Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Czarnobyl: Reaktor nr 4 zabezpieczony na najbliższe 100 lat

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
11-12-2016
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl/Mostostal Kraków

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Czarnobyl: Reaktor nr 4 zabezpieczony na najbliższe 100 lat
fot. Mostostal Kraków
Pozostałości po wybuchu reaktora nr 4 w elektrowni jądrowej w Czarnobylu zostały zabezpieczone na najbliższe 100 lat. Nowy sarkofag zastąpi starą konstrukcję wzniesioną bezpośrednio po wybuchu. Powstał kosztem 1,5 mld euro zebranym od 40 państw. W kosztach partycypowała też Polska – w 2011 roku przekazaliśmy na ten cel 1,5 mln euro. Między innymi z naszego kraju pochodziły też konstrukcje stalowe wykorzystane do budowy obiektu.

Tzw. projekt Novarka to największa ruchoma konstrukcja, jaka dotychczas powstała na świecie.

Wybudowany sarkofag ma 257 metrów szerokości, 162 metry długości i 108 metrów wysokości. W jego budowie brało udział kilkaset firm z przeszło 30 krajów, w tym dwie z Polski. Mostostal Kraków był jednym z pięciu największych dostawców elementów składowych nowej bezpiecznej powłoki.

W Wytwórni Konstrukcji Stalowych Mostostalu Kraków wyprodukowano przeszło 6000 t konstrukcji stalowych. Były to m.in. elementy konstrukcji stalowych dachu, sufitu, ścian wschodniej i zachodniej, kanałów systemu HVAC wraz z konstrukcją wsporczą.

Dostarczone konstrukcje stalowe w połączeniu z konstrukcją nośną oraz lekką obudową stworzyły funkcjonalną szczelną powłokę ochronną gwarantując spełnienie walorów użytkowych łuku. – Wyprodukowane elementy w ilości kilkunastu tysięcy sztuk z uwagi na przewidziany okres eksploatacji obiektu oraz bardzo trudne warunki montażu, zaledwie nieco ponad 300 m od reaktora nr 4, zostały zabezpieczone przez cynkowanie ogniowe oraz zaprojektowane jako konstrukcje skręcane na placu budowy przy pomocy śrub montażowych – informuje Mostostal Kraków.

Wartość powstałej powłoki ochronnej to ponad 1,5 mld euro, na które złożyły się datki ponad 40 państw, w tym 1,5 mln euro od Polski. Finansowaniem projektu budowy zarządzał Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju. Głównym wykonawcą konsorcjum utworzone przez firmy Vinci Construction Grands Projets oraz Bouygues Travaux Publics.

Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Budimex wchodzi na plac budowy słowackiej autostrady

Drogi i autostrady

Ruszy tranzyt z Ukrainy przez Polskę

Intermodal i logistyka

Budimex: railBX nową, kolejową spółką w Niemczech

Drogi i autostrady

Budimex: railBX nową, kolejową spółką w Niemczech

Łukasz Malinowski 19 września 2022

Zobacz również:

Budimex wchodzi na plac budowy słowackiej autostrady

Drogi i autostrady

Ruszy tranzyt z Ukrainy przez Polskę

Intermodal i logistyka

Budimex: railBX nową, kolejową spółką w Niemczech

Drogi i autostrady

Budimex: railBX nową, kolejową spółką w Niemczech

Łukasz Malinowski 19 września 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5