Partner serwisu
Intermodal i logistyka

A ta kolej na lotnisko to po co?

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
05-09-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
BBSG

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
A ta kolej na lotnisko to po co?
fot. Rynek Kolejowy
Przez wiele lat zastanawialiśmy się czy warto budować połączenia kolejowe na polskie lotniska, jakie połączenia budować, czy to się opłaci, analizowaliśmy, liczyliśmy. Tymczasem, zupełnie niezależnie od tych rozważań, tak jakby „w tle”, takie połączenia powstają.

W najbliższym czasie na listę lotnisk z bezpośrednim dostęp do kolei dołącza Gdańsk (już właściwie uruchomiona Pomorska Kolej Metropolitalna), Kraków (wracające po dłuższej przerwie zmodernizowane połączenie z dworca Kraków Główny) i lotnisko Olsztyn-Mazury. Większość wypowiadających się na ten temat, a w ostatnich dniach stał się on dość nośny, dwa pierwsze połączenia chwali, a trzecie krytykuje. Czy jest to uzasadniona krytyka?

Wszystko zależy od tego z jakiego punktu widzenia sensowność takiego połączenia analizować. Bo, jeśli chcemy patrzeć na finansowy aspekt funkcjonowania takich połączeń i pytać o ich rentowność to, o zgrozo, może okazać się, że każde z nich należałoby skrytykować i każde z nich należałoby uznać za pozbawione ekonomicznego uzasadnienia.

Trudna sprawa. A może nie zawsze chodzi o kasę? Połączenia kolejowe, jak rozumiem, co do zasady są usługami użyteczności publicznej i mogą czasem wymykać się twardej finansowej kalkulacji. Tak chyba też mogłoby być w przypadku połączeń kolejowych na lotnisko, w tym na lotnisko Olsztyn-Mazury. Przyszłe lotnisko zlokalizowane jest w dość dużej odległości od największego miasta regionu – Olsztyna i odczuwać będzie pewne problemy związane z ograniczonym rozmiarem i jakością jego najbliższego obszaru ciążenia. Bezpośrednie połączenie kolejowe ze stolicą regionu w tym przypadku nie pełni funkcji ułatwiającej znaczącym potokom pasażerskim sprawne dotarcie na lotnisko, z ominięciem zakorkowanych ulic, a po prostu zbliża lotnisko do centrum jego obszaru ciążenia.

Argumenty krytykujące połączenie kolejowe na mazurskie lotnisko opierają się między innymi na stwierdzeniu, że przecież nie wiadomo, czy kiedykolwiek pojawią się tam pasażerowie, a jeśli tak to jaki będzie ich wolumen (autorzy tych tez podejrzewają, że znikomy). Jeśli tak postawimy sprawę, tj. stwierdzimy, że sama idea budowania tego lotniska nie ma sensu, to faktycznie dociągnięcie tam linii kolejowej też za bardzo się „nie klei”. Z tym trudno już polemizować, ale to już zupełnie inna dyskusja.



Interesuje Cię tematyka lotnicza? ZDG TOR zaprasza na pierwsze Forum Lotnicze, które odbędzie się 10 września w Warszawie.

Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Litewska kolej nie podpisze kontraktu z hiszpańską firmą z kapitałem chińskim

Intermodal i logistyka

Litewska kolej nie podpisze kontraktu z hiszpańską firmą z kapitałem chińskim

Tomasz Śniedziewski 06 stycznia 2022

Polsko-koreańskie rozmowy o współpracy transportowej

Polityka i prawo

Moskwa otwiera nowe stacje metra. Pierwszy raz tak dużo od 1935 r.

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Litewska kolej nie podpisze kontraktu z hiszpańską firmą z kapitałem chińskim

Intermodal i logistyka

Litewska kolej nie podpisze kontraktu z hiszpańską firmą z kapitałem chińskim

Tomasz Śniedziewski 06 stycznia 2022

Polsko-koreańskie rozmowy o współpracy transportowej

Polityka i prawo

Moskwa otwiera nowe stacje metra. Pierwszy raz tak dużo od 1935 r.

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5