Francuski potentat na rynku żeglugi morskiej i przewozów intermodalnych przyspiesza działania ukierunkowane na dekarbonizację swojej floty. Jak podaje portal gCaptain, spółka zamówiła kolejnych 8 kontenerowców napędzanych metanolem, zwiększając liczbę zakontraktowanych jednostek tego typu do 34 sztuk.
Zakup kolejnych 8 kontenerowców oceanicznych napędzanych metanolem przez CMA CGM nie został do tej pory potwierdzony przez armatora, jednak informują o nim kolejne portale informacyjne poświęcone tematyce rynku żeglugowego na świecie. Według tych doniesień spółka miała zakupić jednostki o pojemności 9,2 tys. TEU w chińskiej stoczni Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding z terminem dostawy przewidzianym na 2027 rok.
Oznaczałoby to, że francuski potentat zwiększy liczbę zakontraktowanych jednostek zasilanych metanolem do 34 sztuk. Byłoby to czwarte zamówienie tego rodzaju. Wcześniej spółka zamówiła po 6 jednostek o pojemności 15 tys. TEU w dwóch chińskich stoczniach (Dalian Shipbuilding i Jiangnan) oraz 12 kontenerowców o pojemności 13 tys. TEU w południowokoreańskiej stoczni Hyundai Samho. Jak podaje portal gCaptain, CMA CGM wraz z nowym zamówieniem zwiększyłoby liczbę zamówionych nowych statków do aż 123, przy czym ich łączna ładowność miałaby opiewać na 1,2 mln TEU.
Dotychczas CMA CGM koncentrowały się na zakupie statków napędzanych LNG z możliwością konwersji na biometan i metan syntetyczny w przyszłości. Spółka stała na stanowisku, że najbardziej efektywną ekonomicznie metodą ograniczenia emisji tlenków azotu, tlenków siarki i drobnych cząstek stałych jest przejście z paliw ropopochodnych na LNG, przyznając zarazem, że nie umożliwi to osiągnięcia zeroemisyjności. Jednocześnie w ubiegłym tygodniu spółka wraz ze swoim największym rywalem, duńskim Maersk, zadeklarowała wspólne podjęcie działań mających na celu przyspieszenie dekarbonizacji żeglugi morskiej, między innymi poprzez zastosowanie biometanu, metanu syntetycznego, czy zielonego metanolu.
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w lipcu, w dziewiczy rejs z południowokoreańskiej stoczni Hyundai Mipo Dockyard do Kopenhagi udał się wówczas pierwszy kontenerowiec napędzany zielonym metanolem w barwach Maersk. Statki z układem napędowym zasilanym zielonym metanolem mogą być neutralne w zakresie emisji dwutlenku węgla w ujęciu netto, za to emisje cząstek stałych, tlenków azotu i tlenków siarki mogą być zredukowane nawet o 80-95%. Zielony metanol pozyskiwany jest z biomasy. Możliwe jest również syntetyczne pozyskiwanie metanolu z wykorzystaniem wodoru, dwutlenku węgla i energii elektrycznej.