Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Budowa zbiornika retencyjnego w Raciborzu poważnie zagrożona

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
11-08-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Budowa zbiornika retencyjnego w Raciborzu poważnie zagrożona
fot. Edmondo
Do Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gliwicach trafił wniosek hiszpańskiego Dragados o zawieszenie robót przy budowie zbiornika retencyjnego w Raciborzu – dowiedział się portal „RynekInfrastruktury.pl”.

Informację tę potwierdził szef biura wdrażania projektu Augustyn Bombała. – Wniosek wpłynął do nas w czwartek po południu. Zawiera 5 załączników, z którymi nie zdążyłem się jeszcze zapoznać – mówi Bombała, który przez lekturą wniosku nie chciał wypowiadać się na temat jego uzasadnienia. Twierdzi, że na wydanie stosownej decyzji zgodnie z obowiązującymi przepisami inżynier kontraktu ma 28 dni.

 

Przerwa na 80 dni?


– Zawieszenie robót jest możliwe ale kontrakt przewiduje, że na maksymalnie 80 dni. Z umowy nie wynika jednak, by wykonawca na ten czas mógł całkiem zejść z budowy. W jakimś zakresie roboty muszą być prowadzone – zastrzega Bombała.  W biurze zarządu Dragados nie zastaliśmy osoby gotowej udzielić nam komentarza.

 

Przypomnijmy, że celem budowy zbiornika retencyjnego w Raciborzu jest zabezpieczenie mieszkańców Śląska (powiaty raciborski i wodzisławski) przed falą powodziową na Odrze taką jaka wystąpiła podczas kataklizmu w 1997 roku. Zbiornik ten ma być jednym z kluczowych elementów systemu ochrony przeciwpowodziowej doliny Odry. (całkowita pojemność suchego polderu wyniesie ok. 185 mln m3).

 

Jest to inwestycja o strategicznym znaczeniu, która od samego początku w środowisku budowlanym wzbudza sporo kontrowersji ze względu na fakt, że inwestor wybrał wykonawcę w przetargu, gdzie jedynym kryterium oceny ofert była najniższa cena.

 

Bo Bank Światowy wskazał

 

Stało się to po tym jak wspófinansujący tę budowę Bank Światowy zakwestionował wybór oferty drugiej w kolejności i nakazał podpisanie umowy z firmą, która złożyła ofertę najtańszą.

 

Przetarg wygał więc Dragados, który gotów był zrealizować inwestycję za 940 mln zł brutto, co odpowiada ok. 60% założonego kosztorysu inwestorskiego. Tak duża dysproporcja w wycenie może świadczyć, że wykonawca nie oszacował prawidłowo kosztów robót oraz ryzyk, na co zwróciła uwagę grupa specjalistów budowlanych z Raciborza w liście otwartym adresowanym do ponad 30 instytucji publicznych, w tym odpowiedzialnych za nadzór i realizację infrastrukturalnych inwestycji. W raporcie tym zwrócili też uwagę na pojawiające się w mediach doniesienia na temat problemów podwykonawców, którym hiszpański wykonawca nie zapłacił w wymaganym terminie.

 

W lutym regionalna prasa alarmowała, że Dragados próbuje zaoszczędzić 50 mln zł planując wykorzystać do konstrukcji wałów materiał z pokopalnianych hałd, które do tego celu się nie nadają.
 

Zagrożone terminy

 

Roboty trwaja od lipca 2013 roku. Według założonego harnonogramu inwestycja ma być ukończona w 2017 roku. W konteście ostatnich wydarzeń ten termin wydaje się poważnie zagrożony.

 

– Wniosek Dragados źle wróży inwestycji. Ewentualne zejście tego wykonawcy z budowy oznacza znaczne opóźnienie, przez co obszary, które zbiornik miał zabezpieczać, przez kolejne sezony będą narażone na ryzyka podtopień lub powodzi. Wierzę jednak, że również może stanowić ważny i ważki argument przeciwko zasadzie wyboru oferty z najniższą ceną – komentuje Rafał Bałdys, wiceprezes Polskiego Związku Pracodawców Budowlanych.

Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Do ceny paliwa doliczana będzie „opłata emisyjna”

Drogi i autostrady

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Drogi i autostrady

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Redakcja 28 kwietnia 2017

Większa dotacja na drogi dla czterech miast

Drogi i autostrady

Większa dotacja na drogi dla czterech miast

Elżbieta Pałys 28 lutego 2017

Zobacz również:

Do ceny paliwa doliczana będzie „opłata emisyjna”

Drogi i autostrady

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Drogi i autostrady

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Redakcja 28 kwietnia 2017

Większa dotacja na drogi dla czterech miast

Drogi i autostrady

Większa dotacja na drogi dla czterech miast

Elżbieta Pałys 28 lutego 2017

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5