Rynek Infrastruktury
– W pierwszym półroczu 2014 r. terminal DCT Gdańsk przeładował 610 tys. TEU. Jest to o niemal 40 tys. TEU więcej niż w porównywalnym okresie w 2013 r. Stały, regularny wzrost ładunków przeznaczonych na rynki Polski, Rosji czy Skandynawii jest efektem rozwoju naszej współpracy z linią Maersk Line, a także wzmacniania pozycji Gdańska, jako naturalnej bramy prowadzącej do Europy Środkowo-Wschodniej i Rosji – ocenia w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Dominik Landa, dyrektor ds. handlowych w DCT.
Bilans za cały 2013 r. zamknął się w gdańskim terminalu wynikiem 1,15 mln TEU (po raz pierwszy przekroczona została granica 1 mln TEU, a DCT znalazł się wśród stu największych terminali na świecie). Jaki wynik zostanie osiągnięty na koniec 2014 r.? – Ze względu na dynamiczne zmiany, jakie w ostatnim czasie miały miejsce w sektorze kontenerowym na świecie, obecnie za wcześnie jest na dokonywanie prognoz przeładunków dla całego roku 2014 – mówi Dominik Landa.
Obecna przepustowość DCT wynosi ok. 1,5 mln TEU rocznie. W tym roku planowane jest rozpoczęcie budowy drugiego terminalu (którego infrastruktura zostanie połączona z istniejącym terminalem), dzięki czemu przepustowość zostanie podniesiona do 3 mln TEU (docelowo rozbudowa terminalu ma doprowadzić do osiągnięcia przepustowości 4 mln TEU). Szczegółowy harmonogram budowy nowego terminalu będzie znany najprawdopodobniej w sierpniu. Terminal ma być wybudowany w ciągu dwóch lat.
Przeładunki kontenerów wzrastają też w obu terminalach w Gdyni: GCT oraz BCT. W GCT przeładunki wzrosły w I półroczu br. (w porównaniu z I półroczem 2013 r.) o 18 procent, a w BCT o 25 procent.