Partnerzy serwisu:
Intermodal i logistyka

Baltic Hub zwiększył zdolności przeładunkowe kontenerów na wagony kolejowe

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-07-2024
Ostatnia modyfikacja:
16-07-2024
INTERMODAL I LOGISTYKA
Baltic Hub zwiększył zdolności przeładunkowe kontenerów na wagony kolejowe
fot. Baltic Hub
W głębokowodnym terminalu kontenerowym Baltic Hub w Gdańsku uruchomiono czwartą suwnicę RMG, przeznaczoną do przeładunku kontenerów na bocznicy kolejowej. W efekcie jej przepustowość osiągnęła poziom 800 tys. TEU w skali roku. Inwestycja jest związana z realizowaną w ramach Projektu T3 rozbudową obiektu.

Najdalej wysunięty na wschód głębokowodny terminal kontenerowy w Unii Europejskiej znajduje się w porcie morskim w Gdańsku. To Baltic Hub, który został oddany do użytku w 2007 roku. Dysponowanie głębokowodnymi nabrzeżami umożliwia obsługę największych kontenerowców oceanicznych na świecie o zanurzeniu na poziomie ponad 15 metrów, co umożliwia pełnienie funkcji hubowych – kontenery z takich jednostek są tu przeładowywane do mniejszych kontenerowców feederowych, które dostarczają je do portów morskich w państwach bałtyckich, czy skandynawskich.

Obecnie zdolności przeładunkowe Baltic Hub wynoszą 3 mln TEU w skali roku, jednak realizowana w ramach Projektu T3 rozbudowa na sztucznie zalądowionej 36-hektarowej powierzchni Zatoki Gdańskiej umożliwi ich zwiększenie do aż 4,5 mln TEU. Wartość inwestycji opiewa na 470 mln euro. Choć dużą część przeładunków w Baltic Hub stanowi wspomniany transshipment, dla wielu kontenerów punktem docelowym jest Europa Środkowo-Wschodnia. Ich przewozy w głąb kraju oraz do innych państw obsługiwane są zarówno z wykorzystaniem transportu drogowego, jak i kolejowego. W związku ze zbliżającym się zakończeniem realizacji Projektu T3 oddano do użytku czwartą suwnicę przeznaczoną do przeładunku kontenerów na bocznicy kolejowej.

– Inwestycje w infrastrukturę kolejową to strategiczny element rozwoju Baltic Hub. Czwarta suwnica RMG to odpowiedź na rosnący popyt na przewozy intermodalne. Stawiamy na rozwiązania wydajne, bezpieczne i przyjazne dla środowiska, oferując naszym klientom konkurencyjne usługi na najwyższym poziomie. Biorąc pod uwagę uruchomienie trzeciego terminalu w 2025 roku oraz zwiększenie mocy przeładunkowych dla naszych klientów, musimy być przygotowani do obsługi tego wzrostu – mówi cytowany w komunikacie prasowym Charles Baker, prezes zarządu Baltic Hub.

Nowa suwnica została dostarczona przez austriacką spółkę Künz, choć zasadnicza część jej konstrukcji powstała w Polsce. Urządzenie wyposażone jest w umożliwiający automatyczną identyfikację numerów kontenerów system OCR, system antykolizji bramy, a także 11 wspomagających pracę operatora kamer. W celu poprawy bezpieczeństwa i efektywności pracy suwnicę wyposażono również w awaryjne hamulce wciągarki oraz chwytnię zdolną do wykonywania mikroruchów w celu precyzyjnego pozycjonowania. Do Baltic Hub już dziś realizowanych jest ok. 600 połączeń kolejowych miesięcznie – zarówno krajowych, jak i międzynarodowych, np. do Czech, czy też na Słowację i Węgry, a także Ukrainę.

Niewykluczone, że w przyszłości na terenie Baltic Hub powstanie druga bocznica kolejowa. Istniejąca może zostać bowiem rozbudowana tylko do 1 mln TEU zdolności przeładunkowych w skali roku. Na zwiększenie zapotrzebowania na transport kolejowy mogą wpłynąć zarówno rosnące przeładunki kontenerów, jak i oczekiwane przyspieszenie rozwoju intermodalnego w Polsce, które będzie możliwe po zakończeniu realizowanych i zaplanowanych do realizacji w nadchodzących latach inwestycji w modernizację kolejowych ciągów dostępowych do portów morskich. Baltic Hub wskazuje, że prowadzi już rozmowy z polskim rządem w sprawie ustalenia lokalizacji do przyszłej drugiej części kolejowej.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Malepszak (Ministerstwo Infrastruktury): Nowa wizja rozwoju kolei

Polityka i prawo

Kujawsko-pomorskie. Nadmierny hałas wzdłuż A1

Drogi i autostrady

Kujawsko-pomorskie. Nadmierny hałas wzdłuż A1

Grzegorz Rekiel 17 lipca 2024

Zobacz również:

36 dodatkowych hektarów Polski [zdjęcia]

Intermodal i logistyka

36 dodatkowych hektarów Polski [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 06 czerwca 2024

Baltic Hub podsumowuje 2023 rok

Intermodal i logistyka

Baltic Hub podsumowuje 2023 rok

Mikołaj Kobryński 06 lutego 2024

Gdańsk: Zatory w Baltic Hub

Intermodal i logistyka

Gdańsk: Zatory w Baltic Hub

Mikołaj Kobryński 20 października 2023

Pozostałe z wątku:

Malepszak (Ministerstwo Infrastruktury): Nowa wizja rozwoju kolei

Polityka i prawo

Kujawsko-pomorskie. Nadmierny hałas wzdłuż A1

Drogi i autostrady

Kujawsko-pomorskie. Nadmierny hałas wzdłuż A1

Grzegorz Rekiel 17 lipca 2024

Zobacz również:

36 dodatkowych hektarów Polski [zdjęcia]

Intermodal i logistyka

36 dodatkowych hektarów Polski [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 06 czerwca 2024

Baltic Hub podsumowuje 2023 rok

Intermodal i logistyka

Baltic Hub podsumowuje 2023 rok

Mikołaj Kobryński 06 lutego 2024

Gdańsk: Zatory w Baltic Hub

Intermodal i logistyka

Gdańsk: Zatory w Baltic Hub

Mikołaj Kobryński 20 października 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5