Należący do Grupy Azoty Port Police dostał dofinansowanie na budowę infrastruktury kolejowej. Jednocześnie PKP Polskie Linie Kolejowe kończą przygotowania do podłączenia portu zupełnie nową linią. Obie inwestycje mają zupełnie przeobrazić dostęp do portu od strony lądu.
Obecnie ruch pociągów towarowych do portu w Policach odbywa się linią Szczecin – Trzebież Szczeciński do stacji Police. Pociągi muszą przejeżdżać przez oddaloną od portu stację, należącą do Zakładów Chemicznych w Policach. W 2020 roku PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały z firmą Multiconsult umowę na opracowanie projektu budowy nowych torów, które
zapewnią bezpośredni dojazd do portu Police.
Będzie nowa linia kolejowa do portu
- Zakończenie prac projektowych planowane jest na pierwszy kwartał 2023 roku. Równolegle Zarząd Morskiego Portu Police Sp. z o.o. podpisał umowę na wykonanie dokumentacji projektowej dotyczącej budowy przyszłej stacji towarowej Port Morski Police. Zakładany efekt projektu to zwiększenie możliwości przeładunkowych portu morskiego w Policach i poprawa kolejowego dostępu do portu – informuje Bartosz Pietrzykowski z zespołu prasowego PKP PLK. Po wybudowaniu nowego odcinka toru zupełnie zmieni się logistyka transportu w porcie.
W ramach wspólnej inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych i Zarząd Morskiego Portu Police powstanie linia nr 437 łącząca stację Police z nowo wybudowaną stacją towarową Port Morski Police. Nowy odcinek linii kolejowej będzie zelektryfikowany i wyposażony w nowe urządzenia sterowania. Wybudowany zostanie nowy wiadukt drogowy nad ulicą Jasienicką w ciągu drogi wojewódzkiej nr 114 (Nowe Warpno – Tanowo). Obie strony finansują budowę swojej części infrastruktury kolejowej. - Dokładny termin rozpoczęcia prac budowlanych jest uzależniony od pozyskania źródeł finansowania. Projekt będzie starał się o dofinansowanie z nowej perspektywy unijnej na lata 2021-2027 - tłumaczy Pietrzykowski.
Port Police z dofinansowaniem
W październiku tego roku Port Police, który jest częścią Grupy Kapitałowej Grupa Azoty podpisał umowę na dofinasowanie projektu „Wzmocnienie trwałości sieci kompleksowej poprzez zwiększenie dostępności i efektywności Portu Police”. Obejmuje m.in. budowę węzła kolejowego wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną w ramach budowy linii kolejowej nr 437 do portu. Spółka wygrała konkurs w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF). Jego całkowity koszt to 3.477.582 euro, a uzyskane dofinansowanie unijne to blisko 1,74 mln euro.
Dzięki dofinansowaniu na razie wykonane zostaną prace studyjne dla dwóch zadań, tj. budowa węzła kolejowego dla Portu Police wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną w ramach budowy linii kolejowej nr 437 do Portu Morskiego Police wraz ze studium wykonalności oraz opracowanie dokumentacji projektowej w zakresie poprawy dostępu do terminalu od strony lądu oraz budowa nabrzeży w Policach – nabrzeże ciężkie (uniwersalne) wraz ze studium wykonalności. Warto dodać, że nabrzeże o planowanej długości 300 metrów ma zwiększyć łączną długość nabrzeża ciężkiego w porcie do 715 metrów.
Władze Portu podkreślają, że liczą na ułatwienie w przyszłości wnioskowania o dofinansowanie także prac inwestycyjnych, ponieważ ich zdaniem zatwierdzenie zakresu projektu przez organy Komisji Europejskiej może być traktowane jako potwierdzenie jego zasadności i znaczenia dla sieci kompleksowej TEN-T.
Czy nie przeszkodzi SKM Szczecin?
Problemem przy rozbudowie (czy też wręcz budowie), połączenia kolejowego do portu może być ogromne opóźnienie inwestycji prowadzonej na wcześniejszym odcinku linii kolejowej nr 406, a więc
budowy kolei aglomeracyjnej SKM Szczecin. Odcinek do Polic może być otwarty najwcześniej w 2025 roku - aż
pięć lat po pierwotnym terminie. Co gorsza, wykonawca inwestycji - spółka Trakcja - wskazywał, że po realizacji inwestycji
sieć ciężka, umożliwiająca przejazd pociągów towarowych... nie zostanie certyfikowana. To załamałoby cały dostęp koleją do polickiego portu. W tym roku jednak
PKP PLK przejęła Trakcję, co jak się wydaje ułatwiło znalezienie wspólnego stanowiska; jak przekazał nam Arnold Bresch, członek zarządu PKP PLK, problem został rozwiązany.
Szczegóły przekazuje Bartosz Pietrzykowski z biura prasowego spółki. - Planowane na linii układ zasilania i sieć trakcyjna spełniają parametry techniczne, które pozwolą na płynne prowadzenie ruchu zarówno pociągów pasażerskich jak i towarowych. Ponadto prowadzenie ciężkich składów towarowych nie zależy tylko od jednego czynnika jakim jest sieć trakcyjna i jej zasilanie. W dużej mierze wpływ na wykorzystanie układu zasilania - płynność jazdy i przepustowość, mają również czynniki: stan odbieraków prądu na lokomotywach, jazda na dwóch odbierakach prądu, właściwe ruszanie i hamowanie składem. Zastosowana sieć trakcyjna zapewni właściwą współpracę odbieraków prądu z siecią trakcyjną - podkreśla przedstawiciel PKP PLK. Trakcja obecnie opracowuje dokumentację projektową dla sieci trakcyjnej
- Projekt CEF Portu Police realizowany jest na tożsamych założeniach (parametrach) przyjętych przez PKP PLK, inwestora połączenia kolejowego do Portu w Policach. Realizowane przez PKP PLK Centrum Realizacji Inwestycji prace projektowe dotyczące linii kolejowej 437 (do Portu Morskiego Police) przewidują budowę nowej sieci trakcyjnej. W torach zastosowana będzie sieć trakcyjna typu C120-2C. Projekt CEF Portu dotyczący budowy stacji Port Police w ramach budowy linii kolejowej 437 przewiduje tożsame rozwiązania projektowe obejmujące budowę nowej sieci trakcyjnej, a w torach zastosowana będzie sieć trakcyjna typu C120-2C, zbudowana z trzech przewodów miedzianych o sumarycznym przekroju 320 mm², obciążalności prądowej 1 725 A i dostosowana do prędkości jazdy do 110 km/h - potwierdza Monika Darnobyt, rzeczniczka Grupa Azoty.