O potencjale maszynowym Budimeksu, o tym, czy spółka będzie nadal skupiać się na rynku polskim, i o znaczeniu infrastruktury transportowej w portfelu jej zamówień rozmawiamy z Dariuszem Blocherem, prezesem zarządu przedsiębiorstwa.
Kasper Fiszer, rynekinfrastruktury.pl: Jakie są plany Budimeksu w zakresie sprzętu niezbędnego do realizacji robót kolejowych?
Dariusz Blocher, prezes spółki Budimex: Cały czas rozwijamy nasz park maszynowy do modernizacji linii kolejowych. W tym roku prace zaczną kolejne jednostki sprzętowe umożliwiające realizację prac sieciowych siłami własnymi takie jak m.in. pociąg sieciowy, platformy wyposażone w systemy do montażu sieci trakcyjnej czy pojazdy dwudrogowe. Oprócz tego Budimex dysponuje zapleczem sprzętowym umożliwiającym samodzielną realizację robót torowych, na które składają się podbijarka torowa i rozjazdowa, profilarka tłucznia, drezyna, zgrzewarka, dynamiczny stabilizator toru (DGS) oraz zestaw specjalistycznych wagonów. Cały czas obserwujemy rozwój tego rynku i nie wykluczamy w najbliższej przyszłości dalszych inwestycji w nasze zaplecze sprzętowe.
Czy planowana jest większa ekspansja firmy na rynki zagraniczne, czy rynek polski jest obecnie wystarczająco chłonny?
Koncentrujemy się na rynku polskim i jesteśmy obecni za granicą tam, gdzie mamy obecne kontrakty jako Grupa Budimex, czyli w Niemczech i na Litwie. Nie planujemy obecnie poszerzania tego zakresu. Polska cały czas ma ogromne potrzeby inwestycyjne w każdym rodzaju infrastruktury.
Jak dużą część spośród realizowanych przez Budimex kontraktów stanowią te związane z infrastrukturą kolejową i drogową, a jaką pozostałe?
W pierwszych trzech kwartałach 2019 r. zakontraktowaliśmy nowe projekty na poziomie 5 mld złotych. W tym infrastruktura drogowa stanowiła 1,2 mld zł, kolejowa – 1,9 mld zł, a kubatura – 2,3 mld zł.
Czy w całym portfelu zamówień proporcje te kształtują się podobnie?
W całym portfelu realizowanych zamówień o wartości ponad 10 mld zł infrastruktura stanowi ok. 60 proc., z czego 40 pkt proc. to drogi, a 20 pkt proc. – kolej. Pozostałe 40 proc. to budowle kubaturowe i energetyczne.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.