– Obecnie są to wstępne rozmowy, ale bardzo możliwe, że dojdzie do połączenia gdyńskich terminali kontenerowych – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktruy.pl” Krzysztof Szymborski prezes zarządu BCT Gdańsk. Głównym powodem fuzji byłby słaby wynik przeładunków. Osobno jest im ciężko konkurować z gigantem z Gdańska. Czy razem dadzą radę?
Wstępne rozmowy
Sprawa jest na etapie wstępnych rozmów. – Obecnie prowadzimy rozmowy. Nie możemy na razie nic potwierdzić, jednak fuzja jest możliwa – mówi Krzysztof Szymborski. – Raczej nie dojdzie do niej w tym roku, ale terminale mogłyby połączyć siły już w 2017 roku – dodaje.
– Trwają też starania o udzielenie zgody na takie połączenie przez instytucje antymonopolowe z Polski i Unii. Więcej informacji będziemy mogli udzielić na przełomie roku – informuje Michał Kużajczyk, kierownik ds. marketingu BCT.
Poprawić konkurencyjność
Połączenie obu terminali miałoby przede wszystkim wzmocnić ich pozycję na polskim rynku. Obecnie ogromna konkurencja, jaką jest terminal DCT Gdańsk, jest dla gdyńskich terminali nie do pokonania. Jest tak głownie z powodu gorszych warunków portowych w Gdyni niż w Gdańsku.
Problemem jest także to, że ogromny terminal w Gdańsku jeszcze bardziej się rozrasta. W tym roku podwoi swoje siły przeładunkowe. Taka sytuacja spowodował, że zeszłym roku port Gdynia opuściły kontenerowce między innymi MSC oraz armatorów z aliansu G6. Przeniosły się one właśnie do DCT.
Co będzie dalej?
W tej chwili oba terminale czekają przede wszystkim na zakończenie inwestycji dotyczącej obrotnicy w Porcie Gdynia. Pozwoli ona na przyjmowanie w porcie większych jednostek. Planowo przedsięwzięcie ma zakończyć się w przyszłym roku.
Jednak czy połączenie terminali i nowa obrotnica wyciągną Gdynię z przeładunkowego dołka? Sytuacja w całym porcie nie jest zła, ale jeśli chodzi o kontenery, spadki są znaczne. Nawet wspólnie, terminale GCT i BCT mogą nie dorównać konkurencji z Gdańska.
Więcej w ten temat znajdziesz tu:
Gdynia chce być portem głębokowodnym. Będzie przebudowa Obrotnicy nr 2
BCT ze spadkiem przeładunków w I kwartale 2016
Kontenery uciekają z Gdyni