CMA CGM, francuski potentat na rynku żeglugowym, uruchamia bezpośrednie transoceaniczne połączenie kontenerowe z portu morskiego w Gdańsku do Busan, największego portu morskiego w Korei Południowej i jednocześnie 6. co do wielkości na świecie w zakresie przeładunku kontenerów. Od października statki w ramach nowej relacji będą zawijały do Gdańska co tydzień, natomiast pierwsze zawinięcie przewidziano na 15 sierpnia.
W ramach French Asia Line 1 (FAL1), nowego serwisu oceanicznego CMA CGM, obsługiwane mają być porty morskie Gdańsk, Wilhelmshaven, Rotterdam, Algeciras, Port Klang, Busan, Ningbo, Szanghaj, Yantian, Singapur, Tangier, Dunkierka, Hawr i Hamburg. Jednostką otwierającą nowe połączenie ma być kontenerowiec ZHENG HE, pływający pod banderą maltańską. To jednostka o długości 399 metrów i szerokości 54 metry. Z kolei 12 września do Gdańska przypłynie CONCORDE pod banderą francuską, o długości 400 m i szerokości 62 m.
– Część jednostek armatora CMA CGM obsługujących serwis FAL1 będzie wyposażona w nowoczesny napęd LNG. Wpisuje się to w aktualną politykę środowiskową UE. Czas transportu kontenerów z Busan do Gdańska armator określił na 54 dni. Busan to już drugi port koreański po Porcie Ulsan, mający połączenie z Portem Gdańsk. Armator będzie także oferował rozszerzenie usługi transportu intermodalnego z Portu Gdańsk do kilkunastu miejscowości w Polsce oraz krajów Europy Centralnej i Wschodniej – mówi cytowany w komunikacie prasowym Tomasz Braun, pełnomocnik zarządu ds. relacji międzynarodowych w Zarządzie Morskiego Portu Gdańsk.
CMA CGM stawia na Gdańsk. Kosztem GdyniJak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w kwietniu, linie kontenerowe CMA CGM stawiają na Gdańsk.
Z dniem 15 maja jednostki przewoźnika przestały zawijać do portu morskiego w Gdyni, którego przepustowość w zakresie przewozów intermodalna jest dużo niższa. Obydwa terminale kontenerowe w Gdyni mają przepustowość na poziomie łącznie ok. 1 mln TEU, podczas gdy w przypadku Baltic Hub mówimy już o 3 mln TEU, a realizowany projekt rozbudowy spowoduje zwiększenie tej wartości do 4,5 mln TEU. Spółka motywowała decyzję o koncentracji działalności w Gdańsku ułatwieniem prowadzenia biznesu oraz poprawą dostępności do transportu lądowego w Polsce i państwach ościennych.
Przewoźnik CMA CGM w 2021 roku posiadał 566 statków, operując na 257 trasach żeglugowych pomiędzy 420 portami w 160 krajach. To także istotny gracz na polskim rynku. W obydwu wspomnianych terminalach kontenerowych w portach trójmiejskich przeładunki na statkach CMA CGM wynosiły około 200 tys. TEU rocznie. To znaczne wolumeny w skali działalności obydwu spośród nich, gdyż w 2021 roku w gdyńskim BCT przeładowano blisko 600 tys. TEU, natomiast w gdańskim Baltic Hub 2,1 mln TEU.