Żory rozpoczęły przygotowania do przebudowy lub rozbudowy dróg miejskich. Zamówienie dotyczy opracowania dokumentacji dla dziesięciu przedsięwzięć drogowych. Część inwestycji będzie dowiązaniem do planowanego nowego przystanku kolejowego i wiaduktu nad torami. Piesi będą musieli korzystać natomiast z przejść podziemnych, które zastąpią przejścia w poziomie drogi.
Żory wystartowały z przetargiem na zaprojektowanie prac dla dziesięciu różnych drogowych inwestycji w mieście w ramach projektu opracowanie projektów budowy i przebudowy dróg w mieście Żory – etap I. Dla każdego zadania prowadzone jest odrębne postępowanie przetargowe.
Pierwsza część, dla której zostanie opracowana dokumentacja, dotyczy przebudowy Alei Jana Pawła II. Droga o długości ok. 1200 m stanowi połączenie terenów mieszkalnych i przemysłowych zlokalizowanych w jej rejonie oraz połączenie z miastem Jastrzębie Zdrój. Dla tej części przewidziano dwa etapy. Pierwszy to stworzenie koncepcji na co firma projektowa będzie miała 45 dni, zaś drugim będzie sporządzenie projektu budowlanego i technicznego. Na przygotowanie tych dokumentów przydzielono 8 miesięcy. Zamawiający przewiduje dostosowanie drogi do ruchu pojazdów ciężarowych. Przyjęto parametry drogi jednojezdniowej wraz ze zjazdami do posesji. Szerokość jezdni określono na 6 m. Powstać miałby ciąg pieszo-rowerowy o szerokości 3 metrów po wschodniej stronie drogi w wariancie 1 koncepcji, a po zachodniej stronie drogi w wariancie 2 koncepcji. Zaprojektowana ma zostać przebudowa odwodnienia i oświetlenia.
Planowana jest także przebudowa węzła drogi ul. Nad Rudą (w ciągu drogi DW 935. Projektowana rozbudowa węzła stanowić będzie połączenie drogi ul. Nad Rudą z ul. Katowicką (DK-81) z przeznaczeniem dla ruchu pojazdów ciężarowych. Tutaj również zaplanowano opracowanie dokumentacji w dwóch etapach. Pierwszym będzie przygotowanie w ciągu 30 dni koncepcji łącznicy pośredniej (1 ćwiartka węzła typu „koniczyna”) przeznaczonej dla ruchu pojazdów ciężarowych, opracowanie prawoskrętu na ul. Katowickiej oraz pasa włączenia na ul. Nad Rudą. Wskazano, że szerokość jezdni do ul. Strażackiej wynieść ma 6 metrów, zaś szerokość ciągu pieszo-rowerowego – 3 metry. Koncepcją objęta będzie również przebudowa odwodnienia i oświetlenia. Etapem drugim będzie natomiast sporządzenie projektu budowlanego i technicznego. Na ten etap przeznaczono 8 miesięcy od daty zatwierdzenia przez zamawiającego koncepcji.
Kolejna część zamówienia dotyczy opracowania dokumentacji dla budowy drogi łączącej ul. Kościuszki (DK-81) z projektowanym przez kolejarzy przystankiem kolejowym i 40-metrowym żelbetowym wiaduktem nad linią kolejową razem z centrum przesiadkowym. Jak wskazuje zamawiający, projektowana droga o długości ok. 350 m stanowić będzie połączenie terenów inwestycyjnych i mieszkalnych oraz przystanku kolejowego z układem drogowym miasta. Połączenie z ul. Kościuszki (DK-81) i ul. Francuską powstanie dzięki przebudowie istniejącego skrzyżowania skanalizowanego na węzeł typu WB (2 ćwiartki typu koniczyna) z rondem turbinowym. Długość planowanego łącznika wyniesie ok. 350 metrów. Przyjęto parametry dla drogi o szerokości 6 metrów. Budowa centrum przesiadkowego ma się sprowadzać do powstania przystanku autobusowego, parkingu dla samochodów osobowych i rowerów oraz ciągów pieszych i rowerowych, które zostałyby dowiązane do nowego przystanku kolejowego. Dokumentacja projektowa musi być wykonana w taki sposób aby możliwe było wykonanie zadania w dwóch etapach – budowy drogi wraz z rondem turbinowym oraz budowy węzła wraz z wiaduktem. Na opracowanie koncepcji wskazano czas 60 dni, zaś na opracowanie projektu budowlanego i technicznego – 12 miesięcy.
Miasto chce także opracować koncepcję dla budowy drogi łączącej ul. Ogrodniczą z projektowanym przystankiem kolejowym i wiaduktem nad czynną linią kolejową. Projektowana droga o długości ok. 500 metrów stanowić będzie połączenie terenów inwestycyjnych i mieszkalnych w dzielnicy Kleszczów z przystankiem kolejowym. Połączenie z ul. Ogrodniczą wykonane będzie poprzez skrzyżowanie skanalizowane. Droga o szerokości 6 metrów będzie jednojezdniowa i z ciągiem pieszo-rowerowym po jednej stronie. Zaprojektowane musi zostać także odwodnienie i oświetlenie nowej drogi. Koncepcja powinna być gotowa w ciągu 60 dni, zaś projekt budowalny i techniczny w ciągu 12 miesięcy.
W przyszłości planowane jest również powstanie drogi łączącej ul. Strażacką z projektowanym przystankiem kolejowym oraz wiaduktem drogowym nad torami. Wskazano, że projektowana droga o długości ok. 250 m stanowić będzie połączenie terenów inwestycyjnych i mieszkalnych zlokalizowanych przy ul. Strażackiej z ul. Kościuszki (DK-81). Połączenie nowej drogi z ul. Strażacką wykonane będzie w wariancie pierwszym jako rondo lub w wariancie drugim jako skrzyżowanie skanalizowane. Droga ma być jednojezdniowa o szerokości 6 metrów i dostosowana do ruchu pojazdów ciężarowych. W tym zadaniu również przewidziano budowę przystanku autobusowego nieopodal wiaduktu, który będzie częścią centrum przesiadkowego, w ramach którego powstaną parkingi dla samochodów i rowerów. W ciągu 60 dni ma być gotowa koncepcja, a w ciągu 12 miesięcy – projekt budowalny i techniczny.
Kolejnym zadaniem jest opracowanie koncepcji dla rozbudowy skrzyżowania ul. Kościuszki (DK-81) z ul. Magazynową. Ma ono zostać dostosowane do ruchu samochodów ciężarowych. Powstać ma skanalizowany wlot drogi łączącej ul. Strażacką, a także prawoskręt na ul. Kościuszki oraz pas włączenia na ul. Kościuszki. Na opracowanie koncepcji wskazano czas 30 dni, zaś na opracowanie projektu budowlanego i technicznego – 8 miesięcy.
Miasto chce również zlecić opracowanie koncepcji dla budowy przejść podziemnych pod drogami – pod ul. Wodzisławską i Aleją Niepodległości w rejonie Ronda Francuskiego. Projektowane przejścia o łącznej długości ok. 70 m stanowić będą bezpieczne przejście dla pieszych i rowerzystów. Preferowanym przez zamawiającego rozwiązaniem jest opracowanie konstrukcji żelbetowej monolitycznej lub prefabrykowanej o przekroju skrzynkowym. Szerokość obiektów określono na 5 metrów w świetle i wysokości dla skrajni rowerowej. Dojście do przejść zapewnią schody i pochylnie. Dodatkowo przebudowana będzie ul. Górne Przedmieście na formę pasażu pieszo-rowerowego oraz wybudowany zostanie parking dla samochodów osobowych w rejonie skrzyżowania z ul. Męczenników Oświęcimskich. W ciągu 60 dni ma być gotowa koncepcja, a w ciągu 12 miesięcy – projekt budowlany.
Siódmym zadaniem będzie opracowanie koncepcji dla przebudowy drogi Pszczyńskiej i ul. Huloki. Planowane jest ponadto przejście podziemne o szerokości 6 metrów i długości 80 metrów pod ul. Katowicką (DK-81) w kierunku ul. Pszczyńskiej. Dodatkowo przebudowane będą ul. Pszczyńska i ul. Huloki o łącznej długości ok. 400 w celu umiejscowienia ciągu pieszo-rowerowego. Zlikwidowane mają być przejścia dla pieszych wraz z sygnalizacją na skrzyżowaniu. Koncepcja powinna powstać w ciągu 45 dni, a projekt budowlany w ciągu 12 miesięcy.
Przedostatnie zadanie dotyczy natomiast przebudowy ul. Wodzisławskiej na odcinku od skrzyżowania z ul. Dąbrowskiego do węzła z Aleją Armii Krajowej. Projektowana przebudowa drogi o długości ok. 700 m stanowić będzie głównie przebudowę istniejącego chodnika na ciąg pieszo-rowerowy. Powstać ma ponadto nowe odwodnienie. W ciągu 30 dni ma zostać opracowana koncepcja, zaś w ciągu 3 miesięcy projekt budowlany.
Ostatnia koncepcja będzie dotyczyć przebudowy Alei Wojska Polskiego na odcinku od skrzyżowania z ul. Męczenników Oświęcimskich do skrzyżowania z ul. Czesława Miłosza. Zamawiający wskazuje tutaj, że projektowana przebudowa drogi o długości ok. 750 m stanowić będzie głównie przebudowę istniejącego chodnika na ciąg pieszo-rowerowy. Powstanie ponadto nowe odwodnienie i oświetlenie. Przebudowane zostaną sieci podziemne. Koncepcja ma zostać przygotowana w ciągu 30 dni, zaś projekt budowlany w ciągu 3 miesięcy.
Dla wszystkich części postępowania przetargowego jedynym kryterium wyboru wykonawcy dokumentacji będzie cena. Termin składania ofert wyznaczono do 10 kwietnia.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.