W zeszłym tygodniu w Clip Rail Mega Hub Intermodal w Swarzędzu miał miejsce przeładunek naczep w użyciem stacji Lohr Railway System.
Lohr Railway System to technologia pozwalająca na poziomy załadunek standardowych naczep drogowych na wagony kolejowe, bez konieczności użycia dźwigu. Od kilkunastu lat stosowana jest w transporcie intermodalnym, głównie pomiędzy Francją a Włochami. Teraz dostępna jest również w Polsce.
To pierwsza tego typu instalacja nie tylko w Polsce, ale i w jakimkolwiek kraju europejskim na wschód od osi Bettembourg – Orbassano k. Turynu. Do prawidłowego działania wymaga użycia wyspecjalizowanych wagonów wyposażonych w obrotową platformę, na którą wjeżdża ciągnik z naczepą. Po właściwym umiejscowieniu zestaw jest rozłączany, a platforma wraz z naczepą obraca się i ustawia równolegle do osi wagonu.
Co istotne, system umożliwia załadunek na wagony naczep, które ze względu na swoje parametry konstrukcyjne nie mogą być unoszone pionowo z wykorzystaniem dźwigu (reachstackera) bądź suwnicy. Naczepy tego typu stanowią wciąż znakomitą większość wśród naczep eksploatowanych przez przewoźników drogowych w całej Europie.
Do zalet systemu Lohr Railway należą: krótki czas załadunku i rozładunku, możliwość załadunku/rozładunku wielu wagonów jednocześnie i brak konieczności korzystania z dodatkowych urządzeń przeładunkowych.
Uruchomienie innowacyjnego systemu Lohr Railway to kolejny krok w modernizacji Clip Rail Mega Hub Intermodal, który wpłynie na rozwój całego sektora transportu intermodalnego. Dzięki niemu CLIP Intermodal rozszerzy zdolności ładunkowe pociągu do Luksemburga tworząc ofertę również dla klientów posiadających w swojej flocie jedynie naczepy standardowe.
Stacja Lohr obsługuje połączenie CFL Luxemburg – CLIP Swarzędz – CFL Luxemburg. Docelowo połączenie ma być realizowane 6 razy w tygodniu z użyciem 12 wagonów przewożących 24 naczepy. Z punktu widzenia ochrony środowiska oznacza to znaczne ograniczenie emisji dwutlenku węgla do atmosfery w porównaniu z transportem drogowym. Jeden pociąg załadowany 24 naczepami na trasie Bettembourg – Swarzędz – Bettembourg to ograniczenie emisji CO2 o około 260 ton, 6 pociągów tygodniowo to zmniejszenie emisji CO2 o 1560 ton, 24 pociągi miesięcznie to ograniczenie śladu węglowego o 6240 ton!
W przyszłości możliwe będzie poprowadzenie pociągów do kolejnych europejskich destynacji wyposażonych w Lohr Railway System, np. do Calais i Barcelony. Połączenie Swarzędza z Luksemburgiem i dalej z Hiszpanią umożliwi stworzenie jednego z najdłuższych szlaków intermodalnych w całej Europie. Z uwagi zarówno na rachunek ekonomiczny jak i na aspekty ekologiczne, transport intermodalny staje się akceleratorem dla rozwoju gospodarek europejskich i w niebagatelny sposób kształtuje przyszłość naszego kontynentu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.