Łukasz Malinowski
Urządzenie to zbudowane jest na bazie wozu asenizacyjnego z funkcją hydrosiewnika składającego się z układu pomp umożliwiających poprzez działko np. obsiewać pobocza budowanych autostrad i dróg nasionami roślin; podlewać pola czy zraszać powierzchnie placów składowych.
- W naszym terminalu będziemy przede wszystkim wykorzystywać funkcje zraszania hałd węgla, którego znaczne ilości teraz przeładowujemy – podkreśla Julian Karaszewski, specjalista ds. technologii i inwestycji MTMG-Morskiego Terminalu Masowego Gdynia. – W znacznym stopniu zostanie ograniczone pylenie na terenie terminala, co na pewno pozytywnie odczują mieszkańcy pobliskich domów. Hałdy z węglem będą zraszane za pomocą działka o regulowanej dyszy. Urządzenie posiada również funkcję mieszania wody z mleczkiem wapiennym – na polewanych taką mieszanką hałdach węglowych tworzyć się będzie tzw. skorupka wapniowa zabezpieczająca przed pyleniem oraz nagrzewaniem się składowanego węgla.
– Urządzenie do zraszania zostało wyprodukowane w Polsce - konkretnie w firmie POMOT w Chojnie – akcentuje Julian Karaszewski. – Zasięg urządzenia zraszającego wynosi do 50 metrów. Dodatkowo place i zasobnie węglowe oraz ulice w terminalu będą mogły być czyszczone za pomocą znajdującej się z tyłu urządzenia specjalnej „łyżki” , która spłukuje obszar o szerokości około 4 metrów. Urządzenie to przyczyni się nie tylko do większej ochrony środowiska naturalnego przez nasz terminal, ale również do podniesienia estetyki wewnętrznej terminala.
Ponadto na uruchomionym w lipcu 2009 roku parkingu zewnętrznym gdyńskiego terminalu masowego, przeznaczonym aż dla 122 samochodów ciężarowych, został obecnie zainstalowany specjalny namiot, przeznaczony do pobierania próbek zboża w trudnych warunkach atmosferycznych. Samochody ciężarowe ze zbożem w eksporcie mogą wjechać na teren MTMG dopiero po uzyskaniu pozytywnego wyniku badań laboratoryjnych próbek.
– Namiot o długości 20 metrów, szerokości 10 metrów i wysokości 4,20 metra wydzierżawiliśmy na razie na pół roku – nadmienia J. Karaszewski. – Zainstalowanie namiotu na parkingu zewnętrznym umożliwiło nie tylko obsługę pojazdów ciężarowych z ładunkiem podczas niekorzystnych warunków atmosferycznych, ale pozwoliło również ograniczyć hałas towarzyszący obsłudze pojazdów. Obecnie z naszego parkingu korzysta także Bałtycki Terminal Zbożowy i samochody udające się do tego terminala skorzystają również z wprowadzonych udogodnień.