Arek Kowalczyk
Najważniejsze zmiany, które wprowadza to rozszerzenie katalogu inwestycji, które mogą być realizowane w szybszym trybie, czyli tzw. inwestycji towarzyszących - niezbędnych do optymalnego wykorzystania możliwości terminalu LNG w Świnoujściu wraz z międzysystemowymi gazociągami Polska-Czechy, Polska-Litwa i Polska - Słowacja.
- Nowelizacja daje możliwość szybkiej i sprawnej budowy sieci około 3,4 tys. km gazociągów, które zlokalizowane będą głównie w Południowej, Wschodniej i Południowo-Wschodniej Polsce. Ich budowa pozwoli na zwiększenie możliwości wykorzystania gazu z terminalu LNG i zapewnienie bezpieczeństwa dostaw wszystkim krajowym odbiorcom - powiedział Włodzimierz Karpiński, minister Skarbu Państwa.
Rozszerzenie katalogu inwestycji objętych ustawą umożliwi również integrację krajowego systemu przesyłowego z systemami krajów ościennych, w szczególności połączeń na linii północ-południe i integrację połączeń w rejonie Morza Bałtyckiego. Inwestycje te, wraz z rozbudową terminalu LNG oraz krajową siecią przesyłową, będą tworzyć wspólny regionalny rynek gazu oraz umożliwią eksport ewentualnych nadwyżek surowca.
- Zintegrowanie krajowego rynku gazu z rynkami naszych sąsiadów, w tym przede wszystkim krajów UE, przyczyni się do budowy konkurencyjnego rynku gazu w Polsce i zwiększy bezpieczeństwo dostaw dla odbiorców końcowych - powiedział Włodzimierz Karpiński.
Nowelizacja wprowadza również szereg uproszczeń w postępowaniu administracyjnym, opartych na doświadczeniach w stosowaniu przepisów specustawy od 2009 r.
Na podstawie obecnie obowiązującej ustawy terminalowej (ustawa o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu) budowany jest terminal LNG i grupa gazociągów w północno-zachodniej części Polski o łącznej długości około 940 km, obejmująca m.in.: Gazociąg Świnoujście-Szczecin, Gazociąg Szczecin-Gdańsk, Gazociąg Szczecin-Lwówek, Gazociąg Włocławek-Gdynia, Gazociąg Rembelszczyzna-Gustorzyn.