fot. kallerna (Wikimedia Commons) / lic. CC BY-SA 4.0
W porcie morskim w Świnoujściu pojawił się piąty armator promowy. To Finnlines, wchodzący w skład włoskiej grupy kapitałowej Grimaldi Group. Z dniem 10 kwietnia rozpoczął obsługę relacji do Malmö. Rejsy w obie strony będą się odbywały codziennie.
Port morski w Świnoujściu jest największy w Polsce pod względem ruchu promowego. Do zmodernizowanego i rozbudowanego w ostatnich latach terminala promowego zawija każdego tygodnia aż 77 jednostek. Polska Żegluga Bałtycka, realizująca działalność pod marką Polferries, obsługuje relację do Ystad. Niemiecki TT-Line oferuje połączenia do Trelleborga. Największym operatorem jest jednak Unity Line. Spółka ta należy do Polskiej Żeglugi Morskiej i eksploatuje zarówno promy swojego właściciela w relacjach do Ystad i Trelleborga, jak również jednostki prywatnego armatora Euroafrica Linie Żeglugowe w relacji do Trelleborga.
Zupełnie inaczej przedstawia się rynek przewozów promowych w portach morskich w Trójmieście. W Gdańsku obecna jest jedynie Polska Żegluga Bałtycka, obsługująca 6 rejsów tygodniowo do Nynäshamn w aglomeracji sztokholmskiej. Z kolei w Gdyni wciąż jedynym operatorem pozostaje Stena Line, która uruchamia 21 rejsów do Karlskrony w tygodniu, choć warunkiem przyznania dotacji z funduszy europejskiej dla budowy Publicznego Terminala Promowego było jego wykorzystywanie przez co najmniej dwóch przewoźników. Tymczasem w Świnoujściu pojawił się właśnie… piąty.
Pippingsköld, Finnlines: Oczekujemy wysokiego wzrostu przewozów towarowych i pasażerskich
Finnlines, o którym mowa, w dniu 10 kwietnia uruchomił relację do Malmö, trzeciego miasta w Szwecji w zakresie liczby mieszkańców. To długo oczekiwane połączenie, które zapewni dogodną przeprawę dla pasażerów zmotoryzowanych udających się do pobliskiej Kopenhagi, zachodniej części Szwecji, czy też Norwegii. – Uruchomienie naszego nowego połączenia Ro-Pax pomiędzy Malmö a Świnoujściem wzmacnia naszą pozycję na Morzu Bałtyckim. Oczekujemy dalszego wysokiego tempa wzrostu wolumenu przewozów towarowych i przewozów pasażerskich – mówi Tom Pippingsköld, który pełni funkcję CEO w Finnlines.
Co ciekawe, promy Finnlines nie będą zawijać do terminala promowego, lecz do nabrzeża rozładunkowego w rejonie Euro Terminalu. Będą one każdego dnia wyruszały z Malmö o 10:15, by dotrzeć do Świnoujścia o 19:00. W przeciwnym kierunku rejsy będą rozpoczynały się o 21:30, by zawinąć do miejsca docelowego o 6:30. W przypadku rejsów nocnych obowiązkowa będzie rezerwacja kabiny (pasażerowie podróżujący samotnie będą mogli zarezerwować łóżko w kabinie wieloosobowej). Możliwy będzie również przewóz zwierząt – w tym przypadku przewidziano obowiązkową rezerwację, zarówno w odniesieniu do rejsów nocnych, jak i dziennych.
Ewolucja rynku przewozów promowych. Ku dominacji jednostek typu Ro-Pax?
Relację ze Świnoujścia do Malmö obsługiwać będzie prom Finnfellow. Pływająca pod banderą szwedzką jednostka typu Ro-Pax kursowała wcześniej na trasie z Malmö do Travemünde w Niemczech. Finnfellow mieści 440 pasażerów, do których dyspozycji pozostaje ponad 180 kabin, a także bufet, bar, sklep, strefa zabaw dla dzieci, a nawet sauna. Długość linii ładunkowej wynosi natomiast ponad 3 kilometry. Prom powstał w 2000 roku. Jego długość wynosi nieco ponad 188 metrów, zaś maksymalne zanurzenie – 6,3 metra. Finnlines był już wcześniej obecny w Polsce. Oprócz nowej relacji uruchamia od lat regularne połączenia statkami Ro-Ro, łączące Gdynię z Hanko w Finlandii.
Co ciekawe, obsługiwana w przeszłości przez Polską Żeglugę Bałtycką relacja ze Świnoujścia do Malmö była jedyną, na której eksploatowano szybki prom HSC Boomerang. Nowoczesna jednostka, która pływała w barwach Polferries w latach 1997-2000, pokonywała trasą w zaledwie 4 godziny i 15 minut. Została jednak wycofana z przyczyn ekonomicznych. Również dzisiaj promy w ruchu pasażerskim znajdują się pod silną presją niskokosztowych przewoźników lotniczych. Rośnie natomiast ich znaczenie w ruchu towarowym. Spowodowało to zwiększenie roli jednostek typu Ro-Pax kosztem typowych promów pasażersko-samochodowych. Dziś świnoujski terminal promowy obsługuje w ciągu roku 1,1 mln pasażerów i kierowców, ok. 500 tys. samochodów ciężarowych i naczep oraz 270 tys. samochodów osobowych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.