Partner serwisu
Intermodal i logistyka

„Agresywna” walka o kontenery powoduje wzrost kosztów wysyłki o 300%

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
31-01-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl/CNBC

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
„Agresywna” walka o kontenery powoduje wzrost kosztów wysyłki o 300%
fot. fot. Pixabay
Krytyczny niedobór kontenerów powoduje wzrost kosztów wysyłki i opóźnienia w przypadku towarów zakupionych w Chinach. Pandemia i nierównomierne ożywienie gospodarcze na świecie doprowadziły do pojawienia się tego problemu w Azji, chociaż ucierpiały również inne części świata. Zdesperowane firmy czekają tygodniami na kontenery i płacą wyższe stawki, aby je zdobyć, powodując gwałtowny wzrost kosztów wysyłki.

Dotyczy to wszystkich, którzy muszą wysyłać towary z Chin, ale szczególnie firm zajmujących się handlem elektronicznym. Według cytowanego przez portal CNBC Mirko Woitzika, menedżera ds. rozwiązań analizy ryzyka w firmie Resilience360, w grudniu stawki frachtu spot były o 264% wyższe na trasie Azja do Europy Północnej w porównaniu z rokiem ubiegłym. W przypadku trasy z Azji na zachodnie wybrzeże USA stawki wzrosły o 145% liczone rok do roku.

W porównaniu z niskimi cenami z marca ubiegłego roku, stawki frachtowe z Chin do Stanów Zjednoczonych i Europy wzrosły o 300%, powiedział CNBC Mark Yeager, dyrektor generalny Redwood Logistics. Stawki spot wynoszą do około 6 000 dolarów za kontener w porównaniu ze zwykłą ceną 1 200 dolarów. Nawet ceny z USA wzrosły, choć według Yeagera nie aż tak dramatycznie. – Powodem tego jest to, że Chińczycy tak agresywnie próbują odzyskać puste kontenery… że ciężko jest dostać kontener dla eksporterów ze Stanów – napisał w e-mailu do CNBC, dodając, że 3 z 4 kontenerów z USA do Azji „wracają puste”.

W rzeczywistości niedobór w Azji doprowadził również do podobnego kryzysu w wielu krajach europejskich, takich jak Niemcy, Austria i Węgry, ponieważ przewoźnicy morscy przekierowują kontenery na wschód tak szybko, jak to możliwe, powiedział Woitzik.

Pandemia wywołująca to zjawisko ma wpływ na kilka czynników. Chiny wysyłają dużo więcej eksportu do Stanów Zjednoczonych i Europy niż na odwrót. Gospodarka Państwa Środka szybciej poradziła sobie z pierwszą falą kryzysu, ponieważ sytuacja epidemiczna za Wielkim Murem została praktycznie opanowana do drugiego kwartału ubiegłego roku. W rezultacie kontenery utknęły na Zachodzie, kiedy są naprawdę potrzebne w Azji. Na całym świecie jest około 180 milionów kontenerów, ale „są one w złym miejscu” – powiedział Yeager z Redwood Logistics.

Co gorsza, zamówienia na nowe kontenery zostały w dużej mierze anulowane w pierwszej połowie ubiegłego roku, ponieważ większość świata zamknęła swojego gospodarki i granice – Wielkość i tempo ożywienia zaskoczyły wszystkich – powiedział Alan Ng z PWC w Chinach i Hongkong. – Nagłe ożywienie obrotu handlowego spowodowało, że praktycznie wszystkie główne linie żeglugowe musiały się zmierzyć z wyzwaniem, jakim było rozwiązanie problemu niedoboru kontenerów – tłumaczy ekspert.

Niedobór dodatkowo pogłębia ograniczona przepustowość transportu lotniczego. Według Yeagera niektóre cenne przedmioty, które normalnie byłyby dostarczane drogą powietrzną, takie jak iPhone’y, muszą teraz korzystać z drogi morskiej. Liczba lotów międzynarodowych gwałtownie spadła z powodu wirusów i ograniczeń w podróży. – Firmy zajmujące się transportem lotniczym zazwyczaj wykorzystują połączenia rejsowe i wolne przestrzenie w lukach bagażowych. Skoro nie ma lotów, to jest załamanie w transporcie towarów – wyłuszcza przedstawiciel Redwood Logistics.

Kryzys kontenerowy dotyka wszystkie firmy, które muszą przewozić towary. Jednak analitycy twierdzą, że sytuacja ma wyraźny wpływ na detalistów handlu elektronicznego, którzy oferują głównie towary konsumpcyjne, z których wiele jest produkowanych w Chinach. Ikea w Singapurze w poście na Facebooku z połowy stycznia nazwała to „globalnym kryzysem transportowym”: Wzrost popytu na usługi logistyczne na całym świecie spowodował między innymi globalny niedobór kontenerów transportowych, zatłoczone porty morskie, ograniczenia przepustowości statków, a nawet blokadę na niektórych rynkach – można przeczytać na profilu firmy. 

Gigant meblowy oszacował, że około 850 z 8500 produktów sprzedawanych w Singapurze jest dotkniętych opóźnieniami w dostawach, które mają wpływ choćby na planowane promocje.

Yeager z Redwood Logistics powiedział, że detaliści muszą zdecydować: Czy płacę znaczną premię, czy też znacznie opóźniam dostawę i rozczarowuję klientów? Ekspert zauważył jednocześnie, że koszty są absorbowane przez sprzedawców detalicznych lub przenoszone na klientów.

Chociaż zamówiono nowe kontenery, to nie będą one gotowe od razu. Ng z PWC  wskazuje na raport Shanghai International Shipping Research Center opublikowany w czwartym kwartale ubiegłego roku, w którym stwierdzono, że problem niedoboru prawdopodobnie utrzyma się przez kolejne trzy miesiące lub dłużej. Jednak według Yeagera wyścig o zbudowanie większej liczby kontenerów może być utrudniony. Ekspert zauważył, że pandemia uderzyła również w dostawy stali i drewna potrzebnych do budowy kontenerów.
Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jak obecnie radzi sobie branża transportowa

Biznes i przemysł

Jak obecnie radzi sobie branża transportowa

Magdalena Chajzler 13 lipca 2022

Grupa Lufthansy odwoła 33 tysiące lotów. Inne linie również anulują

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Spedcont chce być największym terminalem śródlądowym

Drogi i autostrady

Spedcont chce być największym terminalem śródlądowym

ep. 08 sierpnia 2022

Nowe serwisy oceaniczne zawitają do Gdyni

Intermodal i logistyka

Nowe serwisy oceaniczne zawitają do Gdyni

Leonard Dolecki 27 kwietnia 2018

Pozostałe z wątku:

Jak obecnie radzi sobie branża transportowa

Biznes i przemysł

Jak obecnie radzi sobie branża transportowa

Magdalena Chajzler 13 lipca 2022

Grupa Lufthansy odwoła 33 tysiące lotów. Inne linie również anulują

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Spedcont chce być największym terminalem śródlądowym

Drogi i autostrady

Spedcont chce być największym terminalem śródlądowym

ep. 08 sierpnia 2022

Nowe serwisy oceaniczne zawitają do Gdyni

Intermodal i logistyka

Nowe serwisy oceaniczne zawitają do Gdyni

Leonard Dolecki 27 kwietnia 2018

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5