Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Fundusz Trójmorza z udziałami w Porcie Burgas. Rekord wolumenów i inwestycje [zdjęcia]

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-09-2023
Ostatnia modyfikacja:
15-09-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Od zeszłego roku Fundusz Trójmorza, w którym kluczową rolę odgrywa Bank Gospodarstwa Krajowego, ma udziały w spółce BMF Port Burgas, zarządzającej dwoma terminalami morskimi w bułgarskim mieście. Dzięki rozpoczętym niedawno inwestycjom w Burgas powstanie pierwsze głębokowodne nabrzeże dla obsługi kontenerowców.

Fundusz Trójmorza, zarejestrowany w 2019 r., jest praktycznym i finansowym wymiarem tzw. Inicjatywy Trójmorza, skupiającej trzynaście krajów Europy Środkowej: Estonię, Łotwę, Litwę, Poland, Czechy, Słowację, Austrię, Węgry, Słowenię, Chorwację, Rumunię, Bułgarię i Grecję. – Celem Inicjatywy jest przyspieszenie i usprawnienie handlu w osi północ-południe. Zadaniem naszego banku było sprawienie, by Inicjatywa była widoczna. Pierwszą ideą było przedstawienie naszych krajów jako jednego regionu / obszaru. Wymyliśmy Fundusz Trójmorza – z udziałem Rumunii i Bułgarii – który skupia się na projektach generujących zysk i gwarantujących sukces biznesowy – mówi Krzysztof Senger, dyrektor w BGK i członek zarządu Funduszu Trójmorza. Całkowity budżet Funduszu wynosi obecnie ok. 1 mld euro, z czego wkład BGK sięga kwoty 750 mln euro.

Zgodnie z założeniami środki, zgromadzone w ramach Funduszu, dzielone są po równo pomiędzy transport, energię i infrastrukturę cyfrową. Do tej pory Fundusz zainwestował w pięć podmiotów: spółkę Cargounit działającą w Polsce i Rumunii, która zajmuje się leasingiem lokomotyw; Greenergy Data Cetners w Estonii; Enery zajmującą się energią słoneczną; operatora BMF Port Burgas, a także firmę R Power.

Obecnie jednym z najważniejszych aktywów Funduszu jest wspominania spółka BMF Port Burgas. To największy prywatny operator portowy w Bułgarii, zarządzający dwoma terminalami – Burgas East II i Burgas West – w ramach koncesji udzielonych w 2012 i 2013 r. Terminale te odpowiadają za 37% ruchu towarowego obsługiwanego przez łącznie osiem terminali w Burgas. – Naszą zaletą jest bardzo dobra lokalizacja i skomunikowanie infrastrukturą drogową i kolejową. Na początku roku zakończyliśmy prace przy budowie terminala intermodalnego pod Sofią – mówi Boris Balev, prezes BMF Port Burgas. Port obsługuje m.in. transporty kontenerowe, koncentratu miedzi, LPG, kwasu siarkowego, zboża i ładunków projektowych.

Obecnie Fundusz posiada 49% udziałów w BMF, a umowa na ich zakup została sfinalizowana w lipcu 2022 r. Zdecydowały o tym m.in. strategiczna lokalizacja portu w Burgas, silne skoncentrowanie na CAPEX, obsługa zdywersyfikowanego ruchu cargo, a także silne historyczne powiązanie wyników portu ze wzrostem PKB. – Port wykazał silną odporność na nieprzewidziane zdarzenia, jak np. pandemia COVID czy wojna w Ukrainie. To efekt wielofunkcyjności portu i otwartości na różne rodzaje towarów – dzięki temu Burgas w mniejszym stopniu jest narażone na światową koniunkturę – wskazuje Chrisitian Roy.

W 2022 r. BMF obsłużył 6.779 tys. ton towarów. Natomiast w zeszłym miesiącu port osiągnął rekord wolumenów kontenerowych – o 12% więcej niż w analogicznym okresie w zeszłym roku. Tym samym zarządzane przez BMF Port Burgas terminale osiągnęły 49% udziałów w rynku bułgarskim, jeżeli chodzi o transport kontenerów.

Znaczenie portu mają podnieść kolejne inwestycje. Krótkoterminowe zadania obejmują rozwój kompleksu silosów zbożowych oraz rozwój połączeń ro-ro z Turcją. Średnioterminową inwestycją, rozpoczętą w lutym 2023 r., jest projekt Rebirth28 – dzięki któremu w Bułgarii powstanie pierwsze najgłębsze nabrzeże dla obsługi kontenerowców. – Dzięki nabrzeżu o głębokości 15,5 m będziemy mogli obsługiwać największe statki, jakie mogą wpłynąć na morze Czarne – mówi Balev.

Długoterminowy projekt to tzw. korytarz środkowy. – To alternatywa dla transportu morskiego. Szlak ten wiedzie przez Kazachstan, może Kaspijskie, Azerbejdżan, Gruzję i Morze Czarne. Kraje uczestniczące w projekcie nie chcą być zależne od chińskiego smoka i rosyjskiego niedźwiedzia – mówi Balev.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Polska będzie się nadal angażować w Inicjatywę Trójmorza

Polityka i prawo

Polska będzie się nadal angażować w Inicjatywę Trójmorza

Redakcja 25 stycznia 2024

Budimex ma środki z BGK. Chodzi o budowę farmy wiatrowej

Intermodal i logistyka

Inwestycje infrastrukturalne w regionie Trójmorza przyspieszą

Drogi i autostrady

BGK: 5 mld dolarów są warte woda, wodór i węgiel

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Polska będzie się nadal angażować w Inicjatywę Trójmorza

Polityka i prawo

Polska będzie się nadal angażować w Inicjatywę Trójmorza

Redakcja 25 stycznia 2024

Budimex ma środki z BGK. Chodzi o budowę farmy wiatrowej

Intermodal i logistyka

Inwestycje infrastrukturalne w regionie Trójmorza przyspieszą

Drogi i autostrady

BGK: 5 mld dolarów są warte woda, wodór i węgiel

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5