości dywersyfikacji dostaw gazu dla Państw Bałtyckich, Finlandii, a także całej Europy Środkowo-Wschodniej (jeżeli zostanie wybudowany korytarz Północ – Południe, łączący Świnoujście z terminalem nad Adriatykiem).
Terminal LNG to największe i najnowocześniejsze polskie przedsięwzięcie energetyczne ostatnich lat. A także pionierski przykład skutecznie prowadzonej współpracy ze społecznością lokalną. Może być on punktem odniesienia dla wielkich inwestycji realizowanych i planowanych w naszym kraju.
Model współpracy przyjęty przez spółkę nosi nazwę „Dialog Społeczny Polskiego LNG”. Opiera się na międzynarodowym standardzie AA1000SES (AccountAbility 1000 Stakeholder Engagement Standard), który jest elementem strategicznego zarządzania projektami infrastrukturalnymi, respektującym zasady społecznej odpowiedzialności biznesu. Program bierze pod uwagę stanowiska i oczekiwania wszystkich interesariuszy (ang. stakeholders), czyli osób i instytucji, których aktywność wpływa na funkcjonowanie przedsięwzięcia, a także podmiotów pozostających pod wpływem jego działalności. AccountAbility wymaga weryfikacji całego procesu przez niezależnego audytora, program jest włączony w procesy decyzyjne i zarządcze inwestora, jego społeczna działalność jest modyfikowana w odpowiedzi na sygnały interesariuszy, a spółka regularnie publikuje sprawozdania.
„Dialog Społeczny Polskiego LNG” rozpoczął się w 2012 r. W pierwszym etapie zidentyfikowano interesariuszy, został określony stopień ich zaangażowania w relacje z firmą. Drugi etap, czyli bezpośrednie rozmowy z interesariuszami (tzw. sesja dialogowa), odbyły się w marcu 2013 r. W etapie trzecim i czwartym spółka przygotowała dokument podsumowujący sesję, rozesłała go do interesariuszy wraz z prośbą o weryfikację listy oraz jej uzupełnienie. Ostateczne zestawienie liczyło 56 pozycji (ochrona środowiska - 7 postulatów, bezpieczeństwo i edukacja – 11, polityka lokalna - 38) i to one stały się punktem wyjścia do opracowania przez Polskie LNG odpowiedzi, zawierających termin realizacji i tzw. miernik wykonania. Ostatni etap, piąty (kolejna sesja dialogowa), odbył się 30 września 2013 r.: spółka zapoznała uczestników z projektem i harmonogramem prac, zaprezentowała działania podejmowanych przez Polskie LNG w ostatnich miesiącach (tylko od 1 kwietnia 2012 r. do 30 września 2013 r., Polskie LNG zrealizowało projekty za prawie milion złotych), przedstawiła odpowiedzi na oczekiwania zgłoszone w trakcie pierwszej sesji.
Wysokie ocenyJak stwierdził niezależny audytor, który obserwował i oceniał realizację projektu „ Dialog Społeczny”, odpowiedzi były konkretne i rzeczowe. Według niego, zdecydowana większość postulatów spotkała się z pozytywną reakcją spółki, zakończoną wypracowaniem realistycznych rozwiązań.
Opinie audytora to nie jedyne wysokie noty programu „Dialog Społeczny”. Za jego realizację spółka otrzymała we wrześniu 2014 r. wyróżnienie w IV edycji konkursu Forbes i PwC, a w kwietniu – nagrodę w ogólnopolskim konkursie „Lider Dialogu z Interesariuszami” organizowanym przez Konfederację Lewiatan oraz firmę Deloitte.
Pozytywną ocenę wystawiła „Dialogowi Społecznemu” również społeczność lokalna. Wysokie notowania inwestycja otrzymała najpierw w 2012 r., a następnie w 2014: według TNS, aż 82 proc. mieszkańców Świnoujścia i 78 proc. zachodniopomorskiego ją akceptuje terminal. Według prof. Stanisława Michalczyka, kierownika Zakładu Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Śląskiego, opiekuna naukowego badań nad postrzeganiem inwestycji Polskiego LNG, o bardzo dobrych ocenach zadecydowało odpowiednie zarządzanie komunikacją zewnętrzną i wewnętrzną. - Świadczy to o mądrym i rozważnym kierowaniu firmą nie tylko w wymiarze osiągania celów biznesowych mierzonych wskaźnikami rentowności, lecz także utrzymywaniu optymalnych relacji z otoczeniem – twierdzi Stanisław Michalczyk.
