Torpol wejdzie w skład grupy kapitałowej Centralny Port Komunikacyjny. Podpisanie przedwstępnej umowy kupna ogłosił dziś w Warszawie Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Jak powiedział CPK kupuje 38 proc. udziałów od Towarzystwa Finansowego Silesia.
„W dniu 13 kwietnia 2022 r. Spółka otrzymała od Centralnego Portu Komunikacyjnego pism , w którym wskazano, że CPK rozważa nabycie, bezpośrednio przez CPK lub poprzez kontrolowany przez CPK podmiot, do 100% wszystkich akcji Spółki oraz że większościowy akcjonariusz Spółki, tj. Towarzystwo Finansowe Silesia wyraża gotowość do podjęcia rozmów w sprawie sprzedaży wszystkich posiadanych przez siebie akcji Torpol, tj. 8.728.600 akcji, stanowiących 38,00% ogólnej liczby głosów w Spółce w związku z czym planowane jest przez CPK przeprowadzenie w tym celu badania due diligence Spółki” – poinformował Torpol w komunikacie.
Transfer kompetencji
Transakcja ma się przyczynić m.in. do wzajemnej wymiany kompetencji, wypełniając jednocześnie cele związane z bezpieczeństwem oraz cele gospodarcze. – Grupa CPK wzbogaci się o firmę zdolną do realizacji dużych projektów infrastrukturalnych. Taką firmą jest Torpol - powiedział pełnomocnik ds. CPK Marcin Horała. Dodał, że wpisuje się to w jedno z założeń CPK, w myśl którego ogromna inwestycja będzie służyła również rozwojowi polskich kompetencji i wpływała na rozwój lokalnych firm. Zapewnił, że nabycie Torpolu nie spowoduje jednak uprzywilejowania tej spółki na rynku. Stosowane będą normalne procedury zamówień publicznych, kupno spółki będzie jednak dawało CPK bezpieczeństwo inwestycyjne. – Będzie można podejmować działania interwencyjne, ratownicze – powiedział odnosząc się do sytuacji trudnych na etapie realizacji związanych np. z zejściem wykonawcy z budowy.
Transakcja ma zapewnić także obustronny transfer kompetencji. – Z jednej strony Torpol jako wykonawca będąc w jednej grupie z realizatorem będzie miał dostęp do standardów i będzie mógł już teraz z wyprzedzeniem przygotowywać się do realizacji kontraktów, które w najbliższej przyszłości nastąpią, a z drugiej strony spółka CPK na finalnym etapie prac projektowych, rozstrzygania decyzji, będzie czyniła to mając dostęp do najwyższej wiedzy praktycznej – powiedział Marcin Horała.
Horała odniósł się do docelowej struktury CPK. Spółka jako zarządca infrastruktury pozostanie stuprocentową własnością Skarbu Państwa. W swojej grupie kapitałowej będzie natomiast miała spółkę lotniskową – tę, która wybuduje i będzie potem operatorem lotniska. – Tutaj zaprosimy inwestorów prywatnych na 49-procentowy udziałów, zachowamy kontrolę właścicielską po stronie państwa – powiedział pełnomocnik rządu ds. CPK. W skład grupy kapitałowej CPK jeszcze w tym roku mają wejść także Państwowe Porty Lotnicze, czyli operator lotniska Chopina oraz współudziałowiec wielu portów regionalnych i – zgodnie z podpisaną umową przedwstępną – Torpol.
"Miłość z biznesu"
– Program CPK to największy obecnie projekt w RP. Jego rolą jest wdrożyć w Polsce KDP. Spółka Torpol ma w swoim portfolio realizację pierwszego elementu tego projektu, jakim był dworzec w Łodzi. CPK to projekt międzynarodowy opierającą się na współpracy z Litwą, Czechami i Ukrainą. Torpol jest spółką, która posiada doświadczenie jeśli chodzi o ekspansję międzynarodową i realizuje polską część odcinka Rail Baltica. Nie jest możliwe abyśmy nie współpracowali. Jak mawia stare przysłowie: lepsza jest miłość zrodzona z biznesu niż biznes zrodzony z miłości – powiedział prezes CPK Mikołaj Wild. – Otwieramy nowy rozdział zarówno jeśli chodzi o CPK, jak i Torpol. Podstawowa wartość tej transakcji to inwestycja w zaufanie z wykonawcami. Mamy gwarancje, że najsilniejszy gracz na polskim rynku jeśli chodzi o roboty kolejowe, będzie miał ten sam interes co CPK. To dobra wiadomość nie tylko dla naszej spółki i samego Torpolu, ale także dla polskiego rynku. Jest to jedna z tych transakcji na której wszyscy skorzystają – dodał.
Jak podkreślono, w tej transakcji nie chodzi o "ratowanie" podmiotów gospodarczych. – Torpol jest spółką w bardzo dobrej kondycji finansowej, która się rozwinęła dzięki zaangażowaniu spółki Silesia. Cieszymy się, że ta sztafeta rozwoju spółki będzie kontynuowana w CPK. Sukcesy buduje się też na projektach małych i odcinkowych, ale udział w tak dużym projekcie jak CPK odbieramy jako szansę – powiedział Karol Rabenda podsekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.
– Torpol jest przygotowany do realizacji dużych kontraktów wielobranżowych. Posiada potencjał ludzki, finansowy i sprzętowy, żeby zmierzyć się z wyzwaniami, jakie dotykają dzisiaj branżę budownictwa kolejowego. TFS jako inwestor i jako podmiot uczestniczący okresowo w finansowaniu spółki ma swój znaczący udział w tworzeniu jej wartości dla akcjonariuszy – stwierdziła Monika Domańska, wiceprezes Towarzystwa Finansowego Silesia.
Do sfinalizowania umowy kupna Torpolu potrzebna jest jeszcze m.in. zgoda Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.