Partnerzy serwisu:
Intermodal i logistyka

Co czeka port w Elblągu i kanał przez Mierzeję Wiślaną?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
20-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
20-02-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Co czeka port w Elblągu i kanał przez Mierzeję Wiślaną?
fot. Port Morski Elbląg
Port Morski w Elblągu w ostatnim roku zanotował znaczący spadek przeładunków. Chociaż wpływ na to ma wiele czynników, poprawa zdaje się być możliwa przede wszystkim po ukończeniu wszystkich inwestycji nie tylko w porcie, ale i na kanale przez Mierzeję Wiślaną. Jakie są obecne plany na elbląski port? Zdradza nam dyrektor zarządu Portu Morskiego w Elblągu Arkadiusz Zgliński.

Obecna sytuacja portu w Elblągu zdaje się nie być zadowalająca. Dyrektor zwraca uwagę, że w ubiegłym roku w porcie przeładowano jedynie 12,5 tysiąca ton towarów.

– Spadek spowodowany jest przede wszystkim sytuacją geopolityczną i sankcjami unijnymi nałożonymi na Federację Rosyjską. Jako spółka dywersyfikujemy swoją działalność pod kątem świadczenia usług związanych z zapewnieniem zaplecza budowy kanału, jak również świadczymy usługi w zakresie transportu, magazynowania i przeładunku towarów drogą lądową – wyjaśnia Zgliński.

Do tego, by Port Morski w Elblągu mógł funkcjonować w pełni, konieczne są jednak inwestycje.

Kanał przez Mierzeję Wiślaną ważny dla portu

Do pełnego funkcjonowania Portu Morskiego ważne jest skończenie budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną. Ta nie została jeszcze zakończona, ale dyrektor portu wskazuje, że doszło do porozumienia pomiędzy władzami centralnymi i lokalnymi.

– Poprzedni rząd zakładał zakończenie inwestycji w roku 2024, ale bez pogłębienia toru wodnego na rzece Elbląg. Obecnie, po negocjacjach prowadzonych pomiędzy Ministerstwem Infrastruktury, a Prezydentem Miasta Elbląg ustalono, że tor wodny zostanie pogłębiony do portu przez Państwo. Parametry techniczne zapewnią dostęp do funkcjonujących w porcie nabrzeży i terminali. Zostanie również wykonana obrotnica dla statków o średnicy 160 metrów – wymienia.

Arkadiusz Zgliński dodaje, że aktualnie ze śluzy w Nowym Świecie korzystają te jednostki, które funkcjonowały w porcie do tej pory i są to głównie jednostki turystyczne, a sporadycznie transportowe w zakresie żeglugi bliskiego zasięgu.

– Natomiast kanał ma ogromne znaczenie marketingowe do czasu zakończenia całościowego tej inwestycji. Zarząd Portu Morskiego Elbląg, jako partner w projektach unijnych nawiązał szereg kontaktów z portami skandynawskimi i zachodnioeuropejskimi. Dzięki tym kontaktom została podpisana umowa współpracy z duńskim portem Vordingborg w zakresie wymiany doświadczeń i przede wszystkim transportu towarów drogą morską. Zarówno port, miasto, jak i nasi partnerzy biznesowi czekamy na zakończenie tej inwestycji aktywnie realizując swoje zadania portowe – zdradza dyrektor zarządu Portu Morskiego w Elblągu.

Część inwestycji w ramach kanału spoczywa również na barkach miasta i elbląskiego portu. Zgliński wyjaśnia, że są one po części realizowane w kwestii przygotowania strategii, analiz i niezbędnej dokumentacji koncepcyjno-projektowej. Największym problem stanowią natomiast fundusze.

– Ich realizacja uzależniona jest od możliwości pozyskania środków finansowych. Nasze projekty zgłoszone zostały do programu Funduszy Europejskich dla Warmii i Mazur. Obecnie trwają negocjacje z Komisją Europejską w sprawie przyznania środków w kwocie ponad 40 mln euro na inwestycje portowe – dodaje.

Inwestycje również w porcie

Możliwości portu jednak również powinny się w najbliższych latach poprawiać za sprawą kolejnych inwestycji. Aktualnie miasto wraz z zarządem portu opracowało szereg analiz dotyczących rozbudowy infrastruktury portowej, która dotyczy przede wszystkim budowy nowego terminala.

– W ramach inwestycji zaplanowana jest budowa basenu wraz z miejscami cumowniczymi, bocznicy kolejowej, magazynów, placów składowych. Oprócz terminala zostaną również zmodernizowane i rozbudowane drogi dojazdowe do terminala. W ramach pozyskanych środków zaplanowana jest również modernizacja obecnie funkcjonujących terminali – wymienia Arkadiusz Zgliński.

To jednak nie wszystko. Kolejne inwestycje dotyczą instalacji fotowoltaicznej na terminalu pasażerskim wraz z możliwością magazynowania energii.

Zmianie ponadto uległa siedziba spółki Portu Morskiego w Elblągu. Od tego roku jest ona zlokalizowana w budynku na Wyspie Spichrzów.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Ofensywa lotnicza rządu. Liberalizacja rynku z Chinami i Indiami

Biznes i przemysł

Ofensywa lotnicza rządu. Liberalizacja rynku z Chinami i Indiami

Mateusz Kieruzal 20 lutego 2025

Jakie cele transportowe ma PE na 2025 rok?

Polityka i prawo

Jakie cele transportowe ma PE na 2025 rok?

Damian Kelman 20 lutego 2025

Zobacz również:

Skuteczny wzrost przeładunków w portach wymaga znaczących inwestycji

Intermodal i logistyka

Skuteczny wzrost przeładunków w portach wymaga znaczących inwestycji

Damian Kelman 14 lutego 2025

Będzie finansowanie dla dokończenia kanału żeglugowego do Elbląga?

Polityka i prawo

Będzie porozumienie w sprawie dokończenia toru wodnego do Elbląga?

Polityka i prawo

Pozostałe z wątku:

Ofensywa lotnicza rządu. Liberalizacja rynku z Chinami i Indiami

Biznes i przemysł

Ofensywa lotnicza rządu. Liberalizacja rynku z Chinami i Indiami

Mateusz Kieruzal 20 lutego 2025

Jakie cele transportowe ma PE na 2025 rok?

Polityka i prawo

Jakie cele transportowe ma PE na 2025 rok?

Damian Kelman 20 lutego 2025

Zobacz również:

Skuteczny wzrost przeładunków w portach wymaga znaczących inwestycji

Intermodal i logistyka

Skuteczny wzrost przeładunków w portach wymaga znaczących inwestycji

Damian Kelman 14 lutego 2025

Będzie finansowanie dla dokończenia kanału żeglugowego do Elbląga?

Polityka i prawo

Będzie porozumienie w sprawie dokończenia toru wodnego do Elbląga?

Polityka i prawo

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5