Partner serwisu
Intermodal i logistyka

DB Cargo Spedkol: Powolna kolej towarowa to wysokie koszty pracy

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
05-10-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
DB Cargo Spedkol: Powolna kolej towarowa to wysokie koszty pracy
fot. Andreas Nagel, lic CC BY 3.0
Niska prędkość pociągów towarowych generuje na tyle wysokie koszty pracy, że nie rekompensuje ich ulga intermodalna. Sprawia także, że transport towarów za południową granicę jest dłuższy niż ten, który są w stanie zaoferować przewoźnicy odbierający ładunki z portów niemieckich. Bez inwestycji infrastrukturanych polski intermodal nie będzie więc realną konkurencją dla tego zza zachodniej granicy – to główne wnioski z wystąpienia Tomasza Iwańskiego, prezesa DB Cargo Spedkol, na Kongresie Transportu Intermodalnego.

– To nie liczba terminali kontenerowych jest hamulcem rozwoju transportu intermodalnego – stwierdził podczas Kongresu Transportu Intermodalnego w Katowicach Tomasz Iwański, prezes zarządu DB Cargo Spedkol. Zwrócił on uwagę, że w poszczególnych regionach kraju spedytorzy mają do dyspozycji nawet po kilka obiektów tego typu: w okolicach Poznania jest ich sześć, pod Wrocławiem – trzy, na Górnym Śląsku – cztery. – Problemem jest to, że nie będziemy w stanie konkurować z transportem drogowym nawet wtedy, gdy PKP PLK da nam stuprocentowy upust – mówił.

Kolej towarowa jest po prostu za wolna

– Samochód z Gdańska do Ostrawy jedzie siedem godzin, my – dwadzieścia kilka. Jeśli policzę koszty maszynistów, dyspozytorów itd., to koszty PKP PLK są mniejsze niż wartość pracy, którą muszą wykonać moi pracownicy – argumentował. Wskazywał także na dodatkowy problem, jakim jest przepustowość szlaków, która przekłada się na niską punktualność kursów.

– Jeśli przy restrykcjach, które obowiązują maszynistów, opóźnię się trzy czy cztery godziny, wypada mi cała zmiana. To nie jest tak, jak w przypadku TIR-ów: kierowca zaparkuje byle gdzie, a ja muszę przenocować, a potem odwieźć maszynistów, co generuje dodatkowe koszty – przekonywał.

Bez dobrej infrastruktury polscy intermodal nie będzie konkurencją dla niemieckiego

Stwierdził też, że jeśli polski transport intermodalny miałby pełnić większą rolę w transporcie towarów do Czech, Słowacji czy Austrii, to musi on prezentować taką samą jakość, jak ta, którą dziś oferują swoim partnerom firmy z Niemiec odbierające ładunki z tamtejszych portów i wiozące je na południe. – Jeśli chcemy tę jakość dać, to cena musi być przynajmniej zbliżona, podobnie jak czas transportu. Wymagana jest więc dobra infrastruktura, konieczne są lokomotywy wielosystemowe oraz możliwość dostępu do terminali – ocenił.

Tomasz Iwański mówił bowiem, że o ile w Polsce w regionach przemysłowych zawsze możliwe jest znalezienie terminala ogólnodostępnego, o tyle w Czechach czy Austrii często obiekty te są przeznaczone wyłącznie do użytku właściciela, który jest również przewoźnikiem. – Problemem nie jest więc wielkość sieci terminali w Polsce, a sposób dostępu do portów i do terminali – podsumował.
Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5