– Gospodarka krajowa rozwija się dynamicznie, co przekłada się na wzrost przeładunków, zwłaszcza w takich grupach towarowych jak węgiel, ruda i paliwa – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Dariusz Słaboszewski, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście (ZMPSiŚ).
Zespół zachodniopomorskich portów w 2018 roku osiągnął najwyższy wynik przeładunkowy w swojej historii. Łączny obrót towarów na szczecińskich i świnoujskich nabrzeżach wyniósł 28,614 mln ton, czyli o 12,5% więcej niż w roku poprzednim (
więcej na ten temat pisaliśmy tutaj).
Leonard Dolecki, „RynekInfrastruktury.pl”: Jakie są główne przyczyny wzrostu przeładunków w porcie?
Dariusz Słaboszewski, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście: Na wzrost przeładunków w zespole portów Szczecin-Świnoujście w minionym 2018 roku złożyło się wiele zmiennych. Rok był rekordowy w historii portów, 13 procentowy wzrost przy prawie 29 mln ton obsłużonych towarów, cieszy i motywuje do dalszej pracy. Porty są barometrem gospodarki krajowej. Ta rozwija się dynamicznie, co przekłada się na wzrost przeładunków, zwłaszcza w takich grupach towarowych jak węgiel, ruda i paliwa.
Z drugiej też strony zarówno, my jako zarząd portu, jak i spółki operatorskie, jesteśmy aktywni jeśli chodzi o pozyskanie nowej masy ładunkowej. Naszą rolą jest stwarzanie, jak najlepszych warunków do prowadzenia działalności portowej. W tym celu m.in. modernizujemy infrastrukturę portową, czy też pozyskujemy nowe tereny pod działalność portową. Z kolei spółki portowe inwestują w nowoczesny sprzęt portowy, poprawiający jakość obsługi. To zostało dostrzeżone przez armatorów, wg raportu BIMCO byliśmy najlepsi pod względem obsługi suchych ładunków masowych w 2018.
Jakie inwestycje dotyczące infrastruktury dostępowej są najbardziej potrzebne?
Wielokrotnie podkreślałem, że o konkurencyjności portów decyduje ich dostępność od strony przedpola i zaplecza, czyli od strony wody i lądu. Musimy stale rozwijać siatkę połączeń morskich, śródlądowych, kolejowych i drogowych w relacjach z portami w Szczecinie i Świnoujściu. By zapewnić wysoką jakość usług portowych, w tym sprawny i szybki łańcuch dostaw towarów lobbujemy za poprawą w każdym z tych obszarów. Gestorzy ładunków tego od nas oczekują.
Zespół portów Szczecin-Świnoujście ma znakomite położenie dające mu dostęp do wszystkich gałęzi transportu, należy ten potencjał, jak najlepiej wykorzystać, stąd każda inwestycja w infrastrukturę dostępową jest ważna, każda bowiem poprawia dostępność do portu, a tym samym wzmacnia potencjał konkurencyjny portu. Dla zespołu portów Szczecin-Świnoujście kluczowe jest połączenie drogowe – trasa S3 łącząca nasze porty z południem Europy. Z kolei dostępność kolejową zapewniają trasy E59 i CE59. Na tych szlakach prowadzone są już prace modernizacyjne. Użeglownienie Odrzańskiej Drogi Wodnej oraz pogłębienie toru wodnego Świnoujście – Szczecin będą milowymi krokami w historii naszych portów.
Czy tendencja wzrostowa obrotu towarów w najbliższych latach zostanie utrzymana?
Liczymy na to, że tak. Wstępne wyniki za styczeń br. są obiecujące. Zachowujemy jednak umiarkowany optymizm. Wiemy, że rynek frachtowy bywa kapryśny. Liczymy na to, że ten rok zamkniemy wartością oscylującą wokół 30 mln ton towarów.