Partner serwisu
Intermodal i logistyka

BCT Gdynia: Modernizacja linii 201 jest jedyną alternatywą

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
01-04-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
pr / Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
BCT Gdynia: Modernizacja linii 201 jest jedyną alternatywą
fot. Kacper Kowalski, aeromedia.pl 2 Gdynia Container Terminal
– Linia 201 czyli stara magistrala węglowa jest jedyną alternatywą dla portu gdyńskiego pozwalającą na ominięcie coraz bardziej zapychającej się magistrali przebiegającej przez Trójmiasto – ocenia w rozmowie z portalem rynekinfrastruktury.pl Michał Kużajczyk, menedżer ds. marketingu w terminalu kontenerowym BCT Gdynia.

W ubiegłym tygodniu opublikowany został raport, przygotowany przez ZDG TOR, podejmujący problematykę ograniczonej przepustowości linii kolejowych prowadzących do Trójmiasta. Raport przygotowany został na zamówienie Rady Interesantów Portu Gdynia; Krzysztof Szymborski, obecny przewodniczący Rady, jest jednocześnie prezesem terminala BCT.

Po pierwsze: Ominąć Gdańsk i Tczew

W konkluzjach, autorzy raportu zarekomendowali kilka rozwiązań inwestycyjnych poprawiających przepustowość linii kolejowych zapewniających dojazd do Trójmiasta. Za zdecydowanie najważniejsze działanie – zwłaszcza z punktu widzenia Portu Gdynia – uznano kompleksową modernizację linii 201, łączącej Gdynię z węzłem bydgoskim, omijającej podstawową (tak w ruchu pasażerskim, jak i towarowym) trasę przez Gdańsk, Tczew i Laskowice.

Skierowanie w przyszłości większej niż obecnie liczby pociągów towarowych linią 201 ma szereg uzasadnień. Nie tylko zmniejszy to kolizję priorytetów przewoźników towarowych i pasażerskich, ale, przede wszystkim, rozwiąże problem transportowania ładunków niebezpiecznych do i z Portu Gdynia po otwarciu Forum Radunia. To budowane obecnie centrum handlowo-rozrywkowe, powstające w rejonie stacji Gdańsk Gł., spowoduje przykrycie torów kolejowych na odcinku ok. 300 m. Efektem mogą być poważne problemy z transportami ładunków niebezpiecznych, które wymagają przewożenia w otwartej przestrzeni.

Port nie jest izolowanym organizmem

Michał Kużajczyk, menedżer ds. marketingu w terminalu BCT Gdynia, mówi że władze terminala całkowicie zgadzają się z tezami zawartymi w raporcie.

– Zdecydowanie podzielamy obawy, że może nastąpić „zakorkowanie” linii zapewniających dojazd do Trójmiasta i portów. W najbliższych latach aglomeracja Trójmiejska będzie rosła, a zatem również porty oczekują zwiększenie masy ładunkowej. Nasz terminal, jak i pozostałe trójmiejskie terminale kontenerowe, przygotowuje się na te zmiany inwestując w infrastrukturę, tak aby być gotowym do obsłużenia zwiększonej ilości kontenerów. Niemniej jednak port nie jest izolowanym organizmem. Kontenery trzeba wywieźć i przywieźć, a przy oczekiwanych ilościach ładunków transport drogowy może szybko stać się niewydolnym. Jedyną alternatywą jest zatem transport kolejowy, którego udział w obsłudze ładunków z terminali będzie rósł przynajmniej proporcjonalnie do ilości obsługiwanych kontenerów – mówi Michał Kużajczyk.

Przedstawiciel BCT potwierdza też, że z punktu widzenia podmiotów operujących w gdyńskim porcie, zdecydowanie najpilniejszą jest kwestia modernizacji linii 201.

– Trasa ta jest jedyną alternatywą dla portu gdyńskiego pozwalającą na ominięcie coraz bardziej zapychającej się „centralnej” magistrali, przebiegającej przez całe Trójmiasto. Pamiętajmy, że zbudowana przed wojną „magistrala Wąglowa” miała przede wszystkim obsługiwać port w Gdyni i jest do tego predestynowana. Zatem inwestycje zwiększające jego przepustowość są niezbędne, szczególnie, że czekające nas zmiany dotyczące ruchu pasażerskiego, takie jak wprowadzenie do ruchu pociągów Pendolino i uruchomienie Pomorskiej Kolei Metropolitarnej, stworzą niebezpieczeństwo dalszego ograniczenia ruchu towarowego na rzecz ruchu pasażerskiego – dodaje Michał Kużajczyk.

Z całym raportem ZDG TOR zapoznać się można tutaj.
 

Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Intercor buduje dla GDDKiA drogi za blisko 10 mld zł!

Biznes i przemysł

Intercor buduje dla GDDKiA drogi za blisko 10 mld zł!

Elżbieta Pałys 16 września 2023

Nie będzie bezpośrednich pociągów z Katowic na lotnisko Pyrzowice

Intermodal i logistyka

Setki milionów złotych na autobusy i tramwaje w Polsce Wschodniej

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Intercor buduje dla GDDKiA drogi za blisko 10 mld zł!

Biznes i przemysł

Intercor buduje dla GDDKiA drogi za blisko 10 mld zł!

Elżbieta Pałys 16 września 2023

Nie będzie bezpośrednich pociągów z Katowic na lotnisko Pyrzowice

Intermodal i logistyka

Setki milionów złotych na autobusy i tramwaje w Polsce Wschodniej

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5