sg
Terminal ma powierzchnię 9071 metrów kwadratowych. Fasadę budynku zaprojektowano jako przeszkloną w całości szkłem. Budynek ma narys trójskrzydłowy. Skrzydła zbiegają się w głównej jego przestrzeni, którą tworzy hala odlotów z centralnie umieszczoną strefą odprawy bagażowo-biletowej. W skrzydle zachodnim ulokowano strefę przylotów, a we wschodnim strefę odlotów. Skrzydło południowe zajmuje przystanek kolejowy i towarzyszące mu pomieszczenia biurowe przeznaczone dla administracji lotniska oraz służby celnej i straży granicznej. Terminal posiada też częściowe podpiwniczenie, w którym zlokalizowano pomieszczenia techniczne, socjalne i magazynowe.
- Chcemy, aby nasz terminal oprócz sprawnego funkcjonowania wykreował trwałe, współczesne wartości architektoniczne. Proponujemy formę lekkiej, jednoprzestrzennej hali, zadaszonej przekryciem o wyrazistym i dynamicznym kształcie. Forma przekrycia lotniska inspirowana jest kształtami aerodynamicznymi latawca, czy lotni wydętej przez unoszący ją wiatr. Ma w związku z tym kształt płaskiej czaszy wyciętej przez trójramienny obrys hali, z najwyższym punktem nad centralną częścią hali odpraw. Tak kształtowana forma daje ekspresyjny i unikalny kształt połaci dachu, zapraszający pasażerów do odbywania podróży powietrznych i pozwalający na identyfikację obiektu z regionem – mówi Konrad Matyszczak z Budimeksu, kierownik budowy.
- Dążyliśmy do uzyskania wrażenia, w którym dach hali usiłuje oderwać się od ziemi, a słupy nie tyle podtrzymują jego ciężar, ile powstrzymują go przed odlotem. W czaszy dachu umieściliśmy rzędy prostokątnych świetlików, które skupiają się w miejscach najważniejszych dla funkcjonowania terminala, tworząc jednocześnie z powietrza niepowtarzalny wzór - rodzaj druku na dużej powierzchni dachu hali. Zastosowane górne doświetlenie hali głównej, zapewnia doprowadzenie do wnętrza terminala dużej ilości naturalnego światła, co w sposób istotny podnosi jakość jego przestrzeni, oraz ogranicza użycie oświetlenia sztucznego. Świetliki dachowe pełnią jednocześnie ważną funkcje klap oddymiających. Ich powierzchnia po otwarciu zapewnia dostateczny stopień usuwania dymu, tak, aby nie było potrzeby mechanicznego oddymiania hali terminala – wyjaśnia Matyszczak.
Terminal ma zostać oddany do odbiorów technicznych w lipcu. - Nie mamy żadnych opóźnień na budowie, wykonawca realizuje inwestycje terminowo - mówi rzecznik portu lotniczego Piotr Jankowski. Pierwsze loty planowane są na wrzesień 2012 roku.