Komisja Transportu Parlamentu Europejskiego zatwierdziła kluczowe dla Centralnego Portu Komunikacyjnego zmiany w sieci TEN-T. To jeszcze nie koniec procedowania nad zmianami.
Jak poinformował europoseł Kosma Złotowski, zgodnie z decyzją komisji, zarówno nowe lotnisko, jak i węzeł drogowo-kolejowy, które składają się na Centralny Port Komunikacyjny, stają się elementami sieci bazowej TEN-T.
źródło: PE
– Przed nami jeszcze głosowanie na sesji plenarnej – dodał europoseł, dodając, że już na tym etapie można powiedzieć, że o CPK „będzie słychać także w Strasburgu”.
Pierwsze informacje o planowanych zmianach obejmujących lotnisko a także związane z nim kluczowe linie kolejowe i drogowe pojawiły się pod koniec 2021.
W tzw. sieci bazowej TEN-T znajduje się szykowana linia Kolei Dużych Prędkości Warszawa – Łódź – Poznań/Wrocław (tzw. igrek). Sieć bazowa to inwestycje które powinny być zrealizowane do 2030 r. W rozszerzonej sieci bazowej – do realizacji przed rokiem 2040 – według propozycji miało się znaleźć przedłużenie Centralnej Magistrali Kolejowej na północ.
W rozszerzonej sieci bazowej mają się znaleźć także linia Katowice – Ostrawa przez Jastrzębie Zdrój.
Częścią sieci kompleksowej TEN-T wpisane są trzy odcinki: Ostrołęka – Łomża –Giżycko, Łętownia – Rzeszów oraz Milanów – Biała Podlaska – Fronołów. Termin realizacji dla sieci kompleksowej w UE to maksymalnie rok 2050.
TEN-T to unijna sieć transportowa obejmująca połączenia drogowe, kolejowe, śródlądowe morskie. Ma zapewnić spójność inwestycji infrastrukturalnych na obszarze UE, lepsza dostępność wszystkich regionów, a także integrację różnych rodzajów transportu. Jedną z kluczowych zmian zaproponowanych w ramach rewizji sieci po rosyjskim ataku na Ukrainę, ma być przedłużeniu
czterech korytarzy transportowych na teren Ukrainy i Mołdawii.