ju
Koszty wykonanych prac na przełomie grudnia 2012 i stycznia 2013 wyniosły około 450 tys. zł. Dalsze koszty usuwania usterek na drodze startowej lotniska w Modlinie sięgnęły około 14,5 mln zł.
– Koszty pełnej naprawy drogi startowej zostaną przeniesione na stosowne podmioty. Zlecone zostały zewnętrzne analizy i ekspertyzy technologiczne, które powinny wykazać, co jest przyczyną ubytków, co z kolei pozwoli wyciągnąć konsekwencje finansowe wobec odpowiedzialnych podmiotów. Spółka ma rezerwę w wysokości 2 mln zł na koszty związane z obsługą projektu Modlin, tj. koszty ekspertyz, usług prawnych i doradczych – czytamy w ostatnim raporcie kwartalnym Erbudu.
W I kwartale przychody grupy spadły o 12 proc. w ujęciu rok do roku do 206,4 mln zł. Natomiast zysk netto spadł o 87,5 proc. do 0,41 mln zł. Na koniec marca Erbud posiadał 86,6 mln zł w gotówce, czyli 10 proc. więcej niż rok wcześniej. Zadłużenie netto wynosiło 10,5 mln zł.
W II kwartale przychody Erbudu spadły o 13,4 proc. rok do roku do poziomu 319,5 mln zł. Na koniec czerwca 2013 r. grupa miała 80 mln zł w gotówce, co stanowi 13,8 proc. wzrostu rok do roku. Zadłużenie netto Erbudu wyniosło 30,5 mln zł, spadek o 40 proc. rok do roku wobec 51 mln zł w analogicznym okresie 2012 r.
Grupa posiada dostępne linie bankowe i ubezpieczeniowe na łączną kwotę 605 mln zł. Portfel utrzymuje się na stabilnym poziomie ok. 1,5 mld zł, z czego do realizacji w bieżącym roku zaplanowanych jest ok. 667 mln zł. W okresie wakacyjnym (lipiec-sierpień) grupa podpisała kolejne 14 kontraktów na łączną kwotę 151 mln zł.
Po koniec grudnia ubiegłego roku, zgodnie z decyzją WINB, z powodu usterek wykrytych na betonowych progach drogi startowej (08 i 26), funkcjonalność lotniska w Modlinie została ograniczona. Jeszcze w grudniu wykonawca pasa, firma Erbud na mocy podpisanej umowy, zobowiązany został do wykonania napraw gwarancyjnych. Przyjęty przez wykonawcę sposób napraw okazał się niewystarczający. W konsekwencji na początku stycznia WINB podtrzymał decyzję o wyłączeniu z użytkowania betonowych części drogi startowej i polecił wykonanie kompleksowych napraw pasa. W lutym 2013 roku ITWL dostarczył wyniki ekspertyz, które jako bezpośrednią przyczynę powstania uszkodzeń na drodze startowej wskazują użycie przez generalnego wykonawcę niewłaściwego kruszywa (zanieczyszczonego ziarnami węglanowymi i węglanowo-ilastymi).