Komisja Europejska zgodziła się na przejęcie przez fundusz CVC Capital Partners spółki PKP Energetyka. Spór na ten temat trwał od miesięcy.
PKP SA i zagraniczny fundusz CVC Capital Partners sfinalizowały na początku sierpnia proces negocjacji sprzedaży akcji PKP Energetyka. Transakcja, która wzbudziła wiele emocji – zwłaszcza wśród polityków opozycji i ekspertów z branży kolejowej i energetycznej – została zakwestionowana przez posła Prawa i Sprawiedliwości, Jerzego Polaczka. W sierpniu wystosował on wniosek do europejskiej komisarz ds. transportu o analizę prawidłowości sprzedaży spółki przez Komisję Europejską. KE jednak zaakceptowała transakcję jako zgodną z prawem europejskim. Zaproponowana wartość przedsiębiorstwa opiewa na 1,96 mld zł, co po korekcie o wartość długu netto spółki daje cenę na poziomie 1,41 mld zł.
"Po wstępnej analizie Komisja uznała, że zgłoszona transakcja może wchodzić w zakres rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw. Jednocześnie Komisja zastrzega sobie prawo do podjęcia ostatecznej decyzji w tej kwestii. Należy zauważyć, iż zgodnie z zawiadomieniem Komisji w sprawie uproszczonej procedury rozpatrywania niektórych koncentracji na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 (2) sprawa ta może kwalifikować się do rozpatrzenia w ramach procedury określonej w tym zawiadomieniu" – czytamy w komunikacie instytucji.
Pytania i wątpliwości
– Wysłałem wniosek o dokonanie przez KE analizy odnośnie dopuszczalności tej transakcji pod względem prawa europejskiego (acquis communautaire) – mówił w sierpniu Jerzy Polaczek w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl”. Wskazał przy tym na możliwe problemy z trwałością projektów kolejowych, realizowanych przy współfinansowaniu Unii Europejskiej.
Wątpliwości w sprawie prywatyzacji PKP Energetyka miał również Adrian Furgalski, wiceprezes ZDG TOR. – Sprzedaż PKP Energetyka w formule przyjętej przez zarząd PKP SA jest mocno ryzykowna. Trudno wskazać podobne rozwiązania w Europie czy na świecie, gdzie infrastruktura elektroenergetyczna wraz z dystrybucją energii nie jest częścią infrastruktury kolejowej, kontrolowanej przez państwo – stwierdził w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl”.
Tak dla prywatyzacji
Nie wszyscy podzielają jednak negatywną wizję przejęcia państwowej spółki przez prywatny fundusz. Andrzej Czerwiński, minister skarbu państwa, wskazał pozytywy transakcji dla branży energetycznej.
– Prywatyzacja PKP Energetyka pozytywnie wpłynie na rynek energetyki, ponieważ pojawi się nowy gracz na rynku energii. Szczególnie odczuwalne będzie to w sektorze dystrybucji i w niewielkiej części w przesyłach. Teraz prywatny podmiot, który będzie chciał funkcjonować na naszej scenie energetycznej, musi pokazać korzystniejszą ofertę, żeby ktokolwiek ją kupił. Z punktu widzenia rynku energetyki proces ten jest korzystny, bo wzrasta konkurencyjność – powiedział minister Czerwiński w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl”.
Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.