PKP PLK informują o postępach prac na budowie nowego podziemnego dworca Łódź Fabryczna. Wykonawca wkrótce rozpocznie układanie torów oraz roboty wykończeniowe.
Gotowa jest już konstrukcja zadaszenia nad wejściem głównym, które będzie miało szerokość aż 40 metrów. Do połowy roku zakończy się budowa środkowego zadaszenia, które umożliwi dotarcie światła słonecznego 16 metrów pod ziemię, gdzie znajdą się perony. Trwają również prace nad wschodnim budynkiem, z którego będzie można dostać się do podziemnej hali od wschodu. W tym miejscu pasażer zobaczy replikę fasady dawnego dworca Łódź Fabryczna, która będzie podpierała dach. Faliste kształty dachów to najbardziej charakterystyczny element nowo powstającego budynku. Wszystkie trzy zostaną pokryte 10 tysiącami paneli, z których znaczna część jest wykonana ze szkła. Kolejne miesiące będą przeznaczone na prace wykończeniowe, takie jak tynkowanie, montaż okładzin, wykonanie posadzek i przeprowadzenie wszystkich instalacji.
W 2015 roku zakończą się prace przy części podziemnej– Prace na stacji prowadzone będą do końca roku. Trzypoziomowa stacja kolejowa będzie centralną częścią węzła przesiadkowego, gdzie zatrzymywać się będą pociągi, autobusy, autobusy dalekobieżne i tramwaje. Droga z przystanku komunikacji miejskiej do pociągu nie będzie dłuższa niż kilkadziesiąt metrów. Podróżni skorzystają z czterech peronów, do których pociągi ze zmodernizowanej stacji Łódź Widzew dotrą czterotorowym tunelem o długości blisko 2 km – napisał w komunikacji rzecznik PKP PLK Maciej Dutkiewicz.
Na perony będzie można dostać się ruchomymi schodami. Będą też windy – stacja będzie dostosowana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Na dworcu pod ziemią znajdą się przystanki autobusów dalekobieżnych oraz parking mogący pomieścić blisko 1000 aut.
Na wiosnę pierwsze toryW ciągu pierwszych trzech miesięcy 2015 r. skończą się prace nad główną halą dworca, gdzie będą poczekalnie, kasy i pomieszczenia przeznaczone m.in. na sklepy. Wykonawca będzie prowadził prace przy budowie czterech peronów w podziemnej, najniższej części stacji. Wkrótce rozpocznie się również układanie pierwszych torów – najpierw na stacji, a na wiosnę w gotowym tunelu biegnącym w stronę Łodzi Widzewa.
Kiedy pierwsze pociągi?PKP Polskie Linie Kolejowe SA planują, że pierwsze pociągi na nowy dworzec dotrą w ostatnich miesiącach 2015 r., kiedy rozpocznie się okres testów i prób eksploatacyjnych. Z nowej stacji, z której docelowo będzie mogło skorzystać kilkaset tysięcy pasażerów, dziennie pociągi dojadą m.in. do Warszawy.
Ile to kosztuje?Wartość kontraktu na budowę nowego dworca Łódź Fabryczna, realizowanego przez konsorcjum Torpol Sp. z o.o. Astaldi S.p.A., Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor Sp. z o.o. oraz Przedsiębiorstwo Dróg i Mostów Sp. z o.o. to ponad 1,75 mld zł brutto. Jak czytamy w komunikacie,, ,PKP Polskie Linie Kolejowe SA finalizują prace nad zapewnieniem dofinansowania inwestycji z środków UE".
Są opóźnieniaMimo postępów prac przy budowie dworca, warto pamiętać o opóźnieniach przy budowie obiektu. Więcej na ten temat przeczytasz w tekście:
Łódź Fabryczna: miasto negocjuje termin rozliczenia dofinansowania.