Mariusz W.
Nie ma już żadnych przeszkód formalnych, aby podpisać umowę z wykonawcą modernizacji połączenia kolejowego do lotniska Kraków-Balice. Nie znamy jednak nadal żadnego przybliżonego terminu zawarcia tej umowy.
W przetargu wpłynęło sześć ofert. Najkorzystniejsza z nich opiewała na ponad 240,6 mln zł. Złożyła ją włoska firma Astaldi S.p.A. Wykonawca, po podpisaniu umowy, będzie miał 18 miesięcy na wykonanie zadania.
Firma wybuduje drugi tor na odcinku Kraków-Mydlniki – Kraków-Balice, wydłuży też połączenie o około 500 metrów w stronę głównego terminalu lotniskowego, ale również zelektryfikuje linię. Po modernizacji wzrośnie jej przepustowość. Na trasę będą też mogły wjechać pociągi o napędzie elektrycznym, które zastąpią obecnie wykorzystywane szynobusy spalinowe. Maksymalna prędkość pociągów osiągnie 80 km/h.
W planach jest również budowa trzech nowych przystanków: Uniwersytet Rolniczy, Kraków Zakliki, Kraków Krzyżówka oraz modernizacja istniejących już przystanków: Kraków Łobzów i Kraków Balice.
Projekt znajduje się na liście zadań do dofinansowania przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.