Pod koniec listopada na bocznicy kolejowej głębokowodnego terminalu kontenerowego Baltic Hub w porcie morskim w Gdańsku liczone od początku bieżącego roku przeładunki przekroczyły poziom 600 tys. TEU, podczas gdy przez cały 2023 rok 544 tys. TEU. To rekord w historii gdańskiego portu kontenerowego.
Baltic Hub, oddany do użytku w 2007 jako Deepwater Container Terminal Gdańsk, to najdalej wysunięty na wschód głębokowodny terminal kontenerowy w Unii Europejskiej i jednocześnie jedyny w Polsce. Przymiotnik “głębokowodny” oznacza, że gdański port kontenerowy może obsługiwać jednostki oceaniczne o zanurzeniu na poziomie 15 metrów – największe, jakie mogą wejść na Morze Bałtyckie przez cieśniny duńskie. Jego roczne zdolności przeładunkowe wynoszą natomiast od 2016 roku 3 mln TEU (ekwiwalent kontenera 20-stopowego).
Jednocześnie już w przyszłym roku nastąpi ich skokowe zwiększenie do aż 4,5 mln TEU za sprawą realizowanego obecnie Projektu T3, który zakłada budowę nowego nabrzeża w ramach sztucznie zalądowionej powierzchni Zatoki Gdańskiej.
Informowaliśmy niedawno na łamach “Rynku Infrastruktury”, że zaawansowanie robót budowlanych w tym miesiącu przekroczyło 70%, co oznacza, że oddanie do użytku nowej części Baltic Hub powinno nastąpić zgodnie z założonym harmonogramem, to jest we wrześniu 2025 roku. Inwestycję realizuje konsorcjum Budimeksu i DEME Dredging.
W tym tygodniu Baltic Hub poinformował w mediach społecznościowych, że w nocy z 26 na 27 listopada przeładunki kontenerów na wagony kolejowe w Baltic Hub, liczone od początku bieżącego roku, przekroczyły poziom 600 tys. TEU. To rekord w historii gdańskiego portu kontenerowego. Warto dodać, że w całym poprzednim roku na wagony kolejowe przeładowano “tylko” 544 tys. TEU. – Ten sukces to efekt pracy wielu zespołów Baltic Hub, które każdego dnia pracują z pełnym zaangażowaniem i profesjonalizmem – wskazuje spółka.
Baltic Hub wskazuje również, że na osiągnięcie tak imponującego wyniku miały zrealizowane inwestycje w infrastrukturę i automatyzację procesów.
Przypomnijmy, że lipcu na bocznicy kolejowej Baltic Hub uruchomiono czwartą suwnicę RMG, o czym informowaliśmy wówczas na łamach “Rynku Infrastruktury”. W efekcie jej przepustowość osiągnęła poziom 800 tys. TEU w skali roku. Choć inwestycja została zrealizowana w ramach Projektu T3, przekroczenie 600 tys. poziomu przeładunków przed końcem roku wskazuje, że już dziś przynosi ona wymierne efekty.
Niewykluczone, że w przyszłości na terenie Baltic Hub powstanie druga bocznica kolejowa. Istniejąca może zostać bowiem rozbudowana tylko do 1 mln TEU zdolności przeładunkowych w skali roku. Tymczasem zapotrzebowanie na przeładunki kontenerów na wagony kolejowe może się zwiększyć. Wpłynąć mogą na to zarówno rosnący ruch w Baltic Hub, jak i oczekiwane przyspieszenie rozwoju przewozów intermodalnych w Polsce. Będzie ono możliwe po zakończeniu realizowanych i zaplanowanych do realizacji w nadchodzących latach inwestycji w modernizację kolejowych ciągów dostępowych do portów morskich.