Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Ernst & Young: Nawet 8 mld korzyści z budowy terminalu LNG w Świnoujściu

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
25-09-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Ernst & Young

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Ernst & Young: Nawet 8 mld korzyści z budowy terminalu LNG w Świnoujściu
fot. Polskie LNG
Eksperci ds. energetyki z firmy doradczej Ernst & Young szacują, że suma korzyści gospodarczych z budowy terminalu LNG w Świnoujściu do 2025 roku może wynieść nawet około 8 mld zł. Jest to efekt, który budowa instalacji wywrze na Produkt Krajowy Brutto naszego kraju, przy założeniu, że podjęta zostanie decyzja o rozbudowanie mocy regazyfikacyjnych terminalu do 7,5 mld m3 gazu rocznie. W początkowej fazie jego działania będzie mógł on wysłać do sieci gazociągowej 5 mld m3. Biorąc pod uwagę mniejszą moc regazyfikacyjną (czyli brak decyzji o budowie trzeciego zbiornika) korzyści gospodarcze mogą wynieść ok. 6,6 mld zł.

- Na budowie terminalu najbardziej zyska oczywiście sektor LNG (tj. przedsiębiorstwa bezpośrednio związane z budową terminalu LNG oraz infrastruktury towarzyszącej w Polsce), który dzięki instalacji się de facto w Polsce stworzy. Terminal pomoże też budownictwu, sektorowi transportu lądowego i rurociągowego oraz rozmaitym branżom usługowym– wylicza Aleksander Gabryś, starszy menadżer w Grupie Energetycznej EY.

Ponadto EY wskazuje, iż podpisany niedawno aneks do umowy z konsorcjum odpowiedzialnym za budowę terminalu LNG stanowi bardzo ważny krok na drodze do usprawnienia procesu inwestycyjnego oraz maksymalnie szybkiego rozpoczęcia eksploatacji terminalu. W szczególności w ramach aneksu uregulowano kwestie związane z terminem zakończenia inwestycji (koniec grudnia 2014 roku). Przywrócenie szybkiej realizacji procesu inwestycyjnego w zakresie budowy terminalu LNG jest działaniem w pełni racjonalnym z rynkowego punktu widzenia i przyczynia się do urealnienia korzyści, które polska gospodarka może uzyskać dzięki realizacji inwestycji i dostępowi do globalnego rynku LNG.

Więcej pracy, więcej pieniędzy do budżetu


Zdaniem doradców EY do 2025 roku w całej Polsce dzięki inwestycji w terminal LNG i infrastrukturę towarzyszącą, pracę dostanie od 4 do 4,5 tys. osób. Z tego około 500 osób może zyskać zatrudnienie w województwie zachodniopomorskim. Do 2025 roku terminal najbardziej pomoże sektorowi budowlanemu, w którym dzięki instalacji pracę znajdzie ponad 1 tys. osób. Po roku 2025 średnioroczne zatrudnienie związane z funkcjonowaniem terminalu w Świnoujściu będzie wynosiło od ok. 1,8 tys. do 2,0 tys. osób w zależności od tego jak dużą moc regazyfikacyjną będzie miał terminal (5 czy 7,5 mld m3).

Doradcy EY obliczyli również jaki będzie finansowy efekt inwestycji w terminal. Do 2025 roku łączne wpływy podatkowe, które zasilą sektor budżetowy (budżet centralny i budżety samorządowe) dzięki instalacji w Świnoujściu wyniosą 2,25 mld zł przy założeniu, że terminal będzie regazyfikował 5 mld m3 rocznie i 2,62 mld zł przy założeniu, że do sieci wpływać będzie 7,5 mld m3 z terminala. W obu przypadkach największy udział w „torcie” przypadnie budżetowi centralnemu, który otrzyma ponad 64 proc. wpływów. Sporo też zyskają budżety gmin – łącznie ponad 30 proc. wpływów podatkowych. Najwięcej, bo około 45 proc. wszystkich wpływów z podatków stanowić będą należności z tytułu VAT. Po roku 2025 średnioroczne wpływy z podatków będą wynosiły od 170 do 210 mln zł – w zależności od scenariusza przyrostu mocy regazyfikacyjnej.

W szczególności zyska woj. zachodniopomorskie oraz powiaty i gminy tego województwa. Doradcy EY szacują, że do ich budżetów trafi nawet 650-750 mln zł do 2025 roku.

Do efektów finansowych budowy terminalu trzeba doliczyć wpływy do Funduszu Ubezpieczeń społecznych, które w latach 2015 – 2025 wyniosą łącznie od 0,5 do 0,6 mld zł.

Gaz z Kataru


Terminal LNG w Świnoujściu budowany nakładem ok. 3 mld złotych (wraz z infrastrukturą towarzyszącą nakłady inwestycyjne wynoszą ponad 4,5 mld złotych) to jedna z największych polskich inwestycji energetycznych ostatnich lat. Będzie służył do przyjmowania skroplonego gazu ziemnego przywożonego do Polski statkami z krajów takich, jak m.in. Katar. Następnie skroplony gaz będzie w terminalu magazynowany i poddawany regazyfikacji (przekształceniu cieczy w stan gazowy), po czym będzie wpuszczany do sieci gazociągowej. Początkowa roczna zdolność regazyfikacji terminalu wyniesie 5 mld m3. Odpowiada to mniej więcej 1/3 polskiego popytu na gaz ziemny. Istnieje jednak możliwość rozbudowy mocy terminalu o połowę – do 7,5 mld m3 rocznie. Świnoujski terminal będzie jedyną tej wielkości instalacją w Europie Północnej i Środkowo – Wschodniej i jedną z największych na całym kontynencie.

Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Świnoujście: Nowa infrastruktura dla Straży Granicznej

Polityka i prawo

Świnoujście: Nowa infrastruktura dla Straży Granicznej

Mikołaj Kobryński 16 sierpnia 2023

Terminal LNG w Świnoujściu bije rekordy przeładunków

Biznes i przemysł

Terminal LNG w Świnoujściu bije rekordy przeładunków

Mikołaj Kobryński 10 sierpnia 2023

Jest zielone światło dla rozbudowy terminalu LNG

Biznes i przemysł

Jest zielone światło dla rozbudowy terminalu LNG

Leonard Dolecki 28 czerwca 2018

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Świnoujście: Nowa infrastruktura dla Straży Granicznej

Polityka i prawo

Świnoujście: Nowa infrastruktura dla Straży Granicznej

Mikołaj Kobryński 16 sierpnia 2023

Terminal LNG w Świnoujściu bije rekordy przeładunków

Biznes i przemysł

Terminal LNG w Świnoujściu bije rekordy przeładunków

Mikołaj Kobryński 10 sierpnia 2023

Jest zielone światło dla rozbudowy terminalu LNG

Biznes i przemysł

Jest zielone światło dla rozbudowy terminalu LNG

Leonard Dolecki 28 czerwca 2018

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5