Pieniądze na bezpieczeństwoSpółka dokładnie informuje, które z celów „Dialogu Społecznego” już udało się osiągnąć, a co jest w trakcie realizacji. Niektóre, np. dotyczące ochrony środowiska, są wypełniane permanentnie: spraw związanych z zachowaniem okazów fauny i flory nie można spuścić z oka ani na chwilę. Nieustannego monitorowania wymaga np. stan wód gruntowych czy przyległych zbiorników wodnych, wydm i lasów. Niektóre operacje, jak np. pogłębienie dna przy stanowiskach rozładunkowych, zostaną przeprowadzone przed pierwszym przybyciem metanowca z LNG.
Od 2012 roku, czyli od początku programu „Dialogu Społecznego”, Polskie LNG zrealizowało około 50 projektów na rzecz społeczności lokalnej Świnoujścia i woj. zachodniopomorskiego. Spółka finansuje np. za około milion złotych budowę strefy rekreacyjnej „Piracka Przygoda” przy filii Miejskiego Domu Kultury na Warszowie.
Polskie LNG realizuje m.in. program „Bezpieczne Miasto” który jest połączeniem działań edukacyjnych z zakresu zasad udzielania pierwszej pomocy w ramach projektów „Bezpieczna szkoła” i „Bezpieczna plaża” oraz szkoleń podnoszących kwalifikacje służb medycznych i mundurowych („Kompetentne służby”). We wrześniu spółka zadecydowała, że za ponad 20 mln zł wybuduje i wyposaży nowoczesną Jednostkę Ratowniczo-Gaśniczą Państwowej Straży Pożarnej w Świnoujściu.
Dzięki bardzo szerokiemu spectrum działań, Polskie LNG niejako przejmuje znaczną część odpowiedzialności za bezpieczeństwo mieszkańców Świnoujścia od administracji. Przedsięwzięcie na taką skalę nie było dotąd realizowane w żadnym innym polskim mieście.
Inne działania wynikające z „Dialogu Społecznego” to cyklu warsztatów edukacyjnych dotyczących LNG kierowanych do najmłodszych, sponsoring Muzeum Obrony Wybrzeża w Świnoujściu, czyli rewitalizacja Fortu Gerharda (według National Geographic Traveler, jednego z siedmiu cudów Polski), wsparcie najważniejszych wydarzeń kulturalno-rekreacyjnych w regionie, m.in. Karuzeli Cooltury, Sail Świnoujście, Międzynarodowego Dnia Latarń Morskich, Dni Twierdzy na Wyspach. Ważne funkcje edukacyjne pełni uruchomiony w marcu pierwszy w Polsce portal wiedzy o LNG
www.lng.edu.pl, a także współpraca z Centrum Nauki Kopernik w Warszawie.
Jednym z najważniejszych rezultatów „Dialogu” stało się powołanie Funduszu Wspierania Inicjatyw Lokalnych Polskiego LNG. Fundusz pomaga spółce przy przyjmowaniu i weryfikowaniu wniosków o finansowanie projektów realizowanych na rzecz Świnoujścia i jego mieszkańców. Decyzje w tych sprawach podejmuje Rada Funduszu, w której skład wchodzą m.in. przedstawiciele władz miasta, władz dzielnicy Warszów, reprezentant uczestników „Dialogu Społecznego”. Fundusz rozpoczął działalność w czerwcu 2014 r., a pierwsze granty zostaną przyznane jesienią. Rada Funduszu będzie dokonywać podziału środków dwa razy w roku.
Wiarygodność, czyli sukcesUdział spółki w „Dialogu” ma dla niej nie mniejsze znaczenie niż dla mieszkańców Świnoujścia. Na tym polega istota AccountAbility – program przynosi korzyści wszystkim zainteresowanym stronom, Polskie LNG staje się pełnoprawnym uczestnikiem życia społeczności lokalnej, nie tylko zaspokaja jej potrzeby, ale również kreuje nowe, ambitne cele. W „Dialogu” działania nie są narzucone z góry, ale wynikają z postulatów zgłaszanych przez społeczność lokalną. W tej koncepcji, komunikacja nie polega tylko na biernym realizowaniu postulatów, ale jest proaktywna, tzn. wypełniając je, wzbogaca o nowe wartości.
Dzięki takiej postawie, spółka zyskuje możliwość doskonalenia swojej strategii, uwzględniającej wartości etyczne. W dialogu ze społecznością lokalną są one jednym z najważniejszych mierników wiarygodności przedsiębiorstwa. W przypadku wielkich inwestycji przemysłowych, realizowanych – tak jak terminal LNG w Świnoujściu – na potrzeby całego kraju, jest ona niezbędnym elementem sukcesu.