Partnerzy serwisu:
Intermodal i logistyka

Baltic Hub: Rekordowe przeładunki kolejowe

Dalej Wstecz
Data publikacji:
29-11-2024
Ostatnia modyfikacja:
29-11-2024
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Baltic Hub: Rekordowe przeładunki kolejowe
fot. Baltic Hub, mat. pras.
Pod koniec listopada na bocznicy kolejowej głębokowodnego terminalu kontenerowego Baltic Hub w porcie morskim w Gdańsku liczone od początku bieżącego roku przeładunki przekroczyły poziom 600 tys. TEU, podczas gdy przez cały 2023 rok 544 tys. TEU. To rekord w historii gdańskiego portu kontenerowego. 

Baltic Hub, oddany do użytku w 2007 jako Deepwater Container Terminal Gdańsk, to najdalej wysunięty na wschód głębokowodny terminal kontenerowy w Unii Europejskiej i jednocześnie jedyny w Polsce. Przymiotnik “głębokowodny” oznacza, że gdański port kontenerowy może obsługiwać jednostki oceaniczne o zanurzeniu na poziomie 15 metrów – największe, jakie mogą wejść na Morze Bałtyckie przez cieśniny duńskie. Jego roczne zdolności przeładunkowe wynoszą natomiast od 2016 roku 3 mln TEU (ekwiwalent kontenera 20-stopowego).

Jednocześnie już w przyszłym roku nastąpi ich skokowe zwiększenie do aż 4,5 mln TEU za sprawą realizowanego obecnie Projektu T3, który zakłada budowę nowego nabrzeża w ramach sztucznie zalądowionej powierzchni Zatoki Gdańskiej. Informowaliśmy niedawno na łamach “Rynku Infrastruktury”, że zaawansowanie robót budowlanych w tym miesiącu przekroczyło 70%, co oznacza, że oddanie do użytku nowej części Baltic Hub powinno nastąpić zgodnie z założonym harmonogramem, to jest we wrześniu 2025 roku. Inwestycję realizuje konsorcjum Budimeksu i DEME Dredging.

W tym tygodniu Baltic Hub poinformował w mediach społecznościowych, że w nocy z 26 na 27 listopada przeładunki kontenerów na wagony kolejowe w Baltic Hub, liczone od początku bieżącego roku, przekroczyły poziom 600 tys. TEU. To rekord w historii gdańskiego portu kontenerowego. Warto dodać, że w całym poprzednim roku na wagony kolejowe przeładowano “tylko” 544 tys. TEU. – Ten sukces to efekt pracy wielu zespołów Baltic Hub, które każdego dnia pracują z pełnym zaangażowaniem i profesjonalizmem – wskazuje spółka.

Baltic Hub wskazuje również, że na osiągnięcie tak imponującego wyniku miały zrealizowane inwestycje w infrastrukturę i automatyzację procesów. Przypomnijmy, że lipcu na bocznicy kolejowej Baltic Hub uruchomiono czwartą suwnicę RMG, o czym informowaliśmy wówczas na łamach “Rynku Infrastruktury”. W efekcie jej przepustowość osiągnęła poziom 800 tys. TEU w skali roku. Choć inwestycja została zrealizowana w ramach Projektu T3, przekroczenie 600 tys. poziomu przeładunków przed końcem roku wskazuje, że już dziś przynosi ona wymierne efekty.

Niewykluczone, że w przyszłości na terenie Baltic Hub powstanie druga bocznica kolejowa. Istniejąca może zostać bowiem rozbudowana tylko do 1 mln TEU zdolności przeładunkowych w skali roku. Tymczasem zapotrzebowanie na przeładunki kontenerów na wagony kolejowe może się zwiększyć. Wpłynąć mogą na to zarówno rosnący ruch w Baltic Hub, jak i oczekiwane przyspieszenie rozwoju przewozów intermodalnych w Polsce. Będzie ono możliwe po zakończeniu realizowanych i zaplanowanych do realizacji w nadchodzących latach inwestycji w modernizację kolejowych ciągów dostępowych do portów morskich.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódzki tunel średnicowy: TBM Faustyna zakończyła drążenie, Katarzyna nadal stoi

Inżynieria i innowacje

Łódzki tunel średnicowy: TBM Faustyna zakończyła drążenie, Katarzyna nadal stoi

Roman Czubiński 30 listopada 2024

LOT próbował zwiększyć podaż do Rijadu

Biznes i przemysł

LOT próbował zwiększyć podaż do Rijadu

Mateusz Kieruzal 30 listopada 2024

Pomorskie. Kto będzie nadzorować inwestycję za prawie 900 milionów?

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Rozbudowa Baltic Hub zmierza ku końcowi

Intermodal i logistyka

Rozbudowa Baltic Hub zmierza ku końcowi

Mikołaj Kobryński 28 listopada 2024

Największa jednorazowa dostawa oleju napędowego do Portu Gdynia w historii

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk czeka na większe przeładunki

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk czeka na większe przeładunki

Mikołaj Kobryński 06 listopada 2024

Pozostałe z wątku:

Łódzki tunel średnicowy: TBM Faustyna zakończyła drążenie, Katarzyna nadal stoi

Inżynieria i innowacje

Łódzki tunel średnicowy: TBM Faustyna zakończyła drążenie, Katarzyna nadal stoi

Roman Czubiński 30 listopada 2024

LOT próbował zwiększyć podaż do Rijadu

Biznes i przemysł

LOT próbował zwiększyć podaż do Rijadu

Mateusz Kieruzal 30 listopada 2024

Pomorskie. Kto będzie nadzorować inwestycję za prawie 900 milionów?

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Rozbudowa Baltic Hub zmierza ku końcowi

Intermodal i logistyka

Rozbudowa Baltic Hub zmierza ku końcowi

Mikołaj Kobryński 28 listopada 2024

Największa jednorazowa dostawa oleju napędowego do Portu Gdynia w historii

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk czeka na większe przeładunki

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk czeka na większe przeładunki

Mikołaj Kobryński 06 listopada 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5