Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Michalski: Dajmy sobie spokój z budowaniem lotnisk regionalnych

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Autor:

ju

Data publikacji:
28-08-2012
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
rynekinfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
 Michalski: Dajmy sobie spokój z budowaniem lotnisk regionalnych
fot. Black.blaise, commons.wikimedia.org, GFDL
– W Polsce kolej cały czas się nie zmienia w sposób wystarczająco szybki, żeby nadążyć za zmieniającą się Europą. Wciąż mamy problem z utrzymaniem standardów na kolei. Nikt w Polsce się tym nie przejmuje. Dla mnie to jest oczywisty skandal, wynikający z niedbalstwa i bylejakości. Żeby zmniejszać bezrobocie musimy inwestować w kolej. Teraz można to wykonać taniej i szybciej, bo firmy są konkurencyjne – mówi Krzysztof Michalski, prezes Agencji Mienia Wojskowego w rozmowie z portalem „rynekinfrastruktury.pl”.

rynekinfrastruktury.pl: Rozpoczęła się masowa budowa połączeń kolejowych do lotnisk regionalnych w Polsce. Mamy więc przykład Szczecina, Lublina, niezrealizowanego to tej pory planu w Pyrzowicach czy też połączenie kolejowe do planowanego portu lotniczego w Szymanach. Czy budowanie linii kolejowej do regionalnych lotnisk, które i tak są nierentowne, ma w ogóle sens?
 

Krzysztof Michalski, prezes Agencji Mienia Wojskowego: Sama budowa połączeń kolejowych nie jest jakimś panaceum na frekwencję pasażerów na lotniskach. Musimy, moim zdaniem, dać sobie spokój z rozbudowywaniem lotnisk regionalnych. Choćby Świdnik, gdzie teraz powstaje lotnisko. Uważam, że to kolejna inwestycja, która może budzić wątpliwości. Przecież blisko Lublina jest Rzeszów, a tam mamy już lotnisko. A Warszawa? Czy nie lepiej byłoby zbudować szybką kolej między Warszawą a Lublinem? To byłoby według mnie bardziej sensowne, bo gdyby uruchomiono połączenie kolejowe między tymi dwoma miastami, i skład pokonywałby tę trasę z prędkością 200 km/h, to mieszkańcy Lubelszczyzny mogliby w niedługim czasie znaleźć się w stolicy i tam korzystać z dużo bogatszej oferty lotniczej. Tak samo dobrze mogłoby funkcjonować połączenie kolejowe między Rzeszowem a Krakowem. - Oczywiście połączenie kolejowe do lotniska samo w sobie nie zwiększy frekwencji na polskich lotniskach regionalnych. W Modlinie ma to sens, bo już teraz są to pewne 2 mln pasażerów. Planowana kolej do lotniska w Modlinie miałaby więc kogo wozić. Najpierw musi być obłożenie, a później inwestycje w komunikację. Podobnie w Pyrzowicach, gdzie nadal nie ma kolei do lotniska, choć od lat się o tym mówi i uważam, że jest ona tam bardzo potrzebna.

 

Czy budowanie szybkiej kolei jest tańsze niż budowanie lotnisk?

 

Nie wiem, czy tak faktycznie jest. Ale na pewno jest z punku widzenia gospodarczego dużo bardziej sensowne i perspektywiczne. Dlatego, że szybka kolej służy większej ilości mieszkańców i większej ilości miast. W Polsce żeby rozruszać kolej potrzebna jest tak naprawdę jedna nitka południowa, środkowa i łącząca północ z południem. Moim zdaniem jest to dużo ważniejszy impuls dla polskiej gospodarki. Te inwestycje są oczywiście poważniejsze, ale przyniosą dużo większy pożytek. Jest to coś, co może ożywić regiony. Kolej jest w stanie przewieźć dużo więcej pasażerów niż samolot. Dajmy ludziom szanse podróżowania w godnych warunkach i w sensownym czasie.

 

Podstawowe warunki, żeby kolej ożywić?

 

To przemyślane inwestycje kolejowe, wagony i infrastruktura przewozowa. Ale zacząć trzeba chyba od zmiany kultury pracy na kolei. To jest najmniej kosztowne, a daje najszybsze efekty – zwykła dbałość o przyzwoitość.

Partner działu

Aarsleff

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Litewska kolej nie podpisze kontraktu z hiszpańską firmą z kapitałem chińskim

Intermodal i logistyka

Litewska kolej nie podpisze kontraktu z hiszpańską firmą z kapitałem chińskim

Tomasz Śniedziewski 06 stycznia 2022

Polsko-koreańskie rozmowy o współpracy transportowej

Polityka i prawo

Moskwa otwiera nowe stacje metra. Pierwszy raz tak dużo od 1935 r.

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Litewska kolej nie podpisze kontraktu z hiszpańską firmą z kapitałem chińskim

Intermodal i logistyka

Litewska kolej nie podpisze kontraktu z hiszpańską firmą z kapitałem chińskim

Tomasz Śniedziewski 06 stycznia 2022

Polsko-koreańskie rozmowy o współpracy transportowej

Polityka i prawo

Moskwa otwiera nowe stacje metra. Pierwszy raz tak dużo od 1935 r.

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5