Partner serwisu
Intermodal i logistyka

EY: Bałtycki terminal LNG może zrewolucjonizować rynek gazu w Europie Środkowej

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
03-07-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
sg/Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
EY: Bałtycki terminal LNG może zrewolucjonizować rynek gazu w Europie Środkowej
fot. Polskie LNG
Na budowie terminalu skroplonego gazu ziemnego (LNG) w Świnoujściu skorzystają nie tylko Polacy. Może się on okazać także bardzo ważnym elementem strategii energetycznych krajów sąsiadujących z Polską, które – dziś w dużej mierze uzależnione od rosyjskiego gazu – potrzebują dywersyfikacji dostaw. To jeden z kluczowych wniosków analizy firmy doradczej Ernst& Young na temat wpływu budowy terminala LNG na gospodarkę Polski.

Jak wskazuje raport EY z terminala LNG mogą korzystać Słowacja, Litwa, Łotwa, Estonia, Finlandia, czyli kraje uzależnione od dostaw gazu z Rosji, a także Czesi, Szwedzi i Duńczycy. Wielkość i przepustowość terminalu pozwoli Polsce eksportować gaz do innych krajów. Pod warunkiem, że zbudowana zostanie odpowiednia infrastruktura do jego transportu.

 

Bałtycki terminal LNG w Świnoujściu budowany nakładem ponad 2,8 mld złotych (łączne nakłady inwestycyjne na całą infrastrukturę związaną z funkcjonowaniem terminalu wynoszą ponad 4,4 mld PLN) to jedna z największych polskich inwestycji energetycznych ostatnich lat. Będzie służył do przyjmowania skroplonego gazu ziemnego przywożonego do Polski statkami z krajów takich jak m.in. Katar. Następnie skroplony gaz będzie w terminalu magazynowany i poddawany regazyfikacji (przekształceniu cieczy w stan gazowy), po czym będzie wpuszczany do sieci gazociągowej. Początkowa roczna zdolność regazyfikacji terminalu wyniesie 5 mld m3. Odpowiada to mniej więcej 1/3 polskiego popytu na gaz ziemny. Istnieje jednak możliwość rozbudowy mocy terminalu o połowę – do 7,5 mld m3 rocznie (takie zapotrzebowanie potwierdziło badanie market screening zrealizowane przez spółkę Polskie LNG). Świnoujski terminal będzie jedyną tej wielkości instalacją w Europie Północnej i Środkowo-Wschodniej i jedną z największych na całym kontynencie.

– Terminal znacząco poprawi naszą pozycję negocjacyjną w zakresie kluczowych kontraktów importowych na gaz ziemny. Ale może on pomóc nie tylko nam – zaznacza Aleksander Gabryś, menadżer w Grupie Energetycznej EY.

Eksperci firmy doradczej EY w swojej analizie podkreślają, że budowa terminalu będzie korzystna z punktu widzenia bezpieczeństwa energetycznego nie tylko Polski, ale też całej Europy Środkowo-Wschodniej. Terminal pozwoli na dywersyfikację źródeł dostaw i może przyczynić się do obniżenia cen gazu w całym regionie, a nawet w krajach skandynawskich. Dziś takie kraje jak Litwa, Łotwa, Estonia, Finlandia czy Szwecja są praktycznie w 100% uzależnione od dostaw gazu zza granicy (za wyjątkiem Szwecji, która importuje gaz z Danii, pozostałe kraje uzależnione są od dostaw rosyjskich). Słabo zdywersyfikowane źródła dostaw mają też Słowacy, Rumuni czy Bułgarzy.

 

– Transportowanie LNG drogą morską przyczyniło się do większego otwarcia rynków paliw na świecie. Historycznie, ceny LNG przełożyły się na spadek spotowych cen gazu ziemnego w Europie Zachodniej – wyjaśnia Aleksander Gabryś.

Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Świnoujście: Rekordowe dostawy LNG

Biznes i przemysł

Świnoujście: Rekordowe dostawy LNG

Mikołaj Kobryński 03 stycznia 2024

Bliżej pływającego gazoportu w Zatoce Gdańskiej

Biznes i przemysł

Bliżej pływającego gazoportu w Zatoce Gdańskiej

Mikołaj Kobryński 12 października 2023

Świnoujście: Nowa infrastruktura dla Straży Granicznej

Polityka i prawo

Świnoujście: Nowa infrastruktura dla Straży Granicznej

Mikołaj Kobryński 16 sierpnia 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Świnoujście: Rekordowe dostawy LNG

Biznes i przemysł

Świnoujście: Rekordowe dostawy LNG

Mikołaj Kobryński 03 stycznia 2024

Bliżej pływającego gazoportu w Zatoce Gdańskiej

Biznes i przemysł

Bliżej pływającego gazoportu w Zatoce Gdańskiej

Mikołaj Kobryński 12 października 2023

Świnoujście: Nowa infrastruktura dla Straży Granicznej

Polityka i prawo

Świnoujście: Nowa infrastruktura dla Straży Granicznej

Mikołaj Kobryński 16 sierpnia 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5