Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Czy LOT podzieli los innych przewoźników?

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
09-08-2012
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Frost&Sullivan

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Czy LOT podzieli los innych przewoźników?
fot. PLL LOT
Najnowsze deklaracje prezesa PLL LOT w sprawie planów zbycia posiadanych udziałów nie tylko w Petrolot, ale i w Eurolot pokazują, że rozważane są wszystkie scenariusze dla przyszłości narodowego przewoźnika. Poza zapowiadaną od wielu lat prywatyzacją brany jest także pod uwagę wariant bankructwa spółki, która od wielu lat przynosi straty i pozbywa się kolejnych części swojego majątku.

Monika Trappmann z Frost & Sullivan, globalnej firmy doradczej, komentuje możliwości przetrwania LOT-u na coraz trudniejszym rynku.

 

- Po sprzedaży udziałów w Petrolot i Eurolot w LOT z aktywów o znaczącej wielkości pozostanie już tylko marka – stwierdza Monika Trappmann. - Zapowiadane Dreamlinery mają trafić do spółki poprzez kontrakt leasingowy, więc nie będą stanowiły jej majątku. Nie należy również zapomnieć, iż spółka po raz kolejny skorygowała swoja prognozę zysku na rok 2012. W ostatnich doniesieniach przewiduje, że nie poniesie straty, a to oznacza, że jej działalność operacyjna nadal pozostanie nierentowna, zaś poniesioną stratę z działalności uda się pokryć wyprzedażą majątku.

 

Od pewnego czasu spółka zaprzestała publikowania na swojej stronie internetowej sprawozdań finasowych, co utrudnia rzetelną ocenę jej realnej sytuacji finansowej.

 

- Najnowsza zapowiedź Ministerstwa Skarbu w sprawie tworzenia funduszu mającego pozyskać środki na restrukturyzację i inwestycje LOT do złudzenia przypomina powszechnie znany przypadek greckich Olimpic Airlines – dodaje Monika Trappmann. - Tam również stworzono fundusz dla ratowania przynoszącego straty narodowego przewoźnika. Ostatecznie Olimpic Airlines nie udało się ocalilć, ale przejęcie majątku spółki przez fundusz pozwoliło na ochronę rynku przed konsekwencjami nagłego bankructwa.

 

Istotnym również elementem tej układanki wydaje się fakt, iż aktywność Eurolot w ostatnim czasie znacznie się zwiększyła: spółka zaczęła wykonywać polączenia pod własną marką i promować się na rynku. Wcześniej Eurolot przez wiele lat był sprowadzony wyłącznie do roli podwykonawcy dla LOT na trasach krótkiego zasięgu. W przypadku bankructwa narodowego przewoźnika to właśnie Eurolot może stać się flagową linią kraju.

 

- Ważnym aspektem sprawy jest także wspomniany już fakt, że LOT w niedługim czasie zacznie otrzymywać zamówione Dreamlinery, które poza większą efektywnością paliwową, większą liczbą miejsc pasażerskich i większym komfortem dla pasażera, przyniosą również większe koszty leasingu i konieczność wypełnienia maszyn – ostrzega analityk Frost & Sullivan. - LOT już obecnie ma problemy z wypełnieniem dotychczas użytkowanych Boeingów 767.

 

- Idea tworzenia funduszu wydaje się być alternatywą dla wprowadzenia spółki na giełdę, która przy obecnych wynikach finansowych LOT jest nierealna – podsumowuje Monika Trappmann. - Wątpliwe wydaje się jednak znalezienie prywatnych inwestorów, którzy podjęliby się zainwestowania w przedsięwzięcie obarczone olbrzymim ryzykiem i z niską perspektywą zysków. Lotnictwo nie jest branżą przynoszącą wysokie zwroty z inwestycji: aby zachęcić inwestorów do podjęcia ryzykownych działań konieczne jest zaoferowanie im wysokiej premii za ryzyko. W tej sytuacji nie można wykluczyć w przypadku LOT powtórzenia historii Olimpic Airlines. Jednakże stworzenie funduszu może otworzyć drogę do zaangażowania w inwestycję jednostkom zależnym od Skarbu Państwa.

Partner działu

Aarsleff

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Milczarski odwołany z funkcji prezesa PLL LOT i PGL!

Intermodal i logistyka

SAF, wojna i neutralność klimatyczna lotnictwa

Intermodal i logistyka

SAF, wojna i neutralność klimatyczna lotnictwa

Łukasz Malinowski 10 lipca 2022

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Milczarski odwołany z funkcji prezesa PLL LOT i PGL!

Intermodal i logistyka

SAF, wojna i neutralność klimatyczna lotnictwa

Intermodal i logistyka

SAF, wojna i neutralność klimatyczna lotnictwa

Łukasz Malinowski 10 lipca 2022

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5