W dniu 9 stycznia minister infrastruktury Dariusz Klimczak wraz z wiceministrem Arkadiuszem Marchewką przekazali informacje dotyczące wyników przeładunkowych i finansowych polskich portów morskich. Podczas konferencji prasowej przedstawiono również plany inwestycyjne na najbliższe lata. Jednym z priorytetów jest budowa głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu.
W ostatnich kwartałach za sprawą bardzo dużego spadku przeładunków węgla kamiennego polskie porty morskie raportowały spadek wyników przeładunkowych. Trudno jednak uznać na podstawie spadku przeładunków w jednej grupie towarów po wcześniejszych ponadnormatywnych wzrostów, że sektor portowy w Polsce znalazł się w kryzysie. W przypadku większości pozostałych grup towarów odnotowano bowiem w tym czasie wzrosty przeładunków. Przykładowo w przypadku kontenerów rok 2024 przyniósł rekord – przeładunki kontenerowe ogółem wyniosły blisko 3,3 mln TEU.
Co więcej, wszystkie spółki ze 100-procentowym udziałem Skarbu Państwa, które zarządzają tzw. portami morskimi o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej (Gdańsk, Gdynia oraz zespół Szczecin – Świnoujście), odnotowały znaczącą poprawę wyników finansowych w porównaniu z 2023 rokiem. Informacje dotyczące kluczowych wskaźników w tym zakresie zostały przedstawione w dniu 9 stycznia podczas konferencji prasowej, w której udział wzięli minister infrastruktury Dariusz Klimczak wraz z wiceministrem Arkadiuszem Marchewką, który odpowiada w resorcie za obszar gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.
Marchewka: Racjonalne zarządzanie i profesjonalna kadra przynoszą wymierne efekty
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk poprawił wynik finansowy o blisko 52 mln zł, co oznacza wzrost o 26% rok do roku. W przypadku Zarządu Morskiego Portu Gdynia odnotowano wzrost aż o 32% w porównaniu z ubiegłym rokiem, to jest o ponad 34 mln zł. Solidny wzrost wyniku finansowego odnotował również Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, w którego przypadku był on wyższy o ponad 27 mln zł, co oznacza wzrost o 23% w porównaniu z rokiem poprzednim. Wszystkie trzy spółki osiągnęły zysk netto w łącznej wysokości niemal 552 mln zł.
– To są bardzo dobre wyniki finansowe, które pokazują, że racjonalne zarządzanie i profesjonalna kadra przynoszą wymierne efekty – powiedział wiceminister Marchewka. Podczas konferencji prasowej ministrowie przekazali, że resort nie zamierza osiadać na laurach, lecz w dalszym ciągu wzmacniać pozycję polskich portów morskich. Służyć będą temu inwestycje, które zmienią znacząco ich oblicze jeszcze w tej dekadzie. Łącznie w budżecie państwa na 2025 rok na projekty inwestycyjne związane z rozwojem portów morskich przewidziano ok. 2 mld zł.
Inwestycje dla największych portów morskich i nie tylko
Największym zaplanowanym do realizacji przedsięwzięciem w latach 20. jest budowa głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu wraz z nowym torem wodnym podejściowym. Inwestycja znajduje się obecnie na etapie prac przygotowawczych, w którym wydawane są kolejne decyzje administracyjne. Miniony rok przyniósł
wydanie ostatecznej decyzji lokalizacyjnej przez wojewodę zachodniopomorskiego. Harmonogram inwestycji zakłada oddanie do użytku nowego terminala kontenerowego na przełomie 2028 i 2029 roku. Jego zdolności przeładunkowe wyniosą początkowo 1 mln TEU w skali roku, zaś docelowo – 2 mln TEU.
Dużo zmieni się także w najbliższych latach w porcie morskim w Gdańsku. Powstanie tu
drugi gazoport w Polsce w postaci tzw. jednostki FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit), czyli pływającego terminala LNG, który zapewni zdolności regazyfikacji skroplonego surowca do 6,1 mld m3 gazu ziemnego. Zrealizowana zostanie także inwestycja spółki Port Gdański Eksploatacja, która zamierza
zwiększyć zdolności przeładunkowe zbóż na eksploatowanych nabrzeżach w porcie wewnętrznym z 0,7 mln ton do aż 2,9 mln ton.
Przedstawiciele resortu infrastruktury poinformowali również o inwestycjach zaplanowanych poza największymi portami morskimi, wskazując w tym kontekście na
dokończenie budowy toru wodnego do Elbląga, czy też
budowę tzw. konstrukcji MOLF (ang. Marine Off-Loading Facility), czyli specjalnego pirsu w postaci pomostu na palach, do którego dostarczane będą drogą morską wielkogabarytowe komponenty, które z kolei będą wykorzystywane do budowy pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej, która powstanie w lokalizacji Lubiatowo-Kopalino nad Morzem Bałtyckim. To jedna z kilku inwestycji związanych z budową morskiej, kolejowej i drogowej infrastruktury dostępowej do elektrowni jądrowej w ramach programu o przewidywanej wartości 4,7 mld zł.