Partnerzy serwisu:
Intermodal i logistyka

Bliżej modernizacji portu morskiego w Darłowie. Jest przetarg

Dalej Wstecz
Data publikacji:
24-01-2025
Ostatnia modyfikacja:
24-01-2025
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Bliżej modernizacji portu morskiego w Darłowie. Jest przetarg
fot. Zarząd Portu Morskiego Darłowo
Samorząd miasta i gminy Darłowo poszukuje wykonawcy, który zrealizuje przebudowę istniejących nabrzeży w porcie morskim, a także wybuduje nowe na zachodnim brzegu rzeki Wieprzy. Celem inwestycji jest zapewnienie warunków dla funkcjonowania terminala serwisowego dla farm wiatrowych offshore.

Budowa farm wiatrowych na morzu będzie miała przełomowe znaczenie dla transformacji energetycznej w Polsce – znacznie większe niż oddanie do użytku pierwszej elektrowni jądrowej w kraju, które ma nastąpić w połowie kolejnej dekady. Niestety z racji kilkunastoletniego zapóźnienia w tym zakresie w Polsce nie powstał prężny sektor offshore, jak w Europie Zachodniej, a tym bardziej Europie Północnej, a pierwsze duże inwestycje przemysłowe w tym obszarze w kraju realizują głównie zagraniczne koncerny. Dlatego tzw. local content, czyli udział krajowych przedsiębiorstw w realizacji inwestycji, w przypadku morskiej energetyki wiatrowej w Polsce nie będzie satysfakcjonujący.

Stosunkowo szybko beneficjentami inwestycji offshore’owych staną się jednak polskie porty morskie. Wprawdzie pierwsza farma wiatrowa w polskiej wyłącznej strefie ekonomicznej, realizowana w ramach projektu joint venture Orlenu i kanadyjskiego Northland Power, będzie budowana z wykorzystaniem terminala instalacyjnego w Rønne na duńskiej wyspie Bornholm. Jednak dla kolejnych przedsięwzięć dostępne będą już porty instalacyjne w Świnoujściu i Gdańsku. W fazie eksploatacji projekty offshore’owe ożywią natomiast małe porty morskie, w których powstaną terminale serwisowe.

Nowe oblicze portu morskiego w Darłowie

Małe porty morskie w Polsce były dotychczas niedoinwestowane. Ich infrastruktura hydrotechniczna znajduje się nierzadko w złym stanie, choć w wielu przypadkach z racji atrakcyjnej lokalizacji dysponują one pokaźnym potencjałem komercyjnym w zakresie przeładunków, czego przykładem jest choćby port morski w Kołobrzegu, który w zasadzie w pełni wykorzystuje dostępne zdolności przeładunkowe. Bodźcem do ich rewitalizacji stała się jednak dopiero zbliżająca się coraz większymi krokami perspektywa oddania do użytku pierwszych farm wiatrowych na morzu, czego przykładem jest m.in. port morski w Darłowie.

Jego oblicze zmieni się nie do poznania jeszcze w tej dekadzie. Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury”, w ubiegłym roku w sierpniu Urząd Morski w Szczecinie ogłosił przetarg na przebudowę układu falochronów, które znajdują się dziś w złym stanie technicznym. Z kolei samorząd miasta i gminy ogłosił przetarg na przebudowę istniejących nabrzeży oraz budowę nowego na zachodnim brzegu rzeki Wieprzy, w rejonie wejścia do Basenu Przemysłowego. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 24 stycznia bieżącego roku.

Rok na realizację zadania, cena głównym kryterium oceny ofert

Jak czytamy w opisie zamówienia, zadanie obejmuje przebudowę i/lub remont Nabrzeża Gdyńskiego, Nabrzeża Południowego i Nabrzeża Szczecińskiego oraz budowę nowego nabrzeża przeładunkowego, a także umocnienia brzegu pomiędzy nowym nabrzeżem a Nabrzeżem Szczecińskim. – Istniejące nabrzeża, będące przedmiotem projektowanego remontu znajdują się w Basenie Przemysłowym Portu Darłowo i stanowią jego południową i zachodnią obudowę – informuje zamawiający. Część nowo powstałych konstrukcji hydrotechnicznych (w tym znaczna część nowego nabrzeża przeładunkowego) powstanie na terenach dotychczas niezagospodarowanych, które stanowią obecnie ląd.

Zamówienie powinno zostać wykonane w ciągu 12 miesięcy, począwszy od daty zawarcia umowy. Oferty będzie można składać do 4 marca bieżącego roku do godziny 10:00, a ich otwarcie nastąpi dwa kwadranse później. Głównym kryterium oceny ofert będzie cena – z tego tytułu potencjalni wykonawcy będą mogli uzyskać do 60% punktów. Zamawiający przewidział tylko jedno kryterium pozacenowe w postaci wydłużenia okresu gwarancji – maksymalnych 40% punktów będzie można uzyskać w przypadku zaoferowania o rok dłuższego okresu niż standardowy.

Terminale serwisowe offshore obsługują relatywnie niewielkie jednostki, którymi technicy mogą dotrzeć wraz z częściami zamiennymi do farm wiatrowych, sprawdzając stan urządzeń, czy też dokonując w razie potrzeby napraw. Pierwsze takie obiekty powstaną w najbliższych latach w Łebie i Ustce. Także port serwisowy w Darłowie ma szansę powstać jeszcze w obecnej dekadzie. Dziś w darłowskim porcie morskim realizowane są na niewielką skalę przeładunki popiołu, kruszywa, złomu, drewna i nawozów sztucznych. Dopuszczalne zanurzenie, wynoszące obecnie 4 metry, nie zmieni się po realizacji wszystkich planowanych do tej pory prac, dlatego raczej nie należy liczyć na znaczące zwiększenie ruchu towarowego.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

„Łącznik brzeski” otwarty. To pierwszy odcinek sądeczanki

Drogi i autostrady

Wiceminister rozwoju: Przemysł cementowy musi być chroniony

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Bliżej budowy terminali serwisowych offshore w Łebie i Ustce

Biznes i przemysł

Bliżej budowy terminali serwisowych offshore w Łebie i Ustce

Mikołaj Kobryński 08 stycznia 2025

Budowa nabrzeży w porcie instalacyjnym w Świnoujściu zakończona

Biznes i przemysł

Polenergia z pożyczką z KPO o wartości 750 mln zł na projekty offshore’owe

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

„Łącznik brzeski” otwarty. To pierwszy odcinek sądeczanki

Drogi i autostrady

Wiceminister rozwoju: Przemysł cementowy musi być chroniony

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Bliżej budowy terminali serwisowych offshore w Łebie i Ustce

Biznes i przemysł

Bliżej budowy terminali serwisowych offshore w Łebie i Ustce

Mikołaj Kobryński 08 stycznia 2025

Budowa nabrzeży w porcie instalacyjnym w Świnoujściu zakończona

Biznes i przemysł

Polenergia z pożyczką z KPO o wartości 750 mln zł na projekty offshore’owe

Biznes i przemysł

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5