Arek Kowalczyk
Jak informuje Energa-Operator, w zakończonym etapie projektu, oprócz wymiany liczników, zmodernizowano ponad 1550 stacji energetycznych, ustanowiono technologie przesyłu danych (PLC LV oraz 3GPP/CDMA), a także zbudowano od podstaw system informatyczny do obsługi i zarządzania danymi pochodzącymi z liczników. W komunikacie prasowym czytamy, że w efekcie powstało jedno z najbardziej zaawansowanych technologicznie rozwiązań w Europie w zakresie inteligentnej infrastruktury pomiarowej.
- Zbudowany przez nas system jest zgodny z wymaganiami Urzędu Regulacji Energetyki. Pozwala dokonać pomiarów energii w 15 minutowych interwałach. Dla liczników przekazanych do eksploatacji dane niezbędne do rozliczeń z klientami przekazywane są zdalnie do systemu informatycznego z skutecznością na poziomie 99 proc. Początkowo zakładaliśmy, że sukcesem będzie uzyskanie 95 proc. skutecznych odczytów – mówi Rafał Czyżewski, prezes zarządu Energa-Operator.
W lokalizacjach, w których zainstalowano inteligentne liczniki (Drawsko Pomorskie, Władysławowo oraz Kalisz), realizacja odczytów, czy zmiana taryfy energii elektrycznej nie wymaga wizyt przedstawicieli firmy. Zdalnie są także realizowane procedury załączenia i odłączenia licznika. Uruchomione zostały także nowe narzędzia dla klientów, mających już nowe liczniki: portal oraz aplikacje mobilne pozwalające na codzienne sprawdzanie zużycia energii. Ponadto system umożliwia dokonanie rozliczenia w dowolnym, wyznaczonym przez klienta dniu miesiąca, w ramach ofert sprzedawców związanych z rozliczeniami. Funkcjonalność taka dostępna jest już w Kaliszu i będzie stopniowo uruchamiana na pozostałych obszarach wdrożenia.
- Oceniamy, że pierwszy etap wdrożenia inteligentnego opomiarowania zakończył się sukcesem. Przyjęliśmy optymalny model, w którym nasza spółka jest integratorem całego rozwiązani. Podzieliliśmy system na 3 niezależne warstwy – system centralny, telekomunikację oraz liczniki. Dzięki temu mamy zapewnioną dużą elastyczność i jesteśmy niezależni od dostawców, czy konkretnych technologii. Zbudowaliśmy system używając otwartych standardów, co pozwoli nam kupować dalsze partie infrastruktury na bardzo konkurencyjnym rynku - mówi Rafał Czyżewski. - Rozpoczęliśmy już także prace nad wykorzystaniem systemu do wdrożenia nowych funkcjonalności: lokalnego bilansowania energii, czy odczytów liczników innych mediów - dodaje.
Obecnie firma prowadzi wymianę liczników na całym terenie działania. Łączna liczba zainstalowanych urządzeń nowego typu przekroczyła już 225 tys. (wliczając 100 tys. już odczytywanych zdalnie) a zgodnie z założeniami projektu budowy systemu inteligentnego opomiarowania każdego miesiąca liczba ta wzrasta o ok. 30 tys. liczników.
Liczby pierwszego etapu:
106 tys. – liczba gospodarstw domowych objętych wymianą
1558 – liczba zmodernizowanych stacji energetycznych
1558 – liczba zainstalowanych łączy telekomunikacyjnych
91B – wielkość danych przesyłanych jednorazowo przez licznik
110MB – wielkość danych odczytanych profili w ciągu jednego dnia z całego terenu instalacji I etapu
36 – liczba tirów transportujących liczniki
166 sekund – tyle trwa film objaśniający działanie nowych liczników. Można go obejrzeć tutaj: http://www.youtube.com/watch?v=pc12JtkczPw
660 tys. zł – tyle wyniosły szacowane oszczędności z tytułu zastąpienia manualnych odczytów i innych czynności związanych z wizytami u klientów działaniami realizowanymi zdalnie w okresie od początku lutego, czyli od dnia uruchomienia systemu, do końca września br.