Banki zapewnią 290 mln euro na rozbudowę terminalu – budowę drugiego głębokowodnego nabrzeża kontenerowego. Nowe nabrzeże o długości 650 m zwiększy zdolność przeładunkową terminalu dwukrotnie, z 1,5 mln do 3 mln TEU rocznie w pierwszej fazie rozbudowy.
Proces pozyskiwania finansowania na rozwój DCT Gdańsk, największego pod względem przeładunków terminalu głębokowodnego na Morzu Bałtyckim, został zakończony. Kredyt został podpisany, tym samym grupa banków komercyjnych i wspierających rozwój zapewni 290 mln euro na rozbudowę terminalu.
Drugi terminal już blisko
Drugie nabrzeże w DCT Gdańsk będzie gotowe na przyjęcie pierwszego statku do 2016 roku. Dzięki dofinansowaniu, zdolność przeładunkowa obiektu wzrośnie z 1,5 do 3 mln TEU rocznie. Nowe nabrzeże będzie wyposażone w 5 suwnic STS oraz dodatkowy sprzęt przeładunkowy, zdolny do obsługi statków o pojemności przekraczającej 18 tys. TEU.
– Zbliżamy się do ukończenia wstępnej fazy projektu, która bezpośrednio poprzedza rozpoczęcie prac budowlanych – mówi Maciek Kwiatkowski, prezes zarządu DCT Gdańsk. – Wzrost zapotrzebowania na bardziej wydajne i ekonomiczne rozwiązania transportowe w regionie Morza Bałtyckiego, zdolne skutecznie konkurować z usługami w portach Europy Północnej, stał się głównym powodem podjęcia decyzji o rozbudowie DCT Gdańsk i otwarciu drugiego głębokowodnego nabrzeża – wyjaśnia prezes terminalu.
Drugi terminal kontenerowy zbuduje belgijska firma N.V. Besix. Przedsiębiorstwo prowadzi duże projekty portowe, infrastrukturalne i drogowe. Wśród największych inwestycji grupy można wymienić rozbudowę portu Las Raffan w Katarze, budowę nabrzeża i pogłębianie portu Sohar w Omanie czy rozbudowę Portu Zeebrugge w Belgii.
Środkowoeuropejski eksport nareszcie konkurencyjny
Adam Żołnowski, wiceprezes DCT Gdańsk podkreślał w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl”, że dzięki terminalowi w Gdańsku, środkowoeuropejski eksport stał się bardziej konkurencyjny.
– Dzięki powstaniu DCT Gdańsk importerzy i eksporterzy z Polski i pozostałych państw Europy Środkowo-Wschodniej zyskali „hub”, który zapewnia im bezpośrednie połączenie z krajami Dalekiego Wschodu, takimi jak Chiny, Wietnam czy Korea. To jest rewolucja w modelu handlowym, jaki do 2010 r. funkcjonował w basenie Morza Bałtyckiego. Wraz z rozpoczęciem regularnych, cotygodniowych zawinięć największych statków kontenerowych, środkowoeuropejski eksport stał się bardziej konkurencyjny, a towary importowane z Dalekiego Wschodu tańsze dla odbiorcy końcowego – mówił w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Adam Żołnowski, wiceprezes DCT.
Terminal obsługuje polski import, eksport, tranzyt oraz tranzyt morski, obiekt jest także dobrze połączony z miejscami zlokalizowanymi w głębi lądu. Docelowo, DCT Gdańsk ma być dalej rozbudowywany, tak aby finalnie osiągnąć przepustowość około 4 mln TEU rocznie.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.