Zarząd Portów Morskich Szczecin i Świnoujście otrzymał 85% dofinansowania w ramach Instrumentu “Łącząc Europę” (CEF 2) na realizację projektu budowy zdolności przeładunkowej portu morskiego w Świnoujściu do obsługi potrzeb morskiej energetyki wiatrowej. Pierwszy w Polsce terminal instalacyjny powstanie we współpracy ze spółką ORLEN Neptun.
Przypomnijmy, że w ramach wspólnej inwestycji ORLEN Neptun, o której
informowaliśmy już na łamach “Rynku Infrastruktury”, zrealizuje na powierzchni 17 hektarów przestrzeń przeznaczoną do składowania komponentów morskich elektrowni wiatrowych, takich jak wieże, łopaty i gondole, jak również infrastrukturę towarzyszącą, np. administracyjno-biurową. Natomiast Zarząd Portów Morskich Szczecin i Świnoujście wybuduje dwa nowe nabrzeża, wysunięte w kierunku morza o 25 metrów w porównaniu z istniejącymi nabrzeżami. Pogłębiony zostanie także odcinek toru wodnego. Projekt umożliwi także potencjalny przeładunek i składowanie innych ładunków ponadgabarytowych, przestrzennych i ciężkich, choć główną rolą obiektu będzie rzecz jasna obsługa inwestycji w farmy wiatrowe offshore.
W zakresie odpowiedzialności Zarządu Portów Morskich Szczecin i Świnoujście znajdzie się zatem pogłębienie kanału wejściowego i doprowadzającego do nabrzeży basenu portowego wraz z obrotnicą do 12,5 metra, budowa dwóch stanowisk statkowych oraz formowanie nowego obszaru portowego. Nowe stanowiska statkowe powstaną w ramach jednej linii cumowniczej o łącznej długości ok. 500 metrów, umożliwiając bezpieczne operowanie statków typu jack-up (WTIV) i innych (WTTV). W ramach nowego obszaru portowego powstanie także część o długości ok. 290 metrów, przeznaczona do zabudowy w przyszłości kolejnego stanowiska statkowego dla jednostek WTIV, co umożliwi dalszy rozwój portu instalacyjnego w razie zaistnienia takiej potrzeby.
Realizacja projektu zapewni zdolność do obsługi w świnoujskim porcie instalacyjnym największych jednostek instalacyjnych WTIV czwartej generacji. Pojawi się także możliwość montażu poszczególnych sekcji wież. Całkowity koszt projektu to 77,5 mln zł, przy czym 65,9 mln zł kosztów całkowitych zostanie pokrytych dzięki dofinansowaniu ze środków europejskich. – Morska energetyka wiatrowa ma szansę stać się kołem zamachowym polskiej gospodarki. Rozbudowa portu w Świnoujściu o nowy terminal to wielka szansa na rozwój całego regionu – komentował wcześniej wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk, który odpowiada w resorcie m.in. za gospodarkę morską. Warto dodać, że
morskie elektrownie wiatrowe odegrają w najbliższych latach kluczową rolę w polskiej transformacji energetycznej.
Przedsięwzięcie jest ściśle związane z budową pierwszej polskiej morskiej elektrowni wiatrowej przez Baltic Power, spółkę joint venture PKN ORLEN i kanadyjskiego Northland Power. Inwestycja, w ramach której powstanie 76 turbin wiatrowych o łącznej mocy 1140 MW, ma zostać zlokalizowana 23 kilometry na północ od wybrzeża na wysokości Łeby i Choczewa na powierzchni 130 kilometrów kwadratowych. Jednocześnie w przyszłości świnoujski terminal instalacyjny będzie mógł służyć obsłudze kolejnych farm wiatrowych offshore, także dla podmiotów realizujących inwestycje na wodach szwedzkich, niemieckich, czy duńskich. Oddanie obiektu do użytku zaplanowano na przełom 2024 i 2025 roku.