Partner serwisu
Drogi i autostrady

ZOPI: Nie wszystkie firmy doczekały się waloryzacji

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Autor:

Redakcja

Data publikacji:
23-06-2023
Ostatnia modyfikacja:
23-06-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
ZOPI: Nie wszystkie firmy doczekały się waloryzacji
fot. Jacek Maria Jeliński, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała już kilkaset aneksów waloryzacyjnych do umów zawartych przed wybuchem wojny w Ukrainie. Mowa jednak o umowach na roboty budowlane lub prace utrzymaniowe. Podczas gdy wykonawcy robót rozmawiają już o zwiększeniu limitów do 20 lub 25 proc. środowisko inżynierów i projektantów wciąż czeka na propozycje pierwszych aneksów – zwraca uwagę Związek Ogólnopolski Projektantów i Inżynierów.

Związek Ogólnopolski Projektantów i Inżynierów ZOPI zwrócił się do Ministra Infrastruktury o odblokowanie środków, które pozwolą zwaloryzować umowy zawierane przed laty przez GDDKiA z firmami projektowymi oraz świadczącymi usługi nadzoru nad inwestycjami.

Podczas Kongresu Infrastruktury Polskiej minister Andrzej Adamczyk, wśród dokonań jego resortu wymienił „osiągnięcie kompromisu z wykonawcami”, które doprowadziło do objęcia waloryzacją w wysokości do 10 proc. umów na realizację inwestycji infrastrukturalnych. Rzeczywiście, już w maju zapadła decyzja o przeznaczeniu 2,7 mld zł na podniesienie limitu waloryzacji w umowach zawartych przed wybuchem wojny.
Niestety – jak zwraca uwagę ZOPI – wciąż nierozwiązany pozostaje problem waloryzacji umów projektantów i inżynierów sprawujących nadzór nad inwestycjami.

Od lipca 2022 r. GDDKiA podpisała aneksy waloryzacyjne dla 117 inwestycji realizowanych przez 26 wykonawców. Obejmują one wynagrodzeni
e za prace wykonane po 24 lutego 2022 r., czyli po agresji Rosji na Ukrainę. Następnie rozpoczęto podwyższanie limitu waloryzacyjnego (do 10 proc.) bądź wprowadzanie klauzuli waloryzacyjnej do zawartych umów na bieżące utrzymanie dróg oraz na mniejsze zadania inwestycyjne. Łącznie do połowy czerwca br. do GDDKiA wpłynęło 395 wniosków o waloryzację wynagrodzenia, z czego w 270 przypadkach doszło już do podpisania aneksów waloryzacyjnych.

– Waloryzację na podobnych warunkach ustalono na początku 2023 r., w trakcie rozmów ZOPI, jako reprezentanta branży projektowej i inżynierskiej, z GDDKiA. Było to kompromisowe rozwiązanie, gdyż zakładany limit nie pokrywa w pełni zwiększonych kosztów realizacji umów po stronie firm – mówi Anna Oleksiewicz, prezes Zarządu ZOPI.

Jak wyjaśnia, rozwiązania waloryzacyjne dla projektantów, a także dla firm zarządzających miały być podobne do tych, które zastosowano wobec firm budowlanych. Zakładały one podział ryzyka pół na pół, łączny limit wzrostu wynagrodzeń wynoszący 10 proc. wartości umowy w całym okresie jej realizacji oraz oparcie waloryzacji na publikowanych wskaźnikach GUS.

Zdaniem ZOPI propozycje przedstawione przez GDDKiA, choć nie spełniały wielokrotnie formułowanych oczekiwań środowiska, stanowiły krok w dobrą stronę.

– Z uwagi na trudną sytuację wielu firm, które bardzo długo oczekują na wyrównanie poniesionych już zwiększonych kosztów realizacji umów przyjęliśmy do wiadomości, że zostaną im zaproponowane takie warunki i oczekiwaliśmy na realizację zapowiedzi o przystąpieniu do podpisywania aneksów, niestety do chwili obecnej firmy nie otrzymały propozycji aneksów regulujących tą kwestię – komentuje Anna Oleksiewicz. Jak mówi, wejście w życie tych rozwiązań uzależnione jest od zgody Ministra Infrastruktury.

– Zwróciliśmy się do Ministra Infrastruktury o szybkie podjęcie decyzji, tak długo oczekiwanej przez firmy, które odgrywają znaczącą rolę w procesach inwestycji – mówi przedstawicielka branży projektowej. – Rozwiązania waloryzacyjne dla firm budowlanych lub zajmujących się utrzymaniem dróg zostały już wdrożone, teraz z ich strony pojawiają się postulaty zwiększenia limitu do 20 lub 25 procent, a nasze środowisko nadal oczekuje propozycji aneksów do umów zwiększających limit waloryzacji do 10 procent. Pomijanie w decyzjach waloryzacyjnych projektantów i inżynierów zarządzających kontraktami odbieramy jako wysoce niesprawiedliwe dla naszego środowiska – podsumowuje Anna Oleksiewicz.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5