Łukasz Malinowski
– To bardzo dobra wiadomość dla bezpieczeństwa energetycznego Polski. Terminal pozwoli na zaspokojenie zwiększonego zapotrzebowania na gaz ziemny – powiedział wiceminister rozwoju regionalnego Adam Zdziebło. – W sumie wydano już dziesięć decyzji potwierdzających unijne dofinansowanie dla dużych projektów sektorze energetyki. Trzy z nich dotyczą gazociągów przesyłowych, dwie połączenia elektroenergetycznego, jedna farmy wiatrowej, trzy podziemnych magazynów gazu oraz jedna gazoportu. Unijne wsparcie dla tych inwestycji wynosi niemal 2,7 mld zł. W Komisji Europejskiej trwa ocena kolejnych pięciu projektów – poinformował wiceminister.
Projekt terminala jest jedną z trzech inwestycji o najwyższej wartości dofinansowania w ramach sektora energetyki Programu Infrastruktura i Środowisko. Koszt budowy terminala LNG to blisko 3,5 mld zł. Inwestorem budowy terminala LNG jest spółka Polskie LNG, której właścicielem jest państwowy operator gazociągów spółka Gaz-System. Na realizację części projektu Polskie LNG uzyskało już pieniądze z Komisji Europejskiej w ramach tzw. Recovery Plan.
Inwestycja jest już w trakcie realizacji. W efekcie powstanie na polskim wybrzeżu terminal regazyfikacyjny skroplonego gazu ziemnego (LNG) o nominalnej mocy regazyfikacyjnej (mocy wysyłkowej) 570 000 Nm3/h. Terminal LNG w Świnoujściu ma być gotowy do odbioru gazu w połowie 2014 r.