To pierwsze dwa zadania realizowane przez RZGW we Wrocławiu w ramach pierwszego kontraktu wchodzącego w skład projektu modernizacji Wrocławskiego Węzła Wodnego. – Ze względu na specyfikę poszczególnych zadań podzieliliśmy je na cztery kontrakty. Pierwszy z nich zostanie podpisany jutro. W kolejnych dwóch wyłoniliśmy wykonawców, jednak wyniki przetargów muszą zostać zatwierdzone przez Bank Światowy. Ostatni kontrakt jest na etapie otwarcia ofert w przetargu na roboty budowlane – wyjaśnia Magdalena Łońska, rzeczniczka Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej.
Inwestycja modernizacji Wrocławskiego Węzła Wodnego podzielona jest na dwie części. Jedną z nich realizuje Regionalny Zakład Gospodarki Wodnej we Wrocławiu, zaś drugą – Dolnośląskiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych.
Całkowity koszt pierwszego etapu projektu modernizacji Wrocławskiego Węzła Wodnego wynosi 511 mln zł. Ponad połowa środków na ten cel, 282 mln zł, pochodzi z unijnego Programu Infrastruktura i Środowisko, a pozostała część to wkład Banku Światowego i Banku Rozwoju Rady Europy.
Wrocławski Węzeł Wodny jest największym w Polsce i jednym z największych w Europie systemem dróg wodnych oraz budowli hydrotechnicznych usytuowanym na obszarze aglomeracji miejskiej. W ogólnym systemie ochrony przeciwpowodziowej w dolinie Odry Wrocławski Węzeł Wodny zajmuje centralne położenie. Tworzy go sieć sztucznych kanałów, odnóg i bocznych ramion Odry, które są gęsto zabudowane urządzeniami i budowlami wodnymi tak dla celów przeciwpowodziowych i żeglugowych, jak i przemysłowych. W jego obszarze znajduje się również wiele ujść rzek naturalnych: Oławy, Ślęzy, Bystrzycy oraz Widawy. Wrocławski Węzeł Wodny, jako obecnie użytkowane rozwiązanie techniczne, został zaprojektowany i zrealizowany po powodzi w 1903 r. WWW rozpoczyna się w 241,5 km Odry w rejonie Blizanowic i kończy się przy ujściu Widawy w km 266,9.
Zgodnie z wynikami przytaczanego Studium wykonalności 2004, modernizacja Wrocławskiego Węzła Wodnego obejmuje trzy odrębne grupy zadań inwestycyjnych:
a) zwiększenie przepustowości koryta Odry (część Projektu POPDO realizowana przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej we Wrocławiu);
b) poprawę stanu technicznego istniejących obwałowań Odry (część Projektu POPDO realizowana przez Dolnośląski Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych we Wrocławiu);
c) budowę kanału ulgi Odra-Widawa, czyli modernizację kanału przerzutowego Odra-Widawa i przystosowanie doliny Widawy do przyjęcia zwiększonego przepływu powodziowego z Odry (część Projektu POPDO realizowana przez Dolnośląski Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych we Wrocławiu